• Bette

Vi som gör äggdonation ute i Europa

saknarknytte skrev 2009-10-18 08:45:37 följande:
    Hej alla tappra! Efter en sömnlös natt var det äntligen dags för att göra graviditetstestet. Var så himla nervös. Det blev ett + på båda testen!!!! Kan knappt tro att det är sant att jag har ett eller två knytten i mig! Jag har sparat Clear blue testen och måste titta på den i mellan åt för att försäkra mig om att det är sant. Kram
    Saknarknytte, jag visste det att du är gravid alltså. Många många kramar till dig och stort grattis. Min mage växer som den skall och liten väger över 2400 gram nu, det är helt otroligt. Igår var vi över hos svärföräldrarna och åt middag och diskuterade namn, vi får se vad lilla killen skall heta.

Kramar

Bette
  • Bette
    Inis skrev 2009-10-19 15:08:14 följande:
    Har en fråga till er i tråden. Idag gjorde jag ett VUL pga blödning i helgen. Allt såg bra ut men blev förvånad när läkaren sa att jag var i vecka 6+0 och inte 8+0 som jag trodde. Han lade inte till två veckor innan ET utan räknade strikt från ET datumet. Någon mer som fått liknande besked?
    Man räknar äggplockningsdag på donatorn som ägglossningsdag och då får man ut rätt bf datum. Det har stämt bra för mig hela vägen nu.

Bette
  • Bette
    geten skrev 2009-10-20 12:56:17 följande:
    Ja, det hoppas jag också Har ju tagit hur mycket prover som helst, äl-provet var jättebra, fsh var normalt men i överkanten så de var jättepositiva till ivf. (Av pergon fick jag tunn slemhinna). Men när jag inte svarade på behandlingen så tog de AMH-prov som visade på jättelåga siffror 0,134 det ska vara minst 0,5 för att de ska göra ivf, så dä var det bara äd kvar för oss och det är där vi är nu. Men det känns tugnt nu när testet visade negativt. Har aldrig varit gravid!!
    Vid AVA kliniken i Riga så ligger chanserna för graviditet på 60% ca om du sätter tillbaks bra embryon och de sätter bara tillbaks embryon som de tror på. Jag är 30 och vi får vår lilla krabat i början på dec.

Bette
    BF 6/12, det blir en pojke, så mysigt.
  • Bette
    kramiiis skrev 2009-10-20 15:52:20 följande:
    Hmmm fick svar från AVA åbo angående prednisolon han verkade inte vilja sätta in det. Han sa att han skulle kolla lite rapporter men om han inte hör av sig igen så blir det vanliga medicinerna... så imorgon ska jag bearbeta min svenska läkare istället. Eller iaf fråga ut. Jag kanske inte behöver kortison, men jag vill ändå diskutera saken med olika läkare pga sjukdomar i släkten. merlot: skönt att ni snart är igång igen!
    Kortison är bra i och med att vi sätter tillbaka ägg som är från en annan kvinna, det är bra att trycka ned sitt eget immunförsvar lite så att kroppen kan ta emot embryot.

Bette
  • Bette
    Makima46 skrev 2009-10-20 18:31:50 följande:
    Det är mycket bra chanser även vid FET. Har blivit gravid denna gång med FET Ang. förbättra chanserna så har JAG iallafall tagit det VÄLDIGT lugnt de 5 första dagarna efter insättningen. Därefter 3 dagar till med lagom mycket arbete. Har skurit ner på kaffet. Dricker endast 2 koppar/dag, resten blir det rött te. Inte idrottat eller tränat, inte badat bastu eller solarium( för att ej höja kroppstempen för mycket) Tagit 1/3 Albyl minor/dag ( blodförtunnande)  Druckit mycket vatten Ingen alkohol Om dessa tips vetenskapligt förbättrar chanserna det vet jag inte. Men JAG tror på dem och tycker det känns bra att följa dem. Fick även denna gång utskrivet Prednisolon ( immunnedsättande) för att min inte skulle stöta bort de donerade äggen. Makima    
    Samma här som Makima skriver samt att jag slutade dricka kaffe helt och hållet. Har inte druckit kaffe under graviditeten förens nu och då tar jag en kopp/dag ibland.

