• Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan?
  • Rondellen

Nu är jag i testträsket! Testade med RFSU testa tidigt imorse, mest för att jag tycker att jag har ahft så mycket symtom. Min mens ska komma på lördag, jag räknade fel när jag trodde den skulle komma på torsdagen. Var det för tidigt? Jag fick ett fet-minus...

• Miny

När slutade ni blöda efter op? Op förra måndagen, började blöda lite smått i onsdags och det håller ännu på. Har fått behålla äggledaren, och läkaren sa att ingen uppföljning överhuvudtaget.

Hoppas kroppen tar hand om detta nu.

• ewaulrica
    Rondellen skrev 2010-01-11 09:46:42 följande:
    Nu är jag i testträsket! Testade med RFSU testa tidigt imorse, mest för att jag tycker att jag har ahft så mycket symtom. Min mens ska komma på lördag, jag räknade fel när jag trodde den skulle komma på torsdagen. Var det för tidigt? Jag fick ett fet-minus...
    Känns nog lite tidigt?:) Hur kändes det annars då att gå på testningen igen? Spännande? Själv har jag haft en ordentlig äl förra måndagen, hade så pass ont i magen att jag åkte in i fredags. (var ju rädd att det var nåt från op) Allt såg fint ut, det hon såg var att ägglossningen hade skett från vänster sida (den sida där man tog bort äggledaren) och en stor äggblåsa. (dock inte så stor att hon ville kalla den en gulcysta) Antar att jag inte lyckats bli gravid denna månaden, om nu inte min högra äggledare varit duktig och spänstig och plockat ägget från vänster sida.. Låter som det är en liten chans..:( 
  • ewaulrica
    Miny skrev 2010-01-11 14:23:05 följande:
    När slutade ni blöda efter op? Op förra måndagen, började blöda lite smått i onsdags och det håller ännu på. Har fått behålla äggledaren, och läkaren sa att ingen uppföljning överhuvudtaget. Hoppas kroppen tar hand om detta nu.
    Tyvärr kan jag inte svara på din fråga..på mig tog de bort äggledaren, så jag vet inte om symptomen efteråt är likadana då? Jag började blöda efter en vecka och blödde endast i 2 dgr... 
    Har du fått något återbesök, kommer de fortsätta kolla dig så att hcg:t går ner? 
    Beklagar ditt utomkveds! 
  • Stella 78
    Miny skrev 2010-01-11 14:23:05 följande:
    När slutade ni blöda efter op? Op förra måndagen, började blöda lite smått i onsdags och det håller ännu på. Har fått behålla äggledaren, och läkaren sa att ingen uppföljning överhuvudtaget.Hoppas kroppen tar hand om detta nu.
    KOnstigt att de inte kollar upp med hcg!? När jag hade mitt utomkved fick jag först behålla äggledaren och de opererade bara bort det som satt fast. Men då fick jag lämna hcg 1 gång/vecka. Det sjönk till att börja med men efter 2 veckor vände det och började stiga igen. Fick då cellgifter men blev så akut dålig så jag fick åka in med ambulans och då opererade de bort äggledaren. Efter det behövde jag ingen uppföljning då inget kunde finnas kvar och kunde börja växa.

Om du inte har någon hcg-uppföljning tycker jag att du ska ringa till din läkare och begära det. Går ju inte att slappna av helt förren man vet att hcg är nere på 0. Du kan ju kolla med grav.test själv. Beror lite på hur högt ditt hcg var. Mitt var skyhögt och skulle därför ta några veckor att sjunka helt om det skulle ha sjunkit som det skulle.

Heja Frikaellen! Ja, det var för tidigt att testa Skit i de där testa-tidigt testen! Jag har fått massor spökstreck på dem och när jag väl var gravid var det de som visade utslag sist av alla test (testade då dessutom med testlagrets billiga, CB digital, baby or nots stav) Alla blev positiva och jag tog ju dessutom blodprov samma dag och då hade jag 10 i hcg! Alltså så borde enbart testa tidigt visa rätt, men det var det som var negativt. Efter det har jag köpt massor av trestlagrets tester. De funkar utmärkt och ger svar tidigt! (ganska svaga men aldrig spökstreck).

