• Coming Soon

Kanintråd #11

Ni är välkomna till vår 11:e tråd om våra fantastiska skuttande vänner!

Här diskuteras ALLT om kaniner! Vi som håller till här är både erfarna uppfödare och oerfarna nybörjare..

ALLA ÄR VÄLKOMNA!

• Svar på tråden Kanintråd #11
  • Elute

Klart de bryr sig och gillar kel, annars hade de inte kommit fram. Hade jag varit kanin hade jag nog velat bli ompysslad sådär mycket. Trist att sitta i en bur hela dagarna, vi har dock en hage vi släpper ut våra i emellanåt.

• yossis
    thj skrev 2009-10-05 09:26:33 följande:
    När är kaniner leveransklara?
    Vid 8 veckor
    thj skrev 2009-10-05 09:26:33 följande:
    Hur ofta är ni med era kaniner och hur länge i taget?
    Just nu blir det 2-3 gånger om dagen som jag tittar till dom, dom får vatten, hö & foder på kvällen. Totalt blir det väl ca 1 h per dag just nu, dom dagar jag mockar blir det längre.
    thj skrev 2009-10-05 09:43:45 följande:
    Men bryr de sig äns egentligen,de kanske hellre vill vara ifred?
    Kaniner är kolonidjur, inte flock djur. Dom trisv helt okej själva och att få träffa artfränder ibland, vissa kaniner är mer sociala än andra. Alla mina kaniner har olika personligheter, vissa gillar att vara själva & kommer endast fram för en snabb klapp vid mat dax medans andra klättrar på gallret för att få uppmärksamhet, oavsett när jag kommer ut i stallet.
    Har ett par stycken som älskar snö medans 2 av mina äldre damer avskyr när jag sätter ut dom i betesburarna på vintern & vill inget hellre än att få komma in igen.
  • Pojkmamma123

Hejsan,
    Är nybliven kaninägare (mamma till ägaren för att vara exakt ) och har två funderingar som ni kanske kan hjälpa mig.
    Det gäller två st lejonhuvade kaniner som bor ute, de är ca 1 år.

Det första är, kan man ta in dem en timma och leka med dem och sedan sätta ut dem igen? De förra ägarna sa att man kunde det men efter att ha läst på olika ställen så är kaninerna känsliga för temperaturväxlingar. Jag kan förstå det när det gäller 20 minus till 20 plus men låt säga om man på hösten har dem på hallgolvet med ytterdörren öppen. Är det fortfarande för stor temperaturskillnad då tror ni? Vill ju inte att de ska frysa när de kommer ut, samtidigt som det är så mycket lättare att vara med dem om man själv kan vara på golvet.

Fråga två, de förra ägarna sa att de inte skulle få snö i pälsen för de fick inte bli blöta. Men när jag läser runt så står det att en del kaniner gillar att busa runt i snön. Så vad gäller?

Vill ju att våra nya familjemedlemmar ska ha det så bra det bara går.

• Coming Soon
    Pojkmamma123 skrev 2009-10-06 20:37:57 följande:
    Hejsan,Är nybliven kaninägare (mamma till ägaren för att vara exakt ) och har två funderingar som ni kanske kan hjälpa mig.Det gäller två st lejonhuvade kaniner som bor ute, de är ca 1 år.Det första är, kan man ta in dem en timma och leka med dem och sedan sätta ut dem igen? De förra ägarna sa att man kunde det men efter att ha läst på olika ställen så är kaninerna känsliga för temperaturväxlingar. Jag kan förstå det när det gäller 20 minus till 20 plus men låt säga om man på hösten har dem på hallgolvet med ytterdörren öppen. Är det fortfarande för stor temperaturskillnad då tror ni? Vill ju inte att de ska frysa när de kommer ut, samtidigt som det är så mycket lättare att vara med dem om man själv kan vara på golvet.Fråga två, de förra ägarna sa att de inte skulle få snö i pälsen för de fick inte bli blöta. Men när jag läser runt så står det att en del kaniner gillar att busa runt i snön. Så vad gäller?Vill ju att våra nya familjemedlemmar ska ha det så bra det bara går.
    Kaniner mår sämre av värme än av kyla.. Det ska mycket till för att en kanin ska frysa. De klarar lätt temperaturer ner till 25 minus innan de börjar reagera. Temperaturskillnaden mellan att bo i utebur och bli inplockad för lek/kel är inte bra.. det är bättre att lägga ett täcke/filt på marken för att kela med dem ute.

