Inlägg från: yossis |Visa alla inlägg
  • yossis

Kanintråd #11

littlemum skrev 2009-09-17 16:24:32 följande:
    Igår hämtade vi vår lille dvägrvädurshane. Han är helt underbar! Vi håller på att bygga en bur till honom och från början hade vi tänkt ha en isolerad del men nu har vi börjat tveka. Vad tycker ni andra som har vana av utekaniner? Vad ska man ha för "halkskydd" om materialet man bygger buren i är halt? Några tips för hur man bäst tar hans om kaninen de första dagarna? Lämna lite mer i fred så han kan komma sig till rätta eller börja jobba på relationen med en gång?
    Isolera inte buren, då kan kondens bildas efter som kaninen avger lite värme & då blir kaninen fuktig i pälsen, då kan kaninen börja frysa ist. Bättre att lägga in ett tjockt lager spån & halm ovan på under vintern, så ett hus/låda som kaninen kan krypa in i under kalla vinternätter fyllt med halm.
    Låt kaninen komma till ro ett par timmar/över natten innan ni börjar skapa kontakt då att flytta är ganska stressig upplevelse för kaninen. Prata mycket med kaninen så han blir van vid era röster & låt kaninen komma fram till er för att lukta på er innan ni tar upp den i knät eller liknande.
  • yossis
    littlemum skrev 2009-09-17 20:06:22 följande:
    Tack! Har hört många gånger nu att det inte är bra att isolera buren för att man kan isolera fel. Har inte förstått riktigt men nu fick jag ju en bra förklaring. Burritningen görs om! Har du koll på "halkskydd" för material som har en tendens att vara lite glatta? Första dagen här hemma så han han inte ätit "blindtarmsbajset" kan det bero på "stress" efter flytten? Han har inte fått något att äta som han inte har ätit hos uppfödaren.
    Att han inte ätit "nattbajset" (blindtarmsbajset) beror nog lite på stress & ibland så produserar dom mer än vad dom behöver, täda bort bajset så det inte fastnar i pälsen på honom.
    Har tyvärr inga bra tips ang vad man kan ha som halkskydd i buren då alla mina burar är byggda i OSB-skiva eller plywood. Vad ska ni bygga buren i för matrial ?
  • yossis
    Prinsessans mamma skrev 2009-09-21 14:16:32 följande:
    vår lilla kanin har i tre dagar tappat aptit och kommer inte och hälsar Igår åt hon inte ens grönt när vi bjöd. Hon ramlade på sidan en gång i buren, trodde hon halkade Men lillflickan säger att hon ramlade tre ggr igår i utehagen, och två gånger idag, tom rå hon rullar runt Är det någon som kan råda?
    Ta kaninen till vetrinär
  • yossis
    Familjetrollet skrev 2009-10-01 08:53:26 följande:
    hej jag behöver hjälp.i våras fick vår jättesnälla speciella kanin flytta pga allergi,.stampe kom till en barnfamilj och han har bott ute hela sommaren.vi skulle hälsa på stampe framöver idag fick jag ett mail från nya ägaren att stampe plötsligt lutar huvudet mot ena sidan och kan inte stå upp,de ska till djursjukhuset med kaninen. just nu är jag gråtfärdig,för denna kanin är så speciell,han är mer som en hund än en kanin.bla han lekte med ena katten och ena hunden hemma hos oss vet nån vad kaninen kan ha fått?kan det vara en fästingsjukdom?vi hade alla i familjen sett fram emot att få hälsa på kaninen inom kort och får detta sorgliga besked hur ska man förklara för barnen att deras fd stampe kanske har fått somna in?
    Kan vara en hjärnblödning, svårt att säga.
  • yossis
    thj skrev 2009-10-05 09:26:33 följande:
    När är kaniner leveransklara?
    Vid 8 veckor
    thj skrev 2009-10-05 09:26:33 följande:
    Hur ofta är ni med era kaniner och hur länge i taget?
    Just nu blir det 2-3 gånger om dagen som jag tittar till dom, dom får vatten, hö & foder på kvällen. Totalt blir det väl ca 1 h per dag just nu, dom dagar jag mockar blir det längre.
    thj skrev 2009-10-05 09:43:45 följande:
    Men bryr de sig äns egentligen,de kanske hellre vill vara ifred?
    Kaniner är kolonidjur, inte flock djur. Dom trisv helt okej själva och att få träffa artfränder ibland, vissa kaniner är mer sociala än andra. Alla mina kaniner har olika personligheter, vissa gillar att vara själva & kommer endast fram för en snabb klapp vid mat dax medans andra klättrar på gallret för att få uppmärksamhet, oavsett när jag kommer ut i stallet.
    Har ett par stycken som älskar snö medans 2 av mina äldre damer avskyr när jag sätter ut dom i betesburarna på vintern & vill inget hellre än att få komma in igen.
  • yossis
    lica05 skrev 2009-10-13 12:56:24 följande:
