• Millli

Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången? Forts.

Vi fortsätter här! =) Hoppas alla hittar hit!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-22 14:33
    Biglin:Vår trogna suporter i omgång 2
    Ida04Emma06: Ida 29+4, Emma 32+5, 3:an BF 12/3
    Kiwi: Jonathan 31+3, 2:an BF 5/2
    Latvis: Lucas 29+3, 2:an BF 21/2
    Liley: Julie 30+3, 2:an BF 15/1
    Milli: pojke 24+4,2:an BF 31/1
    Mison: pojke 32+5, 2:an BF 16/2

• Svar på tråden Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången? Forts.
  • Mison

Latvis: Jag tycker absolut att du ska försöka dra ner lite på tempot. Det låter som du är väldigt stressad. Jag vet precis hur du känner det, för jag ville inte heller bli sjukskriven. Hur skulle allt gå då? Men allt löser sig och nu kan jag bara säga att det känns fantastiskt skönt att ändå få vara hemma och njuta (nja,njuta är väl kanske inte rätt ord ), men i allafall får vara hemma och ta det lugnt. Försök att tänka på att du inte vill hamna på neo igen och därför ta det säkra före det osäkra. En extra kontroll skadar ju inte! Men eftersom du haft en komplikationsfri graviditet hittills, så förstår jag att det är svårt. Man vill ju liksom bara vara som alla andra "normala" gravida!

Jag var på Koh Samui och Phangnan för många år sedan (inte direkt i form av småbarnsfamilj men jag gillade båda öarna jättemycket. Phangnan var ju mest "partyön" då med fullmoonparty och sånt, så jag kan väl inte direkt säga att vi undersökte ön direkt....

Vi var i Australien och Thailand förra året (dec-jan), fast då var vi på Koh Lanta, vilket var ett perfekt barnställe. Även fast det var en fantastiskt upplevelse så kommer jag inte flyga så långt som till Australien igen med en två-åring... Puh säger jag bara! Nu är ju han ett energiknippe utan dess like, men jag var helt slut Men gud så jag längtar till värmen och solen!! Det har ju i stort sett regnat hela november här. Tur man kan ligga inne med en filt och dricka te!!

• Latvis

Ska man ringa till förlossningen direkt eller först till sin bm om man är orolig?

• kiwi81

Latvis, jag skulle nog ringa förlossningen faktiskt. Där kan en läkare titta med ultraljud och mäta tappen och se om den har blivit påverkad eller inte. En läkare kan också ta ställning till ev medicin och sjukskrivning eller restriktioner. Det brukar inte finnas ul-maskiner på mödravårdscentraler och dessutom bör man vara väldigt van vid ul-maskiner för att kunna tolka dem bra. (En van BM är ofta bättre än en ovan dr t ex. Men på förlossningen så sköter ju den som är mest van det. Eller så kan de skicka dig till ultraljudsmottagningen om det är under dagtid...)

• Latvis

Ringde förlossningen på fm och dom bad mig åka in så då gjorde jag det. Som tur var så var det ingen fara, den här gången...hade sammandragningar, men läkaren tyckte dom såg "bra" ut och eftersom livmodertappen inte var påverkad så var det ingen mer med det. Nu ska jag vila upp mig hemma resten av veckan så kommer nog det kännas bättre sen. Skönt ändå att man kollade upp det så slipper man oroa sig för det också...

• kiwi81

Latvis, vad skönt att allt såg bra ut! Vad mer sa de om tappen? Hur lång var den nu?

• Latvis

Läkaren kände bara med fingret och sa att den var opåverkad så jag antar väl att den är normal, vad det nu än kan vara...

• kiwi81

Hej tjejer!

Jag var på hos MVC igår på vanlig kontroll. Allt såg fint ut förutom SF-måttet som varit stillastående nu i 3 veckor. BM trodde det kunde bero på att bebisen sjunkit djupare ner i bäckenet och läste i journalen från förlossningen, dit jag åkte för en kontroll för en dryg vecka sedan, att min cervix var mjuk, centrererad och att den yttre livmodermunnen var 1 cm öppen... Jag hade helt missat den informationen! Vet inte om det var för att läkaren inte nämnde det för mig, eller om jag bara var helt fixerad vid hur många mm tappen låg på nu.

BM ringde i alla fall till spec MVC och fixade en tid åt mig nu på morgonen för nytt VUL av cervix och tillväxtUL av bebis! Hoppas att allt ser bra ut! Blev så nervös av att se att BM blev nervös!!

Hur går det för er tjejer? Har varit tyst här ett tag! Någon som hört ngt från Milli?

• Dalva

Kiwi, hur har det gått på spec. mvc? Hoppas att allt såg bra ut! Så jobbigt med nya orosmoment. Jag håller tummarna för att det inte är någon fara!

Har just kommit tillbaka från Aurora-mottagningen där vi pratade igenom min förra förlossning och upplevelserna kring det. Utöver stressen att få ett prematurt barn hade jag en mycket oempatisk bm och jag är jätterädd att få henne igen.

Annars går det bra här. Jag mår mycket bättre både fysiskt och psykiskt och jag fokuserar inte lika mycket på tankar kring för tidig födsel osv., men det är nog för att jag har kommit ganska långt nu.

Jag hoppas att allt är bra med er andra och att alla bebisar håller sig kvar!

• kiwi81

Tack, det gick jätte bra hos dr. Bebisen väger ca 1576 gram nu (-5% från det normala, vilket den har legat på hela tiden, så den följer sin kurva), det fanns gott om fostervatten och navelsträngen hade gott flöde. Bebisen låg väldigt lågt ner (huvudet låg mot livmodertappen), så det är säkert därför SF-måttet stått still. Förut var det åtminstone en vätskespalt mellan huvudet och tappen. Men som tur var var tappen oförändrad jämfört med sist. Så allt är lugnt igen och jag försöker tänka optimistiskt även om oron ibland tar över. Känns skönt att redan vara i v 30+3. Om en vecka har jag gått förbi Jonathans födelselängd (31+3), vilket kommer kännas så skönt!

Är ngn mer sjukskriven här, eller jobbar ni på som vanligt?

Jag är sjukskriven men funderar på att "fuska" lite. Har inte skickat in papprena än till försäkringskassan. Jag jobbar inte, utan jag pluggar, så jag funderar på att ta det superlugnt och bara gå på det superobligatoriska så att jag kan få skriva tentan sen. Vore så jobbigt att ha massa praktik kvar att ta igen innan man får skriva tentan.... Och nu såg det ju helt ok ut på VUL, bara det att tappen är mjuk, centrerad och lite öppen... men det kan den väl vara hos omföderskor utan att det betyder ngt egentligen? Hmmm... är så ambivalent. Vill ju samtidigt inte orsaka att nästa bebis kommer för tidigt om jag kan slippa det genom att ta det lugnt....

• Mison

Ja, hur har det gått Kiwi? Bra hoppas jag!!
    Här är det lugnt för tillfället. Var på kontroll hos doktorn i morse och nu hade tappen blivit ännu längre, nästan 45mm! Helt otroligt att den kan variera så mycket! Så hon var nöjd med mig och sa att vilan gjort bra och att det egentligen inte fanns någon "hotande förtidsbörd längre"! Inte för att jag litar på det, men det kändes ändå skönt att höra! Behöver tydligen inte vara sängliggandes nu, men vågar inget annat december ut. Försöker ta det så lugnt som det bara går ändå, vill så gärna klara mig till januari. Sen ska jag andas ut!!

Vad skönt Liley att du får prata igenom din förra förlossning. Mycket tankar börjar komma upp nu tycker jag, så det låter som en bra ide. Skönt också att du mår så mycket bättre och att du nu kan njuta av grav på ett helt annat sätt!!! Hoppas oxå jag hamnar där snart....

Ja, det har varit lugnt i tråden nu!! Det får vi ändra på

Svar på tråden Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången? Forts.