blaise skrev 2009-10-01 18:38:08 följande:
Hej alla starka tjejer. Jag har precis fått huvudet över ytan igen i denna oändliga djungel som äggdonation i Europa verkar vara. Har under de senaste veckorna googla världen runt efter info och mailat ett antal klinker men ett flertal frågetecken finns allt fortfarande. Ska kanske berätta lite om mig: 40 år, precis gjort utredning och fått reda på att jag har högt FSH värde - 18, sambon har massvis med spermier men de flesta orörliga så våra chanser är minimala för den naturliga vägen. Kontaktat
IVF kliniker för info om
IVF skulle kunna vara en möjlighet - men de anser att pga mitt höga FSH värde och åldern är det också minimala chanser. Då återstår äggdonation. Har hittat klinik i Polen, Danmark och tjeckien bla. Fick papper från Danmark idag och det verkar vara en ny djungel att försvinna in i - och på Danska dessutom. I alla fall ni som redan har varit i detta eller är längre kommen än jag lite råd och hjälp att känts underbart. Jag vill gärna ta proverna i Sverige och eftersom jag är från Helsingborg undrar jag om någon har erfarenhet om en förstående gynekolog härifrån som kan hjälpa till med detta och senare kanske även mediciner? Skall man översätta journalerna, provsvaren eller hur fungerar det? Är det någon speciellt som ni kan tänka att man måste fixa, ta reda på, ordna eller liknande? Det blev visst lite långt - hoppas någon orkar läsa . Jag är supertacksam om någon har lite svar till mig för just nu känns det som det ploppar upp nya frågor ju mer jag letar information. Ha det gott alla och tack.
I Danmark gör man inte ÄD utan de har då kontakt med någon klinik i Spanien tror jag. Ett tips är att gå in på AVA kliniken och läsa om de eller så vet jag att flera varit i Estland också så titta på det med. På AVA kliniken fyller man i ett formulär på deras hemsida och sedan blir man kontaktad av en sjuksköterska.
Bette