• Bette

Vi som gör äggdonation ute i Europa

isisisis skrev 2009-10-02 08:33:47 följande:
    Ja,jag har gått till Dr Sven Björk i stockholm anf mina MF han ordinerade Fragmin och prednisolon. Nu går jag till En annan doktor i HBG som också stöder detta. Han föreläser i sydafrika just nu. Det finns absolut belägg för att blodförtunnande hjälper om man har haft MF problematik,då i kombination med högt tnf alfa tex. Det hjälper även för att förebygga havandeskapsförgiftningar. Har är mycket duktig på sin sak och arbetar efter Alan Beers studier,som många gör. Det finns kliniker i England och Grekland som specieliserat sin på detta med immunologin och de ligger LÅNGT före Sverige i forskningen. Jag tycker inte man ska exprimentera med medicin generellt,men det är ont om immunologer i sverige.Det finns EN. Trombyl ger IVF kliniken i falun och prednisolon också. Jag har iaf rådfrågat expert i saken och din släkting är INGEN expert i saken. Det är få BM eller IVF kliniker som är kunniga i saken tyvärr,men det är på frammarsch.
    Jag tycker det var lite hårt att skriva att hennes far inte är expert i saken. Han är farmakolog och hållt på mycket med läkemedel.

Jag fick lågdos kortison och det tror jag är bra.

Bette
  • Bette
    kramiiis skrev 2009-10-02 07:34:37 följande:
    gottisen: SUPERGRATTIS! så härligt! Makima: kul med FET snart estra: grattis till ruvning! saknarknytte: tänker på er idag och håller tummarna!! KRAM! och så en liten rapport från mig. Fick ett top-of-the-line-embryo tillbax klass 2. Som både läkarn och labtjejen berömde flera gånger. Sen fick jag, håll i er , 11 embryon till frysen varav några 2-klassiga och resten 3-klassiga! Är så otroligt lycklig idag! Nu känns inte allt lika hopplöst! Tack för alla grattis, tummar och lycka till! Det värmer så otroligt och är så skönt att ha er här. stora kramar till er alla
    Stort grattis till dig, du satte inte tillbaka två då när de var så fina. Jag menar det ökar ju chansen för graviditet.

Bette
  • Bette
    tjorvar skrev 2009-10-01 22:29:53 följande:
    Hejhej, allihopa! Jag är ny här... Vi var i Riga och fick äggåterföring för nästan precis två veckor sedan. Avaclinic lyckades med konststycket att krama ur vår donator otroliga 28 st ägg av vilka 23 st blev befruktade. 16 valdes ut för frysning och två för återföring. Från positivt urinsticketest igår verkar som våra ansträngningar inte är bortkastade iallafall. Undrar lite om någon vet om dom som gör äggdonation i Sverige får fler mediciner utöver Progesteron? Från Riga kom det med någon medicin som ges vid organtransplantationer för att minska risken för bortstötning. Igår togs blodprov för att få hCG-värde som jag inte har fått svar på ännu. Kan man med från Hcg-värdet veta om ett eller två ägg har fäst? Ny provtagning imorrn för att få koll på ökningen.
    Stort grattis till dig. De är duktiga på Avakliniken i Riga. Jag får min lillkille i början på dec nu, det ska bli så underbart.

Bette
  • Bette
    saknarknytte skrev 2009-10-02 08:16:00 följande:
    Hej alla tappra, Mannen steg upp 4.30 imorse för att åka till Riga. Vi skojar om det och kallar det för världen dyraste runk. ; ) Har tagit min första vaggis och ska snart sticka iväg på möte. Hur har ni mått av dem? Det har varit mycket prat om kortison och blodförtunnande. Ni som har varit på AVA Riga, fick ni några av dessa mediciner med er hem eller annat? Gottisen: Grattis! Härligt att du har en bra gyn. Det gör en sådan skillnad! Makima: Kul med FET snart Estra och Kramiis: grattis till ruvning! Tjorvar, grattis till + Mytrouble, Tack! Är överlycklig. Hur mår du och dina små pyren? Stora kramar till er alla
    Kortison tror jag helt och hållet på, man får så låg dos från Riga, det är dexamethason 0,5 mg man tar en tablett om dagen. Trombyl fick jag också och tog ett par veckor, vet ej vad det har för verkan, tyckte jag fick blodtrycksfall av de.

Bette
  • Bette
    saknarknytte skrev 2009-10-02 12:26:56 följande:
    Inboxa mig gärna. Min far skriver artiklar för en internationell forskartidning. Kanske kan jag övertala honom att få med denna nya forskning. Tack! Är så nervös. Vi kommer att få ett sms på söndag em om hur det gått men då är vi redan på båten till Riga så det är bara att hålla tummarna. Ha en solig helg!
    Det kommer gå toppen för er tror jag. Det blir plus om två veckor drygt.

