• Coming Soon

Kanintråd #11

Ni är välkomna till vår 11:e tråd om våra fantastiska skuttande vänner!

Här diskuteras ALLT om kaniner! Vi som håller till här är både erfarna uppfödare och oerfarna nybörjare..

ALLA ÄR VÄLKOMNA!

• Svar på tråden Kanintråd #11
  • Familj Lo

Här hände det inte mkt =)
    Jag har ju fått hem en ny amiljemedlem och vore roligt att byta ideér =)

• Familj Lo

Har nu läst hela denna tråd från början och upptäkte en sak, ska man inte ha droppflaska?! Nu börjar jag ju få ångest, har jag alltid haft...

• Frökenflitig
    Familj Lo skrev 2010-04-26 14:58:35 följande:
    Har nu läst hela denna tråd från början och upptäkte en sak, ska man inte ha droppflaska?! Nu börjar jag ju få ångest, har jag alltid haft...
    Har just också skaffat kanin (eller sambon köpte en till sin dotter) och då sa de att kaninen var van vid att dricka i vanlig skål, så det gör vår =)

Har dock några andra funderingar kring kanin:

1. Behöver de sällskap? Vi har bara en och jag är orolig för att den känner sig ensam/har tråkigt.

2. Funderar på att skaffa hönor. Kan kaninen gå tillsammans med hönorna i hönsgården då? Eller kommer de hacka på kaninen?

3. Vad ger ni era kaniner för färska grönsaker? Vi har gett vår sallad och morot.

4. Läste någonstans att kaniner inte tål hundkex, men jag har gett vår kanin (och kanin jag såg efter när jag var liten) och han äter och mumsar och inget har hänt.
  • Familj Lo
    Frökenflitig skrev 2010-04-26 18:20:39 följande:
    Har just också skaffat kanin (eller sambon köpte en till sin dotter) och då sa de att kaninen var van vid att dricka i vanlig skål, så det gör vår =)Har dock några andra funderingar kring kanin:1. Behöver de sällskap? Vi har bara en och jag är orolig för att den känner sig ensam/har tråkigt.2. Funderar på att skaffa hönor. Kan kaninen gå tillsammans med hönorna i hönsgården då? Eller kommer de hacka på kaninen? 3. Vad ger ni era kaniner för färska grönsaker? Vi har gett vår sallad och morot.4. Läste någonstans att kaniner inte tål hundkex, men jag har gett vår kanin (och kanin jag såg efter när jag var liten) och han äter och mumsar och inget har hänt.
    Då ska jag höra med uppfödaren om hon dricker ur skål eller flaska. fast hon dricker väldigt mkt ur flaskan så vatten får hon i sig iaf =)

Läste här i tråden att dom ej behöver sällskap, dom är kolonidjur inte flockdjur stod det nog. =)

Det med hönor och hundkex vet jag inte men borde finnas att söka på?
  • thj

Hej i kanin-tråden! ''ställer min fråga här med''

Hoppar in igen,var ett tag sedan nu
    Mina kaniner fick två kullar förra sommaren/hösten och jag klara helt enkelt inte av att sälja dem utan har alla kvar.
    Vi har just nu 8-kaniner,de är så underbara keliga och tillgivna älskar dem alla.
    Men nu till det stora problemet.
    Åh,vill ha alla kvar men känner att vi inte hinner ge dem den tid de är värda,oftast blir det bara matning och lite prat ..

Vi är en stor familj och vi jobbar båda två,och efter jobbet är det laga mat,göra läxor och det vardagliga och det blir så lite tid till djuren.
    Går med ständigt dåligt samvete..
    Hade det vart en kanin så skulle eller två som det var innan de kom ihop av misstag,så sprang de lösa här inne en stund var..
    Men det funkar inte nu

Hur skulle ni gjort i mitt läge?

Tar tacksamt emot alla tips och råd jag kan få här.

Lev idag,imorgon kan det vara försent!
  • Ms Leia

Hej!

Köpte en dvärgvädurs hane som sällskapskanin för 8 månader sen, som är världens goaste.
    Jag har två saker jag undrar över:

1. Är det vanligt att kaniner ibland gör dubbla bajsar, dvs två bajskulor som sitter fast i varandra med en liten tråd emellan? Om ni förstår min liknelse.. han har gjort väldigt mycket såna på sistone men dom är inte lösa.

2. När jag ligger i soffan så hoppar han upp. Sen slänger han sig ibland ner på sidan och nästan börjar rulla runt. Innebär det att han är väldigt glad och myser?

• na96gen
    Ms Leia skrev 2010-04-27 19:00:31 följande:
    Hej!Köpte en dvärgvädurs hane som sällskapskanin för 8 månader sen, som är världens goaste.Jag har två saker jag undrar över:1. Är det vanligt att kaniner ibland gör dubbla bajsar, dvs två bajskulor som sitter fast i varandra med en liten tråd emellan? Om ni förstår min liknelse.. han har gjort väldigt mycket såna på sistone men dom är inte lösa.2. När jag ligger i soffan så hoppar han upp. Sen slänger han sig ibland ner på sidan och nästan börjar rulla runt. Innebär det att han är väldigt glad och myser?
    ooo vad härligt att få en så mysig liten kille.. min första kanin var precis som en hund o la sig ofta på rygg brevid i soffan och ville bli kliad .. så härligt

Tror att bajset är lite olika ibland .. om han mår bra så är det nog ingen fara

Ang vatten, tror de flesta är vana med vattenskål men friska kaniner lär sig fort att dricka ur en automat. Mina båda drack ur vattenskål då jag fick dem men nu får de i automat. Gick kalasbra att byta. Kolla att de dricker o kissar bara
  • na96gen

Jag har en fråga. Igår och idag går min lilla vän igenom en otroligt långdragen förlossning. Det har kommit ut två dödfödda bebisar nu iallfall .. så det går ju framåt.
    Om man skall para henne igen.. när skall man göra det ? hur lång tid bör man vänta ?
    hoppas på svar {#lang_emotions_flower}

• madebyinferno

Hejsan hoppsan

Familjen blev med kaniner i helgen (tog hand om ett syskonpar på 1 år, hona och hane) så jag tänkte hoppa in i tråden om jag får - slukar allt jag kan komma över angående kaniner just nu

A creative mess is better than tidy idleness
  • BeeMoll

Vill bara skutta in och säga att jag är så glad att det är vår och att våran kanin överlevde vintern. Veterinärbesök, dietfoder och tandslipning fick igång honom igen när han var så dålig i vintras.

Vet trodde han slutat äta pga taggar på tänderna, men den andra veterinären som slipade sade att de små taggarna kan inte ha varit problemet. Så antagligen var han bara vintertrött och "glömde" äta som han skulle och så råkade magen i olag. Ni vet hur farligt det är för de små vännerna.

I alla fall är han så pigg så han nästan spricker av glädje nu när han får komma ut på våren. Gräset är grönt och han smakar i lagom takt. Inga problem med magen. Och så kan han äntligen springa, nu när snön är borta. Åhh, vad han tyckte det var tråkigt med snö. Ville inte skutta alls. Verkar som om han vill ta igen allt nu. :) 

Svar på tråden Kanintråd #11