VARNING för ättika!!!!!
Konstigt, för på min flaska Perstorps Ren Ättika 24% så står det en kemisk symbol för "irriterande" samt texten "Irriterande för ögon och hud, förvaras oåtkomligt för barn".
Kommentar till det TS?
Konstigt, för på min flaska Perstorps Ren Ättika 24% så står det en kemisk symbol för "irriterande" samt texten "Irriterande för ögon och hud, förvaras oåtkomligt för barn".
Kommentar till det TS?
Jesster: Min är äldre än så-men har dom tagit bort varningen då?
Den står iofs med liten text på baksidan av flaskan och det är nog dumt, men den stod ju där då i alla fall?
Jesster: Det var dåligt. Jag har skrivit till Perstorp och bett om en kommentar.
Det har säkert inget alls att göra med att jag i mitt mail skrev att 2000 personer hade läst den här tråden på ett dygn...
Danitrass: Det kunde man ju tycka men bevisligen har inte alla den kunskapen.
Och samma syra i laboratoriet har ju faktiskt alltid märkning med "irriterande"-symbolen, vilket även perstorps ättika hade för några år sedan, så jag begriper inte varför de har fubblat bort den.
Cloudberry: Men vad är din lösning här då?
Ta bort alla varningslappar på allt och låt evolutionen ha sin gång?
Inte väl?
Det finns ju de som tycker så och jag med ibland (normalt går det över) när man läser om riktigt idiotiska saker som folk har gjort eller antagit.
Men faktum är att alla är inte lika allmänbildade eller intresserade av kemi/biologi/medicin och det är knappast svårt att låta en sådan varning stå kvar. Om det räddar ett barn om året från brännskador och akutbehandling så är det nog värt det ur samhällets synpunkt.
Tjohalia: När jag gick i skolan fick man lära sig om och utföra experiment (t ex lösa upp en skolkrita i syra) med alla de vanligaste syrorna i högstadiets kemi, så alla borde nog ha en chans att snappa upp det på vägen.
Men med nedrustningen av skolan de senaste femton åren så antar jag att detta kan vara en av de många luckorna då, beroende på var man har gått i skolan.