Bette
  • Bette
    isisisis skrev 2009-10-21 10:34:22 följande:
    Vad jag hört från flera kliniker är att man bör vänta och få åtminstone en normal blödning efter "bortfallsblödningen" innan man påbörjar en nu behandling. Tror att klinikerna bara ser till profiten i vissa fall.Tyvärr. Jag är rätt säker på att du behöver recept för trombylen Geten. Ha en fin dag tjejer
    Jo precis man skall ha en normal blödning emellan så är det på AVA i Riga men då fick ju jag i och för sig ny donator, jag vet ej hur de gör vid FET.

Bette
  • Bette
    tandmaja skrev 2009-10-21 12:45:14 följande:
    Både AVA Riga och AVA Åbo gör FET direkt efter färskförsk. Isisisis har också hört att flera kliniker vill vänta en mens vid FET men Dr Mika hade tom argument för att det var BÄTTRE att inte vänta (om man varit nedreglerad och kör ETT försök direkt på) Hoppas att det inte bara är profit utan att de tänker på oss (de skulle ju få pengarna ändå,bara ytterligare en månad senare ) och jag har hört många som blivit gravida direkt efter så kanske har Mika rätt? Bette, AVA Riga nästan tjatade på mig att jag skulle köra på med FET direkt efter mitt färskförsök, men jag skulle resa utomlands (hon frågade tom om jag inte kunde skjuta på semestern eller skippa ett u-ljud)så det stämmer inte alls det du skriver. Trombyl är receptbelagda.(man kan ju annars ta Albyl minor som någon skrev och dela de tabletterna -de är på 250 mg, så man får dela för att få 75 mg) Kramiis ,hoppas du får börja idag! För mig kom blödningen dagen efter jag slutade med medicinerna, hoppas du slipper vänta så länge som två veckor...evighet ju ;-(
    Jag hade i alla fall en vanlig mens emellan, jag vet nog vad jag gått igenom eller vad tror du?? Men då fick jag ny donator så jag gjorde ett till färskförsök.

Bette
  • Bette
    tandmaja skrev 2009-10-21 13:42:06 följande:
    Bette ; läste slarvigt och såg att du inte hade gjort FET, sorry! Tog för givet att det var det du menade, är ju annars självklart minst en mens mellan gångerna då man ska synkas med donatorn.
    Jag är ledsen, jag såg inte ditt svar längre ner. Nej precis jag har gjort två färskförsök.

Bette
  • Bette
    isisisis skrev 2009-10-22 16:14:39 följande:
    Tintin M skrev 2009-10-22 15:58:32 följande: Det finns många kliniker som gör blastocystodlingar. Polen,Grekland,Tjeckien mfl.... Jag fattar fortfarande inte varför folk väljer att betala nästan det dubbla priset för att göra behandlingen på kliniker som gör ÄD på löpande band. De stora klinikerna har inte bättre resultat än de små,eller bättre laboratorium eller bättre råd ang medicin.Snarare tvärtom! Gör man sig lite extra besvär genom mailkontakt och google kan man göra 2 behandlingar för samma pris som en. Jag fick iaf 7 dagars blastocyster,de fästa bägge två. Fick 2 insatta.Toppenkvalitet. Men dessförinnan blev det snöpligt med donatorn,alla äggen dog. Så kanske de ansträngde sig lite extra. Jag tycker du ska maila flera kliniker och be om väntetid,pris och antal odlingsdagar Mitt råd Lycka till
    Kanske för att vissa kliniker har gott rykte {#lang_emotions_smile}.
  • Bette
    Rödhåriga tjejen skrev 2009-10-22 20:01:07 följande:
    Tack! Prednisolon. Jag började på kvällen samma dag som insättning/ET.
    Stort grattis till plus.

Igår var jag på specmvc, fick en liten blödning men det var gammalt blod som tur var, det var en brun blödning. De gjorde alla undersökningar och ultraljud och kollade allt och allt är superbra med min lilla kille och mig.

Bette
Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa