• Millli

Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången? Forts.

Vi fortsätter här! =) Hoppas alla hittar hit!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-22 14:33
    Biglin:Vår trogna suporter i omgång 2
    Ida04Emma06: Ida 29+4, Emma 32+5, 3:an BF 12/3
    Kiwi: Jonathan 31+3, 2:an BF 5/2
    Latvis: Lucas 29+3, 2:an BF 21/2
    Liley: Julie 30+3, 2:an BF 15/1
    Milli: pojke 24+4,2:an BF 31/1
    Mison: pojke 32+5, 2:an BF 16/2

• Svar på tråden Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången? Forts.
  • Latvis

När jag var hos bm förra veckan tog hon faktiskt upp just samlag och hon sa att oftast brukar hon rekommendera par att ha sex när dom närmar sig slutet för att det kan sätta igång förlossningen, MEN oss rekommenderade hon att vänta med samlag åtminstonen ett par vecka pga. just samma anledning. Tydligen gör spermierna så att cervixen (tror jag att det hette) blir mjuk eller nåt sånt. Så till min glädje, och min mans sorg, får vi ha uppehåll ett par veckor med just samlag iaf. Man är ju inte såååå sugen för tillfället ändå

• Mison

Ha ha Latvis! Känner igen det där! Jag var inte det miiiiinsta sugen på sex fram till för ungefär en månad sen. Jag hade faktiskt tänkt fråga er samma sak. Vi har satt sexförbud på oss själva. Vill inte riskera nåt. Upphetsning leder ju oftast till sammandragningar och förra ggn så hade vi sex kvällen innan slemproppen gick. Minns att jag fick en otroligt kraftig sd på kvällen/natten och morgonen efter gick slemproppen. Så vi vågar knappt pussas och kramas Men min sambo är helt inne på samma linje även om det såklart är jobbigt.... Jag har sagt till honom att från vecka 36, om jag fortfarande är gravid då, så återupptar vi det, ha ha.

• kiwi81

Just nu är jag inte sååå sugen, men tror det beror på dagsformen (har inte sovit så gott senaste nätterna eftersom Jonathan (sonen) sovit så dåligt) och dessutom är det så länge sedan nu känns det som (över 5 veckor) att det känns som att man har glömt bort hur det är.

Tror jag behöver få känna mig sexig. Känner mig tjock och oattraktiv. Har gått upp 12 kg hittills och fått imponerande mängder celluliter! Och vårt förhållande har blivit så genom-mättat av oro i samband med graviditeten. Känner för att köpa mig ett sexigt underklädes-kit, slinga håret, ta ett långt bad med ansiktsmasker och raka benen och sen tända massa ljus i sovrummet.

Senaste tiden har jag bara varit stor och rund och min man har skött allt hemma (hundpromenader, tvätt, disk, handling, matlagning, alla blöjbyten, lämna o hämta på dagis, ja ALLT!). Under tiden har jag legat på soffan och det mesta i vårt liv har handlat om Jonathans dåliga sömn och oron över hur det ska gå den här gången.

Jag vill hitta tillbaka till romantiken lite, men vet inte om jag vågar.. kanske bäst att vänta tills man är 34 fulla veckor i alla fall!

• Mison

Håller med. Vårt förhållande har väl inte varit direkt på topp pga all oro och att sen inte "få" ha sex gör ju inte saken bättre. Längtar oxå efter att få tillbaka mig själv och komma igång med träning och få göra mig snygg! Det där med celluliter vill jag inte ens tänka på! Har oxå fått en massa, buhu. Men man ska nog inte vara för hård mot sig själv, vi har ju faktiskt snart fött två barn så den gamla kroppen kanske man inte ska sukta efter så mycket. Vad vet jag...

• kiwi81

Jag har fått börja bära vigselringen runt halsen numera, för fingret är för tjockt. Skyller på att jag börjat samla på mig vätska som många gör så här pass sent i graviditeten.

Så numera skyller jag allt på ökad vätska (även celluliterna!) och tänker att de försvinner av sig självt direkt efter förlossningen! Känns lite lättare att tänka så!

