Inlägg från: Silverkatten06 |Visa alla inlägg
  • Silverkatten06

VARNING för ättika!!!!!

Oj, det hade jag inte heller nån aning om. Nu fick jag oerhört dåligt samvete, sambon brukar göra egen ättiksgurka som sonen älskar och den är kanske för stark?

• Silverkatten06
    Sencha skrev 2009-09-14 11:20:30 följande:
    Det kan jag inte tänka mig.Det är en väldig skillnad på 24% ättika och den halt som blir i en inläggning, där man har spätt med en massa vatten etc. Då är jag övertygad om att det är ofarligt.
    Fast sambons gurka brukar nog vara ganska stark, kanske hälften ättika, hälften vatten...
  • Silverkatten06
    Sencha skrev 2009-09-14 11:24:11 följande:
    Ättika eller ättikssprit?
    Ättiksprit, tror jag. Måste kolla med honom när jag kommer hem. Det blir nog ingen mer sån gurka hemma hos oss i alla fall.
  • Silverkatten06
    Sencha skrev 2009-09-14 11:30:58 följande:
    Ättika är 24%, ättiksprit 12%, ättiksprit spädd med hälften vatten 6%. Är det dessutom socker och liknande i inläggningen blir det ju ytterligare svagare.
    Men hur starkt är OK att äta då? Vid vilken % blir det farligt?
  • Silverkatten06

CloudBerry the 1st skrev 2009-09-18 21:10:17 följande:

Men om ni luktar i en flaska med ättika så gör det ju nästan ont i näsan för att det är så förbannat starkt, ska man verkligen behöva ha en varningstext för att förstå att det är ganska frätande och farligt?
    Om man luktar i en flaska starksprit så gör det också nästan ont i näsan. Det innebär inte per automatik att det är frätande.
  • Silverkatten06

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-19 03:56:33 följande:

Ahem, läs på om alkoholens effekter på magen... :P
    Knappast så att ett snapsglas starksprit ger brännskador inombords, inte riktigt jämförbart med ättika. För övrigt var det inte det som var poängen. Jag svarade på ett inlägg som hävdade att om det luktar starkt så det nästan gör ont i näsan så bör man per automatik fatta att det är frätande. Jag tycker det är en korkad jämförelse, det finns många saker som luktar så starkt utan att vara frätande/ge brännskador. Ett annat exempel är vinäger...
  • Silverkatten06

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-19 10:26:27 följande:

Sprit orsakar blödande sår i magen. Så jo, det skadar.
    Inte av ett snapsglas som är vad TS son fick i sig av ättikan...
  • Silverkatten06

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-19 10:30:45 följande:

Här är en hint för alla: Om det luktar illa ska det inte in i munnen. Det är det vi har näsan till, vet ni. Och ja, det gäller även sprit, inlagd sill och annat som stinker till höga skyar. Att vi stoppar i oss det ändå är ett medvetet självskadebeteende.
    Om det "luktar illa"? Enligt vems definition? Det finns tex rökiga barbeque-såser som luktar ve och fasa enligt mig, andra tycker att de luktar jättegott. Avsett vilket så farliga/frätande är de definitivt inte.
Svar på tråden VARNING för ättika!!!!!