• Millli

Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången? Forts.

Vi fortsätter här! =) Hoppas alla hittar hit!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-22 14:33
    Biglin:Vår trogna suporter i omgång 2
    Ida04Emma06: Ida 29+4, Emma 32+5, 3:an BF 12/3
    Kiwi: Jonathan 31+3, 2:an BF 5/2
    Latvis: Lucas 29+3, 2:an BF 21/2
    Liley: Julie 30+3, 2:an BF 15/1
    Milli: pojke 24+4,2:an BF 31/1
    Mison: pojke 32+5, 2:an BF 16/2

• Svar på tråden Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången? Forts.
  • Mison

Kiwi! Vad skönt!! Tycker ändå att du ska ta det väldigt lugnt!!
    Vad innebär det att tappen är öppen men lång?? Förstår inte riktigt det där?? Kan man ha tapp kvar men ändå vara öppen?

Jag är sjukskriven på heltid och tycker det är väldigt skönt!

• kiwi81

Mison, vad skönt att det såg så bra ut nu! Hur kommer det sig att du blev sjukskriven och hur länge har du varit sjukskriven? Var det för att tappen var 33 mm och mjuk?

Idag när dr mätte min tapp var den först 25 mm, men sen så mätte hon om den och fick hela 29 mm. Tydligen sker det oftast så hos förstföderskor att tappen först förkortas helt och sen öppnas. Men hos omföderskor så öppnas man och förkortas samtidigt (det är väl därför gissar jag som de flesta upplever förlossning nr 2 som både snabbare och lättare). Den inre modermunnen är stängd, bara den yttre som är öppen 1 cm.

Mison, har du fått ordinerat strikt sängläge? Till mig har de sagt att det inte hjälper med sängläge, så jag ska "bara" ta det lugnt (inte lyfta tungt, inga promenader, vara hemma och mysa mest). Men eftersom allt såg så bra ut idag så tyckte doktorn att det borde gå bra att jag testar att gå tillbaka till skolan och känner efter hur jag mår allt eftersom.. Men jag är ju "redan" i v 31 (30+3), så jag är ju lite längre gången än dig Mison.

• Mison

Anledningen till att jag blev sjukskriven var för att tappen kortades för varje gång jag var hos doktorn. Från 50 mm till 29 mm på två veckor plus att de såklart spelade roll att jag redan fött för tidigt en gång. Så helt klart hjälper det att ta det lugnt och ligga ner mycket, det är ju jag (hittills) ett bra exempel på.

Jag har väl mest själv ordinerat mig sängläge Min förra grav var jag överaktiv och tränade flera ggr i veckan, tog långa promenader mm så denna gång har jag bestämt mig för att verkligen ta det "överlugnt". Vill inte känna att jag, pga min levnadsstil, föder ett barn till för tidigt. Så jag tar det säkra före det osäkra. Men nu sa läkaren att jag självklart kan hitta på saker, men absolut inte överanstränga mig eller bära tungt. Men självklart ligger jag inte bara i sängen hela dagarna utan rör mig ju en hel del hemma, men ränner inte direkt på stan (trots att jag gärna hade gjort det )

Än så länge är det ett par oroliga veckor kvar innan det känns som att jag kan börja röra lite mer på mig, så jag är långt ifrån lugn (är i 29+0 i morrn) och därmed kommer jag fortsätta ta det vääääldigt lugnt.

• kiwi81

Ja, jag skulle gärna vilja fortsätta ta det superlugnt fram till v 34, och lugnt fram till v 37. Jag är bara i v 30+3 nu, men har 3 veckor skola kvar som jag gärna inte vill missa, samtidigt som jag vill ta det lugnt. Klart bebisen kommer före allt annat, men om det inte är ngn fara för bebisen så går jag gärna på det superobligatoriska i alla fall.

Fortsätt ta det så lugnt du bara kan, Mison! V 29+0 är ju jätte tidigt än!

• Dalva

Kiwi & Mison, skönt att allt verkar bra för er båda! Jag tror också att det hjälper att ta det lugnt. Mina sd är mycket bättre. Bm jag talade med idag sa att jag kan slappna av helt efter v.35 för fr.o.m den veckan brukar man inte behöva vara på neo, utan får oftast komma direkt till BB.

Jag känner mig illamående emellanåt. Det har vart så sedan ca 3 veckor tilbaka. Har ni känt av något liknande? Kanske är det för att det finns lite plats för magsäcken...

• Latvis

Hej på er alla!

Har haft fullt upp på jobbet så jag har inte riktigt hunnit vara inne på fl på ett par dagar nu. Allting är bra med mig i alla fall, ser fram emot nästa tisdag då jag ska på tillväxt ul.

Blir också lite illamående ibland när jag ätit så jag tror att det kan vara pga. att det finns lite mindre plats nu.

I helgen ser jag fram emot att åka på en kryssning med familjen, ska äta julbord och då ska det frossas Har dock blivit förkyld så jag hoppas jag hinner bli bättre till helgen...