Jag är sååå lycklig idag! Varf på vul idag i v. 9+6 igen. Och vi såg en klump med huvud och kropp och 2 små pyttearmar!!! Hjärtat tickade på regelbundet och fint. Sambon blev lite orolig då det tog så lång tid innan han kunde hitta hjärtat och menade att det syntes bättre när vi kollade i 6+1. Men då betsod pyret i stort sätt enbart av hjärta Oh jag som var så rädd att hjärtat skulle ha slutat slå. Fick även veta att moderkakan sitter precis vid livmoderhalsen och att jag inte ska oroa ihjäl mig om jag får mindre blödningar, främst vid sex (stackars sambon har inte fått komma till sen ÄL i november...). OM det kommer blod så beror det säkert på moderkakan. Det ska tydligen inte vara någon fara och de kommer ha uppsikt över det så att den flyttar sig uppåt med tiden. Det värsta som kan hända är att jag inte kan föda naturligt om moderkakan sitter i vägen, men i normalfallet så flyttar den sig uppåt. Håller tummarna för det och att pyret får fortsätta må bra! Pyret var hela 3,3 cm idag! Han daterade mig till 10+2 men jag fortsätter räkna enligt det gamla tills rul.

FIck även tid för kub-test om 2 veckor. Ska lämna blodprov denna vecka och sen har jag BM den 25 januari och KUB 27. Så nu händer det grejer! Snäll läkare som förberedde för kub trots att jag inte fått bli inskriven ännu hos BM.

Sorry, blev lite långt men är så glad! Är det äntligen vår tur nu!?
  • ewaulrica
    Stella 78 skrev 2010-01-11 17:52:31 följande:
    KOnstigt att de inte kollar upp med hcg!? När jag hade mitt utomkved fick jag först behålla äggledaren och de opererade bara bort det som satt fast. Men då fick jag lämna hcg 1 gång/vecka. Det sjönk till att börja med men efter 2 veckor vände det och började stiga igen. Fick då cellgifter men blev så akut dålig så jag fick åka in med ambulans och då opererade de bort äggledaren. Efter det behövde jag ingen uppföljning då inget kunde finnas kvar och kunde börja växa. Om du inte har någon hcg-uppföljning tycker jag att du ska ringa till din läkare och begära det. Går ju inte att slappna av helt förren man vet att hcg är nere på 0. Du kan ju kolla med grav.test själv. Beror lite på hur högt ditt hcg var. Mitt var skyhögt och skulle därför ta några veckor att sjunka helt om det skulle ha sjunkit som det skulle. Heja Frikaellen! Ja, det var för tidigt att testa Skit i de där testa-tidigt testen! Jag har fått massor spökstreck på dem och när jag väl var gravid var det de som visade utslag sist av alla test (testade då dessutom med testlagrets billiga, CB digital, baby or nots stav) Alla blev positiva och jag tog ju dessutom blodprov samma dag och då hade jag 10 i hcg! Alltså så borde enbart testa tidigt visa rätt, men det var det som var negativt. Efter det har jag köpt massor av trestlagrets tester. De funkar utmärkt och ger svar tidigt! (ganska svaga men aldrig spökstreck). Jag är sååå lycklig idag! Varf på vul idag i v. 9+6 igen. Och vi såg en klump med huvud och kropp och 2 små pyttearmar!!! Hjärtat tickade på regelbundet och fint. Sambon blev lite orolig då det tog så lång tid innan han kunde hitta hjärtat och menade att det syntes bättre när vi kollade i 6+1. Men då betsod pyret i stort sätt enbart av hjärta Oh jag som var så rädd att hjärtat skulle ha slutat slå. Fick även veta att moderkakan sitter precis vid livmoderhalsen och att jag inte ska oroa ihjäl mig om jag får mindre blödningar, främst vid sex (stackars sambon har inte fått komma till sen ÄL i november...). OM det kommer blod så beror det säkert på moderkakan. Det ska tydligen inte vara någon fara och de kommer ha uppsikt över det så att den flyttar sig uppåt med tiden. Det värsta som kan hända är att jag inte kan föda naturligt om moderkakan sitter i vägen, men i normalfallet så flyttar den sig uppåt. Håller tummarna för det och att pyret får fortsätta må bra! Pyret var hela 3,3 cm idag! Han daterade mig till 10+2 men jag fortsätter räkna enligt det gamla tills rul. FIck även tid för kub-test om 2 veckor. Ska lämna blodprov denna vecka och sen har jag BM den 25 januari och KUB 27. Så nu händer det grejer! Snäll läkare som förberedde för kub trots att jag inte fått bli inskriven ännu hos BM. Sorry, blev lite långt men är så glad! Är det äntligen vår tur nu!?
    När du blev gravid nu sista gången-grattis förresten:)- hade du 10 i hcg då när du var på äl+9? Och FINNS det urintester som man kan testa på så lågt värde så tidigt?! Trodde typ alla visade graviditet när hcg:t hade kommit upp till 20-25 nånstans..:) 
    Tydligen så säger de ju att allt över 5 i hcg tyder på graviditet.. 
  • Miny

