• Millli

Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången? Forts.

Vi fortsätter här! =) Hoppas alla hittar hit!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-22 14:33
    Biglin:Vår trogna suporter i omgång 2
    Ida04Emma06: Ida 29+4, Emma 32+5, 3:an BF 12/3
    Kiwi: Jonathan 31+3, 2:an BF 5/2
    Latvis: Lucas 29+3, 2:an BF 21/2
    Liley: Julie 30+3, 2:an BF 15/1
    Milli: pojke 24+4,2:an BF 31/1
    Mison: pojke 32+5, 2:an BF 16/2

• Svar på tråden Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången? Forts.
  • kiwi81

Jag har packat ner:
    - Amningsvänliga myskläder till mig, amningsBH + amnings-linne.
    - Kläder till bebisen (Hoppas ändå få en fullgången bebis som får åka hem tillsammans med mig).
    - En necessär till mig med tandborste (även till maken), tandkräm, lipsyl, hårborste, hårtofs, schampoo, balsam, ansiktskräm mm.
    - Toa-rulle (mjukt papper om det bara finns hårt på BB).
    - Bindor och amningsinlägg
    - MVC-journalen
    - Tofflor
    - Ren t-shirt o kalsonger till maken (kanske inte behövs, men tog liten plats)
    - Mobilladdare
    - Bärsjal (vet inte om den behövs heller, men packade ned den ändå)

Kvar att packa i "sista stund" är mobil, leg, kontanter, kamera + laddare och mat/snacks till maken. Har även lagt ner en gosig filt i bilbarnstolen att ha till hemfärden.

Tror att det var allt. Funderar på att ta med mp3-spelare med högtalare och lite bra musik. Men sist gick förlossningen så fort (ca 2 timmar) så jag märkte inte ens att maken riggat upp lap-topen och satt på harmonisk sång av buddhistiska munkar som jag hade önskat mig tidigare. Men så gick värkarna i ett utan pauser och jag var helt inne i mig själv, knappt medveten om omgivningen. Men kanske skönt för Jonathan att få födas till harmonisk sång, hihi!

Mison, skönt att dina sd lugnat ner sig. Vad är det för typ av prov de tar för GBS? Visst är det ett vaginalt prov de tar? Eller kan man fånga GBS på ett vanligt urinprov? Jag har lämnat urinprov vid flera tillfällen, men de har inte odlat från tappen eller så. Ska till dr imorgon... kanske borde be om ett sånt prov?

• Dalva

Tror inte att de brukar testa för GBS genom vaginalt prov i Sverige (i USA gör de det rutinmässigt på alla). Man kan ha små mängder GBS i kroppen som visar sig på ett sådant test, även om det inte är tillräckligt stora mängder för att ge utslag på urinprov. Visar det GBS på urinprov betyder det att man har relativt stora mängder GBS. Du kan ta upp det med läkaren, kiwi, men förmodligen behöver du inte oroa dig om det aldrig har visat GBS på urinproven.

Mison, jag får också sd när bebisen rör sig. Det är oerhört trångt nu. Jag ska till läkaren på fredag och ska fråga hur rutinerna är gällande det där med antibiotika och vattenavgång.

• Mison

Nu blir jag impad Kiwi!! Herregud så organiserad! Jag tycker mig själv vara en planerare, men nu har jag mött min överkvinna Bra tips, jag ska skriva ner detta och nog förbereda detta i dagarna. Har tvättat och fixat med strl 44 kläderna, men vägrar stoppa ner dem! Jag ska oxå ha en stor fullgången bebis!!! Men du, MVC-journal??? Har de inte sådant på datorn? Jag har ingen journal hemma!?

Det vanligaste är att man lämnar urinprov för att upptäcka GBS. De måste skickas iväg på odling då dessa bakterier inte syns vid "vanligt" urinprov. Förra gången lämnade jag urinprov varannan vecka, som då skickades på odling. När jag sen blev inlagd på spec så tog de även prov från slidan. Men de tror jag inte är standard att göra. Det visade inget på vare sig urinprov eller prov från slidan den gången.

Hur är det med dina sammandragningar nu? Om det är lugnt eller om du inte har symptom på UVI tror jag inte du har GBS . Jag är tveksam till om jag fått tillbaka det. Har inga symptom på UVI, men hade ju som sagt massa sd igår kväll. Undrar vad det berodde på?? Lämnar nog ett prov i morrn ändå...

