• Pearl22

Vi med Kronan-vagnar del 12

Välkommen till tråden där vi diskuterar Kronans barnvagn och sulky!

Äldre trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m14600865.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m18237145.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m21548584.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m24500806.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m27558389.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m30279100.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m33847044.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m37074611.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40039830.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m42917667.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m45548838.html

Länk till Kronans webbplats:
    www.kronan.com

Kronan bildtråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-41/m43370973.html
    Denna är låst, men vid intresse kan en ny bildtråd startas.

Kronan på Facebook:
    www.facebook.com/group.php?gid=43921244666

Ofta förekommande frågor/svar:

*Suffletten viks ner helt genom att man sänker ner den nedre bågen före den övre.

*Det finns en "snara" som man fäster runt handtaget som en säkerhet ifall man skulle råka tappa vagnen. Har man handleden genom öglan har man fortfarande kontroll över vagnen.

*På modeller äldre än -06 fanns en glipa vid sufletten som gjorde att det drog in i vagnen. Många har tidigare klagat över detta, men på alla nyare modeller är felet åtgärdat och sufletten är annorlunda konstruerad.

*Ståbräda som Kronan själv rekomenderar: Lascal, Buggyboard MAXI.

*Pumpslangen ligger i själva pumpen vid leverans.

• Svar på tråden Vi med Kronan-vagnar del 12
  • Evening primrose

En duo s. Större sits i den kanske?

Skiohops dynor är i ett lite glansigt tyg, svårt å förklara, en del vagnar e i samma tyg. Tog d då jag vill ha en ljus dyna som ej blir så varm till sommaren. Då e d bra om man kan torka av lättare än tex bomull. Memoryfoam i sitsen. Finns i grå, röd o turkos på bla lekmer.

Den du hitta med plast nere låter också bra, får kanske ha olika beroende på årstid

Skiphops e gjord för att passa de flesta vagnar.

♡ Lilla E ♡
  • lyckaokarlek

Tänkte köpa en sittdyna till min kronan sulky, men hur sätter man fast den? Har inte sett några öglor eller stroppar... Även tips om var man kan köpa snygga dynor som passar tas gärna emot :)

• Annastalknapp

Jag behöver tips och råd av er kronanexperter!

Velar mellan sulky modell -13 och nya modell -14. Har hört att nya är mer svårsvängd och att häva. Ska ha den som "stadsvagn" och och då bör den ju va lättsvängd. Gillar dock att den är lättare och mindre då den mest ska bo i bilen, men väger detta upp de nackdelarna? (Har en emmaljunga citycross som hemmavid funkar toppen i terräng.)

Har tyvärr ingen återförsäljare i närheten som har både 13 och 14 på lager, så tänkte att nån här säkert kan hjälpa mig med för och nackdelar!

• LindaO 81

Nu har jag en från 2010 som jag är jättenöjd med och vi valde just kronan för de är rejäla och INTE plastiga men den nya så verkar det mesta vara utbytt till just plast. Den går bort för mig!

• Malawi

Vi supernöjda med vår från 2010, men jag har aldrig klämt på en ny -14 så jag vet nte skillnaderna..

• Johan75
    Annastalknapp skrev 2014-05-22 14:01:17 följande:
    Jag behöver tips och råd av er kronanexperter!
    Velar mellan sulky modell -13 och nya modell -14. Har hört att nya är mer svårsvängd och att häva. Ska ha den som "stadsvagn" och och då bör den ju va lättsvängd. Gillar dock att den är lättare och mindre då den mest ska bo i bilen, men väger detta upp de nackdelarna? (Har en emmaljunga citycross som hemmavid funkar toppen i terräng.)

Har tyvärr ingen återförsäljare i närheten som har både 13 och 14 på lager, så tänkte att nån här säkert kan hjälpa mig med för och nackdelar!
    Vi har en modell -14 och den kommer att säljas. Är man som jag, över 185 cm, så får man välja mellan att gå hopkurad med ryggen eller att sparka foten i hjulaxeln när man går. Dock gör min längd att jag inte har några större svårigheter att svänga och häva, men man får ta i lite och det blir väldigt lätt ryckiga rörelser i vagnen med ett studsande barn som följd. 

Sambon är inte heller riktigt nöjd och har bestämt sig för att det ska bli en -13 istället och den verkar onekligen bättre i mina ögon. 

Dock - jag är pappaledig nu och går väldigt mycket med vagnen. Flera timmar varje dag och i all möjlig terräng. Ska den användas mer sällan och mest ligga i bilen kan det säkert vara värt att den är mindre och lättare.

Sen har jag även försökt trycka ner den i den flygpåse som skulle passa. Det går bra om man är vältränad, inte har något emot att svettas på flygplatser, saknar allt vad aggressiva känslor heter  och har någon som kan passa barnet när man gymnastiserar bland resenärerna. Själv är jag bara stark - så det gick - men inte bra. 
    Behold, i come as a thief.
  • Annastalknapp

Tack för hjälpen hörrni! Får nog bli en -13 iallafall, två kilo mer får jag väl leva med!

Johan75: förlåt men jag fick mig ett gott skratt när du beskrev flygplatshistorien, mycket roligt skrivet! (Trots att jag förstår hur frustrerad och förbannad du måste varit just då!:) )

• jos85

Jag har en fundering kring hur vi ska göra med sittdelen för duo s i vinter. Vårt barn är fött i april och kommer således vara ca 6-12 månader när det blir kallt (bor i Göteborg). Vi behöver parkera vagnen i ett förråd och sedan bära barnet en trappa (en kort bit utomhus) för att komma till lägenheten.

Ska vi ha en åkpåse? En tunnare variant i kombination med overall? Tjockare overall och filt? Hade varit smidigt att slippa overall, men iom att vi behöver bära utomhus känns det kanske inte optimalt? Eller kan man bära barnet i en åkpåse?

Vad säger expertisen? Och kan ni isf rekommendera åkpåse eller annan "inredning" som passar kronan?

• Lyckan 382
    jos85 skrev 2014-06-21 22:42:57 följande:

Jag har en fundering kring hur vi ska göra med sittdelen för duo s i vinter. Vårt barn är fött i april och kommer således vara ca 6-12 månader när det blir kallt (bor i Göteborg). Vi behöver parkera vagnen i ett förråd och sedan bära barnet en trappa (en kort bit utomhus) för att komma till lägenheten.

Ska vi ha en åkpåse? En tunnare variant i kombination med overall? Tjockare overall och filt? Hade varit smidigt att slippa overall, men iom att vi behöver bära utomhus känns det kanske inte optimalt? Eller kan man bära barnet i en åkpåse?

Vad säger expertisen? Och kan ni isf rekommendera åkpåse eller annan "inredning" som passar kronan?

Jag skulle ha tunnare variant av åkpåse i kombination med overall och så lägga till filt om det behövs. Barnet behöver ju ändå overall om ni ska ta upp det och tex leka någonstans.
Svar på tråden Vi med Kronan-vagnar del 12