• kiwi81

Tittade tillbaka i tråden och såg att Milli sist skrev den 3e dec. Alltså har vi inte hört ngt av henne på över 2 veckor! Då var hennes tapp bara 8mm och hon var 1 cm öppen och i v 31+3. Jag läste någonstans att om man har en tapp på under 15 mm så föder man oftast inom 2 veckor. Undrar om hon har fött nu och i sånt fall om allt gått bra? Åh, håller tummarna att bebisen väntar lite till! Hon har BF 31 jan, så vore ju underbart om hennes lilla bebis ville stanna till efter nyårsskiftet i alla fall! Någon som hört ngt från henne?

• Dalva

Kiwi, vad jobbigt att din son är dålig! Hoppas att du inte blir smittad och att han kryar på sig! Julie är också sjuk (öroninflammation + dunderförkylning) och sover knappt på nätterna sedan en vecka tillbaka. I natt var hon vaken i fem timmar och hostade och grät. Vi är helt döda.

När det gäller det där med fixering hade jag sådana där stickande känslor som strålade ut mot bäckenet. Det gjorde otroligt ont och nu i efterhand tänker jag att det nog var då bebisen fixerade sig.

Min bebis har också varit mycket lugn de senaste två veckorna. Jag har trott att det berott på att det är trångt nu, men så idag blev den vild igen. De har kanske sina perioder. Ett tips är att dricka ett stort glas kallt vatten och se om bebisen reagerar.

På tal om det där med sex (har också velat fråga er, men inte vågat)... Om spermierna mjukar upp cervixen kanske det är säkrare med kondom... Det är verkligen påfrestande för förhållandet med oron. Längtar efter romantik, men det får väl bli om tio år eller nåt.... Känner mig inte heller så där jättesnygg och längtar efter att klä mig i vackra kläder. Känner mig så sliten.

Undrar också över Milli! Har inte hört något. Hoppas verkligen att allt är bra!

• kiwi81

Liley, har du fått antibiotika mot din dotters öroninflammation? Barn under 2 år ska ju ha det. Och kom ihåg att nässpray är bra (det sväller av näsan så att örontrumpeten återfår förbindelsen till örat) och lite högläge på natten brukar hjälpa. Alvedon eller ipren behöver man inte heller snåla med. (En bekant som är dr och mamma och som haft öroninflammation som vuxen sa att det gör mer ont än en förlossning...) Så inte så konstigt att stackarna gråter!

Vad smart det där med kondom! Ha ha, vårt sexliv de senaste åren har ju mest handlat om att lyckas plussa. (Vi har haft lite svårt att bli gravida och fått kämpa med hormonbehandlingar och sex på beställning båda graviditeterna, så kondom är ju inget vi använt). Har nästan glömt bort att det existerar, ha ha! Men det var ju jätte smart.. att jag inte tänkt på det innan, ha ha!

• Dalva

Tack för tipsen! Jo, hon får nässpray, antibiotika och hostmedicin (hon har både fått slemhosta + ngt kruppliknande), men reagerade med utslag mot någon av medicinerna (hostmedicinen verkar det som). Hon får kåvepenin och är lite piggare idag, men har ätit dåligt sedan hon blev sjuk vilket oroar mig lite. Mår din son bättre?

Jag vet precis vad du menar. Vi hade också svårt att bli gravida så ordet kondom finns vanligtvis inte heller i vårt vokabulär .

• kiwi81

Hej tjejer!

Igår kväll hade jag lite smärtsamma sd och i natt vaknade jag flera gånger av att det gjorde ont och magen var stenhård. Men berodde nog på att jag inte fått sova på flera nätter + att sonen låg bredvid och hade hostattacker titt som tätt och fick inhaleras med sin astmamedicin och dricka slemlösande och så med jämna mellanrum råkade han sparka mig i magen.

Maken gick upp med sonen på morgonen och jag fick sova ut. Jätte skönt! Nu på morgonen har magen varit lugn! Så skönt! Jag blev nästan lite orolig ett tag.

Idag går jag in i v 34! Känns hur långt som helst! Förstår knappt att jag är så här långt gången! Om en vecka är jag 34 fulla veckor, vilket känns jätte bra!

Hoppas ni får en trevlig helg!

Svar på tråden Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången? Forts.