• kiwi81

Under min första grav så tog de uringodling, vaginal odling, rectum odling... you name it! De letade verkligen efter en orsak till att min tapp förkortats så, men alla odlingarna kom tillbaka blanka.

Den här grav har jag lämnat urinodling vid 4 tillfällen tror jag. Men de har alla varit blanka. Så det är ju skönt. Då behöver jag säkert inte oroa mig för GBS heller.

Jag har en väldigt "lättretlig" livmoder. Får sd av minsta lilla. Av att vara kissnödig, av att bebisen sparkar, av att jag rör mig, av att ta ett djupt andetag, av att jag blir rörd när jag tittar på TV.. ja allt! Men det har blivit oerhört mkt bättre sedan jag började med Bricanyl. Vet ju att det är bra och nyttigt med lite sd så att livmodern får träna så nu är jag rädd för att jag har för FÅ sd när jag äter bricanyl så att jag får en tuff förlossning igångsatt i v 42.. men som sagt jag pendlar mkt i tron att jag kommer föda för tidigt eller för sent. Ha ha, aldrig kan man bara vara nöjd!

Men MVC-journal menar jag den mappen där jag samlar alla MVC-relaterade papper. T ex blodgrupperingen och förlossningsbrevet.

Vet inte vad man bör skriva i ett förlossningsbrev.. hann aldrig skriva eller gå igenom ett sådant i min förra grav. Men nu så skrev jag att jag önskar en så naturlig förlossning som möjligt. Att jag gärna tar lustgas, men undviker epidural. Vill hellre ha mental pepping och stöd genom värkarna. Och i samband med krystningarna så vill jag ha perineal-stöd... vad har ni skrivit?

Jag har packat ner ett stl 44 set och ett stl 50 set. Antar att jag kommer få en rätt liten bebis, eftersom jag är liten (158cm) och på tillväxtUL har bebisen uppmäts till -6%. Så även om bebisen är fullgången så kanske stl 44 passar? Men, stl 40 hoppas jag att jag slipper använda.

Här åskade det just. Det måste vara extremt ovanligt på vintern, men vilken snöstorm det är ute!

Nu ska jag försöka få lite vila. Sonen kräktes hela kvällen så jag antar att jag kommer få vaka hela natten... Hoppas jag inte blir smittad.. har redan haft 1 vinterkräksjuka för ngn månad sedan. Då blev jag jätte dålig och fick väldigt mkt sd. Hoppas det inte sätter igång en förlossning om jag blir sjuk!! :-/ Har svalt 15 vitpepparkorn och hoppas att myten stämmer och att det hjälper!

• Dalva

Hoppas att det går bra hos läkaren idag, kiwi!

Nu har jag varit på tillväxt-ul. Bebisen väger uppskattningsvis 2,5 kg !! Blev mycket positivt överraskad. Nu ligger den bara -7% på tillväxtkurvan och det är ju helt ok. Känner mig genast mycket lugnare. Nu får jag nog sluta oroa mig ...

Hoppas att allt är bra med er!

• kiwi81

Liley, Oj vilken stoooor bebis du har!!! -7% är ju helt normalt! Vad skönt! Vad glad jag blir för er skull! Nu ska bebisen bara tjocka på sig lite till och visst är du 36 fulla veckor nu på lördag?! Tänk vad långt gången du är då! Och även om bebisen skulle födas då och väga 2,5 kg så skulle bebisen klara sig jätte bra! Är inte ens säker på att ni kommer behöva vara på neo ens en gång!

Min bebis är -6 %. Men mitt sf-mått har hela tiden legat på översta kurvan (vilket är lite förvånande med tanke på att jag är så liten..). Så det visar verkligen att sf-mått inte säger ngt om bebisens storlek! Visserligen har sf-måttet sjunkit nu i och med att magen sjunkit, men bebisen är fortfarande -6%.

Jag har varit vaken hela natten med kräksjuk son. Och fullt upp under dagen, så är rätt trött nu. Men pajen är i ugnen och snart blir det middag, och sen förhoppningsvis en lugn kväll framför TVn.

Nu vill Jonathan kramas (han blir så mysigt kelig när han är sjuk..)

Kram på er tjejer!

P.S. Allt gick bra hos dr idag!

• Latvis

Usch vad jobbigt med en kräksjuk son, hoppas han mår bättre nu Kiwi81.