Nej inget återbesök alls inte ens för hcg, dagen innan op var mitt hcs på 176 och på operations dagen var det 135 så det var väldigt låga värden, blev akut op eftersom jag fick plötsligt ont efter att ha blödigt i 6 veckor, var i vecka 6+1. Och buken var full i blod, dom sög ut fostret och ansåg att allt såg fint ut och äggledaren helt oskadd. Tur i oturen.

Vet inte alls hur dom har tänkt, men de flesta gravtesten mäter ju nivåer från 25hcg. Så det tänkte jag ta någon dag framöver och visar det ett plus kommer jag nog att kontakta läkaren.

Förövrigt är det bara brunt blod som kommer, vilket jag har förstått är gammalt blod.

Stella78: grattis till din grav :D

• Stella 78
    ewaulrica skrev 2010-01-11 18:06:07 följande:
    När du blev gravid nu sista gången-grattis förresten:)- hade du 10 i hcg då när du var på äl+9? Och FINNS det urintester som man kan testa på så lågt värde så tidigt?! Trodde typ alla visade graviditet när hcg:t hade kommit upp till 20-25 nånstans..:)  Tydligen så säger de ju att allt över 5 i hcg tyder på graviditet.. 
    Detta var när jag var gravid i september (fick mf då igen). Ja, det stämmer, testade svagt positivt på testlagrets test och baby or nots rosa/vita stav. Negativt med testa-tidigt (de som ska ge utslag redan vid 10 i hcg). Detta var på morgonen och eftersom jag var helt i det blå då vi samma dag hade börjat medicinera inför IVF. Ringde kliniken och de bad mig åka in och lämna hcg så de direkt kunde följa det för att utesluta utomkved igen. Så samma em hade jag 10 i hcg enligt blodproven. Tog när jag kom hem ett CB digital där det efter en stung koom fram gravid! (var så inställd på att det skulle stå inte gravid eftersom jag hade så lågt hcg). Tog även ett testlager test igen och redan då var det aningens starkare. Och detta var på ÄL+9.

Nu denna gång plussade jag återigen på ÄL+9. Gjorde dock inga blodprov men av strecken att döma så var det nog ungefär samma nivå då.

Det får läkarna att bli ännu mer övertygade om att jag had utomkved även i februari när jag var gravid. Plussade inte ens på BIM utan fick en liten blödning som höll i sig i några dagar. Trodde det var mens. Plussade sedan någon vecka senare när jag tordde jag hade ÄL. Men den gången tog kroppen hand om det själv. I maj när jag fick mitt konstaterade X så plussade jag på BIM+5 dagar eller liknande. Hade dock ingen blödning den gången.
  • Stella 78
    Miny skrev 2010-01-11 18:07:37 följande:
    Nej inget återbesök alls inte ens för hcg, dagen innan op var mitt hcs på 176 och på operations dagen var det 135 så det var väldigt låga värden, blev akut op eftersom jag fick plötsligt ont efter att ha blödigt i 6 veckor, var i vecka 6+1. Och buken var full i blod, dom sög ut fostret och ansåg att allt såg fint ut och äggledaren helt oskadd. Tur i oturen.Vet inte alls hur dom har tänkt, men de flesta gravtesten mäter ju nivåer från 25hcg. Så det tänkte jag ta någon dag framöver och visar det ett plus kommer jag nog att kontakta läkaren.Förövrigt är det bara brunt blod som kommer, vilket jag har förstått är gammalt blod. Stella78: grattis till din grav :D
    Tack!
    Ja, det var lågt. Jag hade ett hcg på 18000 när jag opererades första gången. Men tycker ändå det är konstigt att de inte kollar upp åtminstone 1 gång att hcg verkligen sjunker. Men ta ett test om en vecka och se om du får utslag. Du kan ju beställa på nätet (testlagrets är bra och billiga 79:- för 20 st) så kan du testa några gånger och se om det blir svagare.
  • Miny

Stella, tack! Det ska jag absolut göra!

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan?