silverhästen skrev 2009-10-07 09:43:43 följande:
Hej Härligt att det finns så många att dela den här speciella upplevelsen med. Blev dock lite orolig( nojjig som man är!) efter att ha läst en del inlägg. Jag gjorde ÄD i Åbo och har inte fått med mig någon medicin med mig hem om jag skulle få en blödning? Hur har ni andra valt ställe som ni gjort ÄD på och vad har ni fått för info vid ev graviditet? risk för missfall etc? Är i v.5 nu och går och väntar på att få göra UL om två v för att se graviditeten. Är mycket NERVÖS att något ska hända och att graviditeten ej ska gå vägen.
Grattis
Alla kliniker har olika behandlingsschema.
Det är ungefär samma medicin,men det skiljer iaf en hel del.
Det är få kliniker som skickar med progesteronampuller.
Man kan få Relanium för att lugna livmodern i tabletter innan och man kan få Sprutor med Medrol (immun sänkande) och olika varianter av prednisolon mm,men som sagt alla kliniker är olika.
Ibland lägger de till lite extra om det är andra försöket på kliniken också.
Generellt tycker jag de är snåla med progesteron och östrogen efteråt ,om man jämför med de råd man får här hemma.
Ibland får man råd om att sluta tvärt,vilket man inte alls bör göra.
Moderkakan är inte utveckad i v 5 så den kan tillverka eget.
(om jag förstått förklaringen rätt av min förlossningsläkare).
Doserna är lägre än vad tex IVF Falun rekommenderar(som är en av de bättre klinikerna i sverige ) som också för övrigt ger både Trombyl och prednisolon.
Så man får fråga kunniga och själv göra en avvägning vad som känns rätt.
Mitt råd är att du använder vagitorer 3 st om dagen och behåller östrogenet till v 12.
Skulle du få en blödning så ta extra progesteron och vila i soffan ett par dagar.
Lycka till!