Jag är fortfarande lite orolig över dom få rörelserna jag känner i magen, men som du säger Kiwi så är det nog för att killen ligger neråt med huvudet (gjorde han iaf förra veckan). Ska nog ringa bm imorgon ändå och bara få min oro stillad.
    Känns det förresten när barnet fixerat sig? Och hur känns det då? Rör barnet på sig mindre då också? För det kanske är så att mitt barn har fixerat sig?...

Vad skönt att din bebis växer Liley, det är väldigt positivt

Jag bor förresten också i Stockholm så vi är tre härifrån i alla fall.

Jag har varken packad BB väskan eller skrivit förlossningsbrevet. Tror nog jag skippar brevet för nog kan man väl berätta hur man vill ha det istället...? Jag har fortfarande två månader kvar så det känns inte så akut att packa väskan även fast jag nästan dagligen tänker på ifall jag måste åka in nu och så har jag ingenting med mig!! Men förmodligen kan mannen min då åka hem och hämta det nödvändigaste. Ska nog börja planera väskan efter jul ändå...

Gud vilket väder det har varit idag, inga bussar åkte där jag bor, men som tur är så fick jag skjuts till och från jobbet av min man. Visst är det härligt med snön, men att det ska bli sån kaos i trafiken alltid, det är mindre härligt...

Hoppas ni får en lugn o skön kväll!

• Mison

Ja, vilken stor bebis Liley! Härligt! Min syster födde hennes dotter i v. 36 och de behövde inte vara på Neo, så du är vääääldigt nära målet nu Liley!!

Jobbigt med kräksjuka Kiwi! Sprita händerna ofta, inte för att det kanske spelar så stor roll, de är ju ändå uppe i ansiktet på en, men för känslans skull! Hoppas du slipper det, för det finns ju roligare saker att drabbas av som gravid... Skönt att doktorsbesöket gick bra!

Jag har hört att det sticker neråt när bebisen fixerar sig. En del säger att det inte går att ta miste på smärtan, men jag kan inte minnas att jag kände något sist och då låg han väldigt långt ner på sista vul. Jag har börjat känna som små knivar ibland som sticker neråt, ingen smärta som gör jätteont men absolut märkbar. Vet inte om det är att den borrar ner sig eller vad det är.

Jag har en väldigt aktiv helg att se fram emot. Undrar hur jag ska orka det?? Ska på fest i morrn och stort julbord på lördag. Kanske får ställa in nåt utav det, vill liksom inte vara för aktiv. Men jag ser verkligen fram emot det, så det är ju tråkigt att missa!
    Jag bor i Göteborg, tyvärr ! Har bott i Sthlm i 9 år innan jag flyttade hit.

Ha en mysig kväll tjejer!

• kiwi81

Jag kände just den där blixtande knivvassa smärtan fram i bäckenet (symfysen) och frågade BM om det kunde vara att den fixerade sig. BM svarade att det kunde vara antingen huvudet som borrar sig ner och skulle kunna vara ett tecken på fixering eller bara att huvudet kommer åt och trycker på en nerv eller på själva benhinnan i bäckenet.

Jag har börjat få ont i bröstbenet. Känns som ett svärd rakt igenom bröstbenet och ryggen. Får det efter att jag ätit så jag tror att det kan vara att jag måste äta mindre portioner. Men det håller i sig i flera flera timmar. Riktigt besvärligt. Gör att jag bara vill ligga ner. Ngn som vet vad det kan vara? Måste väl börja äta små portioner, men glömmer bort hela tiden och när smärtan väl kommer då är det ju försent!

Känns häftigt att börja ha hög-gravidssymtom! Undrar om jag den här gången hinner bli trött på att vara gravid? Hoppas det!

• kiwi81

Hej tjejer!

Kom på en till fråga... en mycket personlig fråga... hur gör ni med sex? Vågar ni ha det? Vi satte förbud på oss själva när tappen var 27mm i v 27. Men min tapp verkar ändå hålla sig oförändrad även om den är mjuk. Sedan jag började med bricanylet har inget nytt skett... glömde bort att fråga det idag när jag var hos dr... Men det kanske är helt onödigt att ha sexförbud? Efter förlossningen kommer det ju ta ett tag innan sexlivet hittar tillbaka så man kanske borde "passa på" nu? Har ni fått några sådana restriktioner?

Svar på tråden Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången? Forts.