    Hej! Vi har ett litet problem med vår kanin som jag behöver lite råd om. Vi hämtade hem henne i juni 12 veckor gammal. Bodde då i en sommarstuga eftersom vi sålt vårt hus och ej fick tillträde till vårt nya förräns i september. Wilma som hon då heter var jättetam och mysig och vår lilla dotter pysslade om henne jättemycket. Sen skulle vi åka på semester och Wilma skulle få bo hos svärföräldrarna som skulle ta hand om henne. Det gjorde de oxå under veckan vi var på semester och sen när vi kom hem så blev hon kvar där eftersom hon hade större yta att röra sig på. Hon fick bo i deras uterum och husera där helt själv, ja svärföräldrarna har pysslat lite med henne men inte på samma sätt som vi gjort. Sen började vi jobba och hann ej träffa henne varje dag men så fort vi var där så pysslade vi med henne men det var inte riktigt samma kanin som förut.Nu har hon varit hemma hos oss i 5 veckor men det är inte alls samma kanin som från början. Vi får inte ta upp henne i famnen(som hon för övrigt älskade förut), knappt klappa henne, hon bajsar och kissar överallt(fast jag byter i bajslådan och spånet 2ggr om dagen)hon biter titt som tätt och dottern är livrädd för henne. Vet ej vad vi ska ta oss till med henne?? Vi försöker pyssla om henne så gott det går men man börjar lessna eftersom hon är såpass ilsk. Snälla, ge oss tips och råd!
    Låter som hon håller på att brunsta då kan dom bli lite tjuriga.
  • yossis
    lica05 skrev 2009-10-13 16:00:27 följande:
    Ahhh, det hade jag inte en tanke på... Hur länge håller det i sig på ett ungefär? Vet du det?
    Allt från ett par veckor till någon månad.
  • yossis
    KMHV skrev 2009-10-14 20:31:38 följande:
    Vi har köpt en kanintjej i dag. Äldsta sonen är i extas. Han är så stolt över sin kanin. Lillebror vill också ha en egen. Skulle det kunna gå att ha 2 honor i samma bur? Har de någon glädje av varandra? Ms Leia, har du spån eller något annat i kaninens toalåda? det låter som en smart lösning.
    Det kan gå att ha 2 honor ihop men inte alls säkert heller att det kommer funka, kaniner är kolonidjur inte flockdjur & trivs bra med att vara själva och bara träffa artfränder ibland. Ha dom annars i var sin bur men så att dom kan se varandra men inte bita varandra om dom skulle bli irriterade på varandra.
    Ms Leia skrev 2009-10-14 20:11:51 följande:
    Hej alla! Nu har vi haft vår Millix i snart 4 veckor. Allt går jättebra. Han bajsar och kissar på en toalåda i sin bur. Han har börjat få gå ut i huset o springa, o han kör riktiga race fram och tillbaka. Så himla roligt att titta på! Efter en stund bär jag honom till buren så han kan kissa, undervåningen är väl så pass stor att han kanske inte skulle hinna dit tänkte jag. Det gör han och sen får han hoppa ut igen. Har funderat på om man kan flytta ut toalådan från buren o sätta i vardagsrummet och låta honom vara bara där, efter att han sprunigt av sig lite. Skulle han förstå det tror ni? I övrigt vill han inte ligga still och gosa i knät nu när han börjat få springa lös, men jag försöker ändå. Men då börjar han riva med tassarna på tröjan och bita i den, för att jag kanske håller armen för så han inte kan hoppa ner i soffan...
    Låt lådan stå kvar i hans bur då vet han var den är när han behöver den, det kan kanske gå att ha en till låda i ett annat rum åt honom men det är inte alls säkert.
  • yossis
    Kickans mamma skrev 2009-10-15 08:22:24 följande:
    Jag blir galen vår förra kanin var jätte duktig o hade två lådor i sin bur där han gick nu har vi två st o de kissar bajsar överallt hellst o höt varför? detta är ngt de börjat med nu sista veckorna. nu är lådorna iprincip helt rent från bajs o kiss medans de kissar o bajsar i höt alt i vattenskålen där ngn verkar ha sin toalett!?
    Kaninen kanske börjar bli könsmogn & vill märka in sitt revir. Kaniner kissar där det är bekvämast, kanske ska lägga i mer spån i lådorna.
  • yossis

Har äntligen varit & hämtat hem en rundbal hö till kaninerna så nu har jag hö i flera månader, tur att svärmor hade ett hästsläp till övers som jag kunde låna & ha som höföråd.

• yossis
    LinSar skrev 2009-11-05 18:20:55 följande:
    Vår kanin på drygt 4 mån har helt plötsligt börjat bajsa utanför buren.Vi låter den gå fritt nere i källaren och varje gång den ska bajsa eller kissa har den hoppat in i buren och gjort det.Men nu de senaste 3 dagarna har den bajsat på ett ställe utanför buren.Alltid på samma ställe.Den bajsar i buren med.Hör det här beteendet ihop med "tonårsfasoner" och kommer snart gå över eller? Den hade en period för 2 v sen som hon bet men det gör hon inte längre.Och sen har hon blivit väldigt sällskaps sjuk.Har mitt syrum och tvätt stuga i källaren och hon springer runt benen hela tiden och vill bli klappad. Men till bajsandet igen.Ska jag göra nåt speciellt så hon slutar eller går det över att hon bajsar utanför buren? Sen en grej till.När jag stänger in henne i buren över natten biter hon upp buren så grinden går upp.Skadar hon inte tänderna på det viset?
    Låter som kaninen är brunstig & har liten tonårