• Carro

VARNING för ättika!!!!!

I fredags fick min son i sig minimalt av Perstorps 24-procentiga ättika..
    Jag kollade direkt på flaskan, men där stod ingen varningstext.

Turligt nog ringde jag ändå giftinformationen och fick order om att ta sonen till närmsta sjukhus omgående.
    Sam, som min son heter, blev inlagd och under lördagen blev han sövd och det gjordes en gastroskopi.
    Den visade på att han fått invärtes brännskador, trots att det var så lite ättika han fick i sig.
    "Tur i oturen" så har han "bara" fått första gradens brännskador, vilket behandlas med antibiotika och Nexium under en veckas tid..

Jag har pratat med många under helgen och det har bara varit ett fåtal som kännt till hur skadligt ättika är.
    Och av den anledningen skriver jag detta inlägg, för att informera andra om att ättika verkligen är livsfarligt!
    Det kan orsaka väldigt svåra brännskador/frätskador invärtes.

Om jag skulle skriva ut allt som hänt här hade detta inlägget blivit hur långt som helst, därför länkar jag istället till ett inlägg i min blogg där jag skrivit ner allt som hände i helgen;
    http://trollungensam.blogspot.com/2009/09/dramatisk-helg.html

Jag har även mailat till dom som tillverkar ättikan och ifrågasatt att det inte finns varken varningstext eller en barnsäker kork på deras flaskor, vill ni läsa det har ni den länken här;
    http://trollungensam.blogspot.com/2009/09/mailet-till-dom-ansvariga-tillverkarna.html

Jag kan inte förstå hur ngt som är så skadligt kan få lov att säljas utan ngn varningstext..
    Vi är så otroligt tacksamma att Sam ändå klarat sig såpass "lindrigt" undan!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-17 20:36
    Nu har jag hört av Perstorp ättika och jag kan bara säga hatten av för dom!
    Dom har beslutat att sätta ut märkning samt varningstext på sina flaskor och kommer försöka skynda på att få ut som nya flaskorna i butiken.
    Dom kommer även att se över möjligheten med en barnsäkrare kork.
    Har lagt ut mailet jag fick på bloggen ifall ngn vill läsa;
    trollungensam.blogspot.com/2009/09/riktigt-proffsigt-av-perstorp-attika.html

• Svar på tråden VARNING för ättika!!!!!
  • Runguska

Vad läskigt. Jag använder flitigt ättika då jag gör rent (kollat på Rent Hus där de använder ättika ofta) och har den stående på diskbänken. Även vi har det till bot mot bananflugor. Nu åker den undan bland övriga medel som sonen inte ska åt och flugfällorna görs med vinäger istället.

Självklart har jag inte låtit honom ha flaskan, men som de flesta vet kan småbarn få för sig att prova en hel del och snabbt går det.

Skönt att jag kom över denna tråd, tack TS för informationen!

• Danitra

Men herregud!

Är folk verkligen så dumma i huvudet att dom inte förstår att ättika är farligt utan varningstext?!
    Det tillhör ju normal allmänbildning.
  • Themis

Danitrass: Det kunde man ju tycka men bevisligen har inte alla den kunskapen.

Och samma syra i laboratoriet har ju faktiskt alltid märkning med "irriterande"-symbolen, vilket även perstorps ättika hade för några år sedan, så jag begriper inte varför de har fubblat bort den.

• Danitra
    Themis skrev 2009-09-18 15:25:26 följande:
    Danitrass: Det kunde man ju tycka men bevisligen har inte alla den kunskapen. Och samma syra i laboratoriet har ju faktiskt alltid märkning med "irriterande"-symbolen, vilket även perstorps ättika hade för några år sedan, så jag begriper inte varför de har fubblat bort den.
    Jag tycker mest det är lite skrämmande att man tittar på en flaska utan att se en varningsetikett och tänker "Ja ja, då är den ofarlig!"
  • juzze
    Danitrass skrev 2009-09-18 15:23:25 följande:
    Men herregud! Är folk verkligen så dumma i huvudet att dom inte förstår att ättika är farligt utan varningstext?! Det tillhör ju normal allmänbildning.
    Du dumförklarar rätt så många med det antagandet. Jag hade inte en tanke på det. Visserligen har jag aldrig ättika hemma, men ändock.
  • Danitra
    juzze skrev 2009-09-18 19:38:15 följande:
    Du dumförklarar rätt så många med det antagandet. Jag hade inte en tanke på det. Visserligen har jag aldrig ättika hemma, men ändock.
    Förmodligen. Men jag har varit på så förbannat dåligt humör att jag inte orkat linda in saker.
    Det jag reagerar på är att folk litar blint på varningstexter och tolkar avsaknad av varningstext som att det är ofarligt.
  • juzze

Danitrass - tagga ner. Det finns bättre saker att
    uppröras av.

• CloudBerry the 1st

Men om ni luktar i en flaska med ättika så gör det ju nästan ont i näsan för att det är så förbannat starkt, ska man verkligen behöva ha en varningstext för att förstå att det är ganska frätande och farligt?

• Silverkatten06

CloudBerry the 1st skrev 2009-09-18 21:10:17 följande:

Men om ni luktar i en flaska med ättika så gör det ju nästan ont i näsan för att det är så förbannat starkt, ska man verkligen behöva ha en varningstext för att förstå att det är ganska frätande och farligt?
    Om man luktar i en flaska starksprit så gör det också nästan ont i näsan. Det innebär inte per automatik att det är frätande.
  • Danitra
    Silverkatten06 skrev 2009-09-18 21:18:36 följande:
    CloudBerry the 1st skrev 2009-09-18 21:10:17 följande: Om man luktar i en flaska starksprit så gör det också nästan ont i näsan. Det innebär inte per automatik att det är frätande.
    Nej, men även det är väldigt farligt att ha stående framme om man har små barn i hushållet.
Svar på tråden VARNING för ättika!!!!!