Som Yossis skrev så är det olika vad kaniner tycker om snö, vissa gillar det medans vissa blir tokiga av att behöva gå i det. Ni får testa er fram, men en sak är säker, dom blir inte sjuka av att vara ute i det om dom redan bor utomhus.
  • lica05

Hej!

Vi har ett litet problem med vår kanin som jag behöver lite råd om. Vi hämtade hem henne i juni 12 veckor gammal. Bodde då i en sommarstuga eftersom vi sålt vårt hus och ej fick tillträde till vårt nya förräns i september.
    Wilma som hon då heter var jättetam och mysig och vår lilla dotter pysslade om henne jättemycket. Sen skulle vi åka på semester och Wilma skulle få bo hos svärföräldrarna som skulle ta hand om henne. Det gjorde de oxå under veckan vi var på semester och sen när vi kom hem så blev hon kvar där eftersom hon hade större yta att röra sig på.
    Hon fick bo i deras uterum och husera där helt själv, ja svärföräldrarna har pysslat lite med henne men inte på samma sätt som vi gjort.
    Sen började vi jobba och hann ej träffa henne varje dag men så fort vi var där så pysslade vi med henne men det var inte riktigt samma kanin som förut.Nu har hon varit hemma hos oss i 5 veckor men det är inte alls samma kanin som från början. Vi får inte ta upp henne i famnen(som hon för övrigt älskade förut), knappt klappa henne, hon bajsar och kissar överallt(fast jag byter i bajslådan och spånet 2ggr om dagen)hon biter titt som tätt och dottern är livrädd för henne. Vet ej vad vi ska ta oss till med henne?? Vi försöker pyssla om henne så gott det går men man börjar lessna eftersom hon är såpass ilsk.

Snälla, ge oss tips och råd!

• yossis
    lica05 skrev 2009-10-13 12:56:24 följande:
    Hej! Vi har ett litet problem med vår kanin som jag behöver lite råd om. Vi hämtade hem henne i juni 12 veckor gammal. Bodde då i en sommarstuga eftersom vi sålt vårt hus och ej fick tillträde till vårt nya förräns i september. Wilma som hon då heter var jättetam och mysig och vår lilla dotter pysslade om henne jättemycket. Sen skulle vi åka på semester och Wilma skulle få bo hos svärföräldrarna som skulle ta hand om henne. Det gjorde de oxå under veckan vi var på semester och sen när vi kom hem så blev hon kvar där eftersom hon hade större yta att röra sig på. Hon fick bo i deras uterum och husera där helt själv, ja svärföräldrarna har pysslat lite med henne men inte på samma sätt som vi gjort. Sen började vi jobba och hann ej träffa henne varje dag men så fort vi var där så pysslade vi med henne men det var inte riktigt samma kanin som förut.Nu har hon varit hemma hos oss i 5 veckor men det är inte alls samma kanin som från början. Vi får inte ta upp henne i famnen(som hon för övrigt älskade förut), knappt klappa henne, hon bajsar och kissar överallt(fast jag byter i bajslådan och spånet 2ggr om dagen)hon biter titt som tätt och dottern är livrädd för henne. Vet ej vad vi ska ta oss till med henne?? Vi försöker pyssla om henne så gott det går men man börjar lessna eftersom hon är såpass ilsk. Snälla, ge oss tips och råd!
    Låter som hon håller på att brunsta då kan dom bli lite tjuriga.
  • lica05

Ahhh, det hade jag inte en tanke på...

Hur länge håller det i sig på ett ungefär? Vet du det?

• yossis
    lica05 skrev 2009-10-13 16:00:27 följande:
    Ahhh, det hade jag inte en tanke på... Hur länge håller det i sig på ett ungefär? Vet du det?
    Allt från ett par veckor till någon månad.
  • stjernfall

Mina kaninungar är 8 veckor nu. Har satt ut annons för ett par dagar sedan men ingen hör av sig ( förutom en snubbe som ville köpa alla sex och ge till sin orm ).

Hur länge kan man ha hanarna tillsammans med mamman och dom andra två flickorna?

Och nån som vet nåt annat ställe förutom blocket där folk kan vara intresserade av att köpa kaniner?

Svar på tråden Kanintråd #11