• Pearl22

Vi med Kronan-vagnar del 12

Välkommen till tråden där vi diskuterar Kronans barnvagn och sulky!

Äldre trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m14600865.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m18237145.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m21548584.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m24500806.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m27558389.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m30279100.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m33847044.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m37074611.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40039830.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m42917667.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m45548838.html

Länk till Kronans webbplats:
    www.kronan.com

Kronan bildtråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-41/m43370973.html
    Denna är låst, men vid intresse kan en ny bildtråd startas.

Kronan på Facebook:
    www.facebook.com/group.php?gid=43921244666

Ofta förekommande frågor/svar:

*Suffletten viks ner helt genom att man sänker ner den nedre bågen före den övre.

*Det finns en "snara" som man fäster runt handtaget som en säkerhet ifall man skulle råka tappa vagnen. Har man handleden genom öglan har man fortfarande kontroll över vagnen.

*På modeller äldre än -06 fanns en glipa vid sufletten som gjorde att det drog in i vagnen. Många har tidigare klagat över detta, men på alla nyare modeller är felet åtgärdat och sufletten är annorlunda konstruerad.

*Ståbräda som Kronan själv rekomenderar: Lascal, Buggyboard MAXI.

*Pumpslangen ligger i själva pumpen vid leverans.

• Svar på tråden Vi med Kronan-vagnar del 12
  • LindaO 81

Jag har en duo s och är jättenöjd med den. Inga prb alls att fälla upp el ner sittdelen. Använder liggdel fortfarande till bebis som hunnit bli 6 månader. Kanon att det finns så man kan fälla upp ryggen i liggdelen. Storasyster som är 3,5 har fått prova sittdelen. Hon är ca 100 cm lång och hon får oxå plats.

• 880428
    Kramardig skrev 2013-12-12 18:06:45 följande:
    Utan att ha sett den live så älskar jag redan liggdelen, det är den som gör att jag vill ha en kronan ungefär.

Däremot är jag lite osäker på sittdelen, den verkar vara så liten och sen känns det som att det är jobbigt/svårt att reglera ryggen med rem istället för en enkel knapp som det är på de flesta andra vagnar?

Visserligen har jag en kronan sulky, men älskar att det är rem att reglera ryggen med.. Man kan ju ställa in det precis som man vill.. Efter att ha haft det till vår stora grabb. Saknade jag det sjukt mycket när vi fick lillebror och hade en Emmaljunga city cross.. Tyckte alltid sittlägena var fel, att man skulle behövt ha någonstans emellan de lägen som fanns. Vilket aldrig blir ett problem om men har rem :D
  • Amie77

Fördelar (ej erfarenhet av andra vagnar):
    * Kompakt och liten, men ändå relativt rymlig i liggdelen
    * Vänder i princip på stället så mycket lättkörd i trånga utrymmen
    * Funkar bra i snömodd om man låser framhjulen (naturligtvis tyngre att köra än på asfalt)
    * Bra utrymme i varukorgen (får plats med ca en välfylld standardplastkasse, har man saker som kan lastas högt på höjden får man plats med mer)
    * Väldigt lätt att fälla ihop
    * Lättkörd över huvud taget

Nackdelar:
    * Om man har litet bagageutrymme tar den ganska stor plats på HÖJDEN om man har separat liggdel (hård) och chassit under, dock inga problem att få in i litet bagageutrymme på bredd och längd etc
    * Har hört att den ej går att fälla ihop med sittdelen på. Om det stämmer vet jag ej.

Det var det jag kunde komma på! Jag är som ni säkert förstår mycket nöjd med min City. Ville inte alls ha Kronan (eller Brio eller Emmaljunga och absolut inte en Bugga) innan Cityn dök upp, men då jag såg den i butiken så behövde jag inte ens kolla på en annan vagn.

• geten

Funderade på en kronan sulky först då den verkar stadig & hur bra som helst.
    Förutom att det var 4 fasta hjul & sittdelen inte går att vända.
    Vill helst se mitt barn ;) Så Tack Amie77 för din info! Glad

• tvättoman

Kronan citys liggdel e toppen! Har också den fortf trots snart sju månaders bebis.
    Pos: liten, smidig, stabil, bra komfort pga lufthjul, liggdelen har uppfällbart ryggstöd som gör om det till sittdel.
    Neg: topplocket till liggdelen flyger ofta av i vinden. Sitter bara m två små kardborrband som helt har slitits ut och blivit luddigt på endast sex mån användning. Tänker reklamera det- är också nyfiken på om nån annan haft samma problem???

• kotte

Hej. Ser att flera skriver att de ska höja priset nästa år. Höjer de vid årsskiftet eller efter de presenterat nästa års färger och annat? Höjer de priset på alla modeller och hur mycket kommer de höja? Någon som vet?

• Celine89
    tvättoman skrev 2013-12-21 20:50:02 följande:
    Kronan citys liggdel e toppen! Har också den fortf trots snart sju månaders bebis.

Pos: liten, smidig, stabil, bra komfort pga lufthjul, liggdelen har uppfällbart ryggstöd som gör om det till sittdel.

Neg: topplocket till liggdelen flyger ofta av i vinden. Sitter bara m två små kardborrband som helt har slitits ut och blivit luddigt på endast sex mån användning. Tänker reklamera det- är också nyfiken på om nån annan haft samma problem???

Samma här. Kardborren är inte så utsliten men topplocket sitter ju superlöst! När dottern började vifta med benen så sparkade hon upp det hela tiden.. Vi har en duo -12.
Svar på tråden Vi med Kronan-vagnar del 12