• Millli

hej hej... Skönt att läsa att det går framåt för alla! Här är det fram och tillbaka men no baby yet.. Var på gång igen i helgen men lyckades stoppa med bricanylet igen. Började i ryggen att mola sen började det trycka nedåt magen och sammandragningar igen.. Så den permis jag hoppats på blev inte av. Tappen mättes till hela 8mm (alltså hälften jämfört med sista mätningen) och var öppen ca 1cm. Jag kände att det var något i mitten av förra veckan för magen ramlade ner och jag kände att huvudet tryckte nedåt. Förra vul:et så var det avstånd mellan tappen och hennes huvud men nu låg det och gnugga mot tappen. Men nu har det lugnat ner sig så en ny tappmätning och tillväxt ul inte imorgon men nästa fredag. Hoppas på permis då istället.. Tillväxten var på -10% nu "bara" så det är en stor förbättring. 31+3 idag!!

Till något roligare så var mannen iväg och köpte en phil & teds i veckan. Den passar in i bilen och uppfyller nog våra flesta krav. Tror vi blir nöjda =) Vill hem och sy åkpåsar och dynor nu!
    Hur ska ni göra med vagn?

Blir väldigt sugen på semester när jag läser om era planer till thailand och kryssningar!! =)

• kiwi81

Milli, åh vad skönt att bebis än är kvar! Har varit så tyst från din sida, så vi här i tråden blev lite oroliga!

Och vad skönt att tillväxten "bara" var -10%! Det var min son oxå när de mätte, men har för mig att han var lite större när han väl föddes. (Är ju lätt att mäta lite för lite på UL tror jag). Den här bebisen är -6% (så stor bebis i mina ögon alltså). Jag är ju så liten (1,58m) så jag förväntar mig ingen jätte bebis i magen och tycker att 6% under medel låter rätt stort..

Jag är oxå 1 cm öppen med en mjuk o centrerad tapp, men min tapp är betydligt längre än din (25-30mm), så den är ju nästan "normal". Fick åka in akut i tisdags för ett VUL och tillväxt UL, då barnmorskan blev orolig när SF-måttet var stillastående. Har oxå märkt att magen som förut var klotrund nu är päronformad och har sjunkit. På VUL kunde man se att vätskespalten mellan bebisens huvud och livmodertappen nu var borta, så förmodligen är det därför sf-måttet inte ökat (BM sa att bebis förmodligen trängt djupare ner i bäckenet).

Jag tycker att jag kan hålla sd någorlunda i schack m bricanylet och dr tyckte t o m att om det kändes ok för mig så kunde jag fuska lite och gå till skolan vissa dagar och behövde inte vara helt hemma i lugn o ro. Enligt henne så var det inte alls omöjligt att gå tiden ut! Men det sa de ju för sig förra gången oxå.. men känns bättre nu på ngt vis..

Håller tummarna att du minst passerar 34 v men helst 37! Har du fått cortison förresten?

• Dalva

Milli, så skönt att höra att det fortfarande är bra och att de lyckades stoppa en för tidig förlossning igen! Förstår dock att det måste vara påfrestande att ligga på sjukhus så länge. Hoppas att du får permission lite längre fram.

Kiwi, kul att bm var så positiv och trodde att du kunde gå full tid! Det är sådant man behöver höra.

Jag tror att vi ska köpa en begagnad babytravel syskonvagn. Igår köpte vi en knoppa vagga att hänga i taket ovanför sängen. Vi ska också försöka sälja vår teutonia som vi har nu och istället köpa en paraplyvagn till Julie som extravagn.

Imorgon går jag in i vecka 35 (34+0). Det känns helt otroligt! Nu har jag också "lyxen" att få börja känna på de vanliga höggraviditetssymptomen som att känna sig gigantisk och bli trött i ryggen. Har haft lite mer sd på sistone, men tror bara att det är naturligt för de här slutveckorna. De känns inte lika obehagliga som tidigare, eller så är det jag som har coolat ner mig lite.

Hoppas att ni får en lugn och trevlig helg!

• kiwi81

Liley, åh vad skönt att snart få vara 34 fulla veckor!! Då är ju bebisarna NÄSTAN klara i alla fall! För mig är det en milstolpe, nästa är v 37.

Imorgon går jag in i v 31+0. När jag var precis så här långt gången med Jonathan (v 30+6) gick mitt vatten... känns som att jag kommer gå längre den här gången än med honom!!! Håller tummarna för det!

Igår kändes det som att bebisen fixerades... men jag vet inte ens om det är möjligt att känna det.. men OM man kan känna det så undrar jag om det inte var det jag kände... bebisen började sparka som sjutton ovanför naveln och samtidigt så fick jag jordens ilande smärtupplevelse i symfysen. Kändes som mitt bäcken skulle gå mitt i tu precis mellan benen. Varade kanske i 5-10 minuter, sen vart det lugnt igen. Men kanske bara är foglossning som spökar igen. Men så konstigt, för det kom när jag låg helt stilla i sängen på kvällen och inte i samband med ngn rörelse... Får fråga BM på tisdag.

Hoppas att ni alla får en trevlig helg och hoppas att Milli får permis över helgen och att allt är bra med era bebbar i magen!

Svar på tråden Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången? Forts.