• Coming Soon

Kanintråd #11

Ni är välkomna till vår 11:e tråd om våra fantastiska skuttande vänner!

Här diskuteras ALLT om kaniner! Vi som håller till här är både erfarna uppfödare och oerfarna nybörjare..

ALLA ÄR VÄLKOMNA!

• Svar på tråden Kanintråd #11
  • anne h
    na96gen skrev 2010-04-29 10:56:49 följande:
    Jag har en fråga. Igår och idag går min lilla vän igenom en otroligt långdragen förlossning. Det har kommit ut två dödfödda bebisar nu iallfall .. så det går ju framåt.Om man skall para henne igen.. när skall man göra det ? hur lång tid bör man vänta ?hoppas på svar
    omedelbums, sa de på kursen jag var på i helgen.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Breaking Benjamin

Är ny i tråden. Har en kaninunge på ca 11 v, på zoo sa de att det är en "Lejonhuvad dvärgvädur" men att han inte är helt renrasig. Jag ville ha just en sådan sort för att vädurar sägs vara lugnare än andra. Kan han kallas för vädurskanin fast han inte är renrasig? Öronen hänger men han har inte samma breda nosparti som jag förknippar med dvärgvädur.

Han är väldigt försiktig och jag undrar hur jag ska bära mig åt för att han ska bli tilligiven och frammåt. Han innekanin och jag har placerat buren där det är som mest aktivitet i hemmet för att vänja honom vid oss. Jag tar upp honom mkt i famnen osv. han är lugn då men darrar. Är det rätt tillvägagångssätt?

• Boosta

Jag tycker också vi ska väcka liv i tråden Glad

Jag har en innekanin, en pojke på snart 2 år. Han har bur som han sover i men annars springer han fritt i huset, han gör alla sina behov på låda. Han är helt underbar! Hjärta

• Liten men Klok
    Ms Leia skrev 2010-04-27 19:00:31 följande:
    Hej!

Köpte en dvärgvädurs hane som sällskapskanin för 8 månader sen, som är världens goaste.
    Jag har två saker jag undrar över:

1. Är det vanligt att kaniner ibland gör dubbla bajsar, dvs två bajskulor som sitter fast i varandra med en liten tråd emellan? Om ni förstår min liknelse.. han har gjort väldigt mycket såna på sistone men dom är inte lösa.

2. När jag ligger i soffan så hoppar han upp. Sen slänger han sig ibland ner på sidan och nästan börjar rulla runt. Innebär det att han är väldigt glad och myser?
    Naaw va mysigt. Min första kanin var en mys kanin som ofta la sig bredvid och slängde sig på sigan. Jag har tolkat det som ett tecken på att kaninen trivs och känner sig trygg =)
  • mlinz

Jag har städat burar idag och satt ihop ett par, en blå hona och en svart hane. Honans sista chans nu i vår, då hon blir 5 år iår. 
    Städade burar med hjälp av yxa, lite fruset efter ströbädd nästan hela vintern :P  
    6 burar orkade jag med idag, de tar ju nästan en timme styck när man får hacka för livet. Tar resterande 5 imorgon :)  

• na96gen

Idag skall 2 av mina 3 kaniner på kaninutställning. Spännande.
    Nu är det bara att hålla tummarna {#emotions_dlg.flower}

• mlinz
    na96gen skrev 2011-01-22 08:16:59 följande:
    Idag skall 2 av mina 3 kaniner på kaninutställning. Spännande.
    Nu är det bara att hålla tummarna {#emotions_dlg.flower}
    Spännande! Ras, färg?
    För min del så ska fyra av kaninerna på utställning nästa helg. dvärgvädurar, 3 blå och 1 svart :)  
  • na96gen
    mlinz skrev 2011-01-22 12:53:01 följande:
    Spännande! Ras, färg?
    För min del så ska fyra av kaninerna på utställning nästa helg. dvärgvädurar, 3 blå och 1 svart :)  
    Alla är dvärgvädur jag har en blå, en svart manteltecknad (ej utställd denna gång) och en madagaskar. Så fina så
  • Boosta
    na96gen skrev 2011-01-22 13:17:45 följande:
    Alla är dvärgvädur jag har en blå, en svart manteltecknad (ej utställd denna gång) och en madagaskar. Så fina så
    Dvärgvädurar är underbara. Min dvärgvädurs mamma o pappa var utställningskaniner o pristagare men han själv är lite för brokig enligt uppfödaren.

Vad köper ni för mat till era? Jag blandar 2 olika Lottie, men han får bara ca 20-30 pellets per dag. Han äter mest grönsaker - han har t.o.m en egen hylla i kylen Glad

Ha en trevlig lördag!
Svar på tråden Kanintråd #11