Kramar

Bette
  • Bette
    saknarknytte skrev 2009-10-02 16:20:41 följande:
    Klart att jag först tog lite illa vid i och med att det är min far det handlar om. Någon vars expertis trots sin ålder fortfarande efterfrågas internationellt och som jag är mycket stolt över men å andra sidan förstår jag isisisis reaktion. Hon menade inget illa utan utgick från sina erfarenheter och vill hjälpa andra som har samma problem som hon själv har haft. Vilket är helt rätt i och med att det bevisligen har fungerat för isisisis. Mitt inlägg riktade sig mer till sådana som jag som är nya och inte har den historik som isisisis och Caribe med många missfall, även vid ÄD. Jag tror om jag hade haft likande problem med flera missfall pga. av immunologiska problem eller icke förklarliga så hade min far, om det inte var farligt för mig, sagt prova det. Caribe har helt rätt när hon poängterade vi kan ofta mer än våra vårdgivare. Ju längre man har varit med och ju fler motgångar man haft ju mer info man söker eller lär sig. Tack vare kvinnor som har varit med ett tag så har jag från dag 1 på denna tråd fått lugnande svar när jag har varit orolig över något. Jag är novis inom området, har aldrig fått missfall och ska nu göra mitt första ET. I och med detta så kommer JAG INTE PÅ EGEN HAND att försöka få tag i dessa mediciner. Vore dock en annan sak om jag hade haft samma problematik som isisisis eller att AVA kliniken utifrån mina provsvar föreslog något liknande för de är ju experter. Detta gäller för mig och min kropp och jag kan inte svara för era. Dock uppmanar jag alla att fortsätta att söka information och dela med sig. Även om ni tycker annorlunda än den som delar med sig så var ödmjuk i era åsikter. Vi har det nog jobbigt som det är och är sköra, en del mer än andra. Det sista vi behöver är att denna plats slutar att vara en plats där man vågar ventilera fritt. Ha en underbar helg alla tappra!
    Violeta kommer att ge dig de och så kommer hon att ge dig extra progesteron att ta på eftermiddagarna.

Kram

Bette
  • Bette
    Sevgili skrev 2009-10-02 17:24:31 följande:
    Vad är FET? Med Kärlek
    Frozen embryo transfer och ET är embryo transfer.

Bette
  • Bette
    plupp06 skrev 2009-10-02 17:41:35 följande:
    Då har man ruvat 1 dag!!! Trodde aldrig jag skulle få uppleva denna dagen, känns fantastiskt!!! Dessvärre har jag tänkt mer och mer på återföringen igår och har nu inbillat mig att embryot kanske inte finns där inne. Läkaren som förde in det såg inte vart det tog vägen??? Hon tvungen att fråga embryologen i rummet brevid om det fanns kvar i katetern, men där var det inte iaf. Assistenten som var med sa att hon såg att emryot "släppte" i livmodern men de kunde inte finna det sedan med ultraljudet. De kan väl inte tappat det på golvet? Dessutom mätte de inte slemhinnan, jag frågade om de inte skulle göra det med fick som svar att de såg att den var ok. Har bara mätt slemhinnan en gång och det var på dag 11 med östrogen och då var den knappt 7 mm. Insättningen skedde på dag 18 så jag förmodar och hoppas att den växt till sig. Nää nu får jag sluta att analysera allt i minsta detalj, är första gången jag gör ÄD och vet inte riktigt vad man kan förvänta sig.
    Det verkar konstigt att de inte kollade ordentligt. Man ser ju inte embryot utan det man ser är vätskan som embryot ligger i. De var mycket noga i Riga att kolla detta och så mätte de slemhinnan innan och kollade var de skulle sätta in embryona för att få det bästa resultatet.

Bette
  • Bette
    Sevgili skrev 2009-10-02 18:25:34 följande:
    Fler diskussioner med min sambo - han VILL INTE ha barn, men lovar spermiedonation. Han säger att han kanske flyttar innan barnet är född. Jag tänker att jag vill ha barn oavsett och är tacksam för hans donation. Med Kärlek
    Det verkar ju jättekonstigt att han säger så att han kanske flyttar innan barnet är fött. Att han bryter med dig bara för att du inte har barn men han har, han verkar självisk. Då kan du ju lika gärna ta spermadonationen där i Riga också och inte blanda in honom alls. Han verkar inte tänka på dig så mycket tycker jag. Att längta efter barn det är en mycket stark längtan det borde han acceptera tycker jag.

Bette
  • Bette
    Rödhåriga tjejen skrev 2009-10-03 10:31:55 följande:
    Hej blaise! Ang mediciner så skrev AVA Riga ut ett papper med vad jag skulle ta. På det stod både det Lettiska preparatets namn och motsvarande svenskt preparat. Jag hade innan detta kollat med min gyn att han skrev ut recept. (Bor inte i Helsingborg.) Jag köpte den medicin jag var osäker på om han skrev ut (Zoladex injektion) i Riga. Jag mailade kliniken och frågade om vi behövde ta med översatta journaler. Det behövde vi inte. När vi sedan var där visade det sig att det de var intresserade var främst mina stimuleringsprotokoll ifrån mina tre IVF:er. Sedan fick vi återberätta vår historia. Då var det bra att ha fått ut de svenska journalerna att ha som stöd för egen del. Jag hade fått ut tidigare svenska provsvar (FSH, TSH, T3, T4, hepatit, HIV mm) som jag visade dem. Dessa heter liknande på engelska så det behövde inte heller översättas. Men kolla med den klinik du väljer. Så det blir som de vill ha det. Det var det jag kom på nu. Lycka till!
    Köp dexamethasonen i Riga också, den finns inte i Sverige i samma styrka.

Kramar

Bette
Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa