• Carro

VARNING för ättika!!!!!

I fredags fick min son i sig minimalt av Perstorps 24-procentiga ättika..
    Jag kollade direkt på flaskan, men där stod ingen varningstext.

Turligt nog ringde jag ändå giftinformationen och fick order om att ta sonen till närmsta sjukhus omgående.
    Sam, som min son heter, blev inlagd och under lördagen blev han sövd och det gjordes en gastroskopi.
    Den visade på att han fått invärtes brännskador, trots att det var så lite ättika han fick i sig.
    "Tur i oturen" så har han "bara" fått första gradens brännskador, vilket behandlas med antibiotika och Nexium under en veckas tid..

Jag har pratat med många under helgen och det har bara varit ett fåtal som kännt till hur skadligt ättika är.
    Och av den anledningen skriver jag detta inlägg, för att informera andra om att ättika verkligen är livsfarligt!
    Det kan orsaka väldigt svåra brännskador/frätskador invärtes.

Om jag skulle skriva ut allt som hänt här hade detta inlägget blivit hur långt som helst, därför länkar jag istället till ett inlägg i min blogg där jag skrivit ner allt som hände i helgen;
    http://trollungensam.blogspot.com/2009/09/dramatisk-helg.html

Jag har även mailat till dom som tillverkar ättikan och ifrågasatt att det inte finns varken varningstext eller en barnsäker kork på deras flaskor, vill ni läsa det har ni den länken här;
    http://trollungensam.blogspot.com/2009/09/mailet-till-dom-ansvariga-tillverkarna.html

Jag kan inte förstå hur ngt som är så skadligt kan få lov att säljas utan ngn varningstext..
    Vi är så otroligt tacksamma att Sam ändå klarat sig såpass "lindrigt" undan!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-17 20:36
    Nu har jag hört av Perstorp ättika och jag kan bara säga hatten av för dom!
    Dom har beslutat att sätta ut märkning samt varningstext på sina flaskor och kommer försöka skynda på att få ut som nya flaskorna i butiken.
    Dom kommer även att se över möjligheten med en barnsäkrare kork.
    Har lagt ut mailet jag fick på bloggen ifall ngn vill läsa;
    trollungensam.blogspot.com/2009/09/riktigt-proffsigt-av-perstorp-attika.html

• Svar på tråden VARNING för ättika!!!!!
  • Sencha
    Silverkatten06 skrev 2009-09-14 11:36:48 följande:
    Men hur starkt är OK att äta då? Vid vilken % blir det farligt?
    Lösningar med högre koncentrationer än 25 % kan ge ifrån sig frätande ångor, men lägre koncentrationer som 5 % är ganska ofarliga förutom om man dricker lösningen, då strupen kan skadas.
    Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ättiksyra
    0401 & 0807
  • Elfva

Jag trodde faktiskt folk visste att ren ättika är jättestarkt och farligt, men det är klart det hade ju inte skadat om det hade framgått på förpackningen att det är så... Ren ättika ska man vara försiktig med, ättiksprit (12%) är betydligt mildare och ungefär att likställa med vinäger (dvs ofarligt men irriterande vid mindre förtäring typ någon enstaka klunk), vanligen är det ättikspriten man har hemma men iofs jag har ren ättika hemma just nu i kylskåpet...

• Elfva

ättiksgurka är absolut inte farligt att äta och ger inga skador...

• Elfva
    LindaSundberg skrev 2009-09-14 11:28:12 följande:
    OT men vad används det till?
    Det används t ex när man man kalkar av strykjärn och dylikt men du kan också använda den i inläggningar av t ex gurka och sill men då späder man ut den först rejält... Är du hobbyfotograf med eget labb används ättika i labbet...
  • Meria

Vi har ingen ättika hemma men detta visste inte jag heller.

*puffar tråden*

• Cecci78
    Elfva skrev 2009-09-14 11:56:54 följande:
    Det används t ex när man man kalkar av strykjärn och dylikt men du kan också använda den i inläggningar av t ex gurka och sill men då späder man ut den först rejält... Är du hobbyfotograf med eget labb används ättika i labbet...
    bra att köra med tvätten om den luktar unket o att blötlägga ofräscha kläder i. Jag har även blötlagt klädsel till barnvagn som luktat lite "vind/garage". har faktiskt inte tänkt på att det är så skadligt.
  • Elfva
    Cecci78 skrev 2009-09-14 13:06:03 följande:
    bra att köra med tvätten om den luktar unket o att blötlägga ofräscha kläder i. Jag har även blötlagt klädsel till barnvagn som luktat lite "vind/garage". har faktiskt inte tänkt på att det är så skadligt.
    Ja det har du rätt i, det kan man använda det till och det är precis vad jag ska göra också då jag har en mörk tröja som luktar unket trots att den när nytvättad...

Man kan också ställa skålar med ättiksvatten framme om man har unken lukt inne, t ex tobakslukt och så vidare... Det sägs hjälpa... (kanske inte att rekommendera att ställa här och där om man har småttingar hemma dock ...).
  • BulanOchJag

Hade jag ingen aning om.

*flyttar flaskan högre upp i kylskåpet*

• Matruskan77

Ja, ättika är starkt, det borde verkligen finnas varningstext på flaskorna.

Svar på tråden VARNING för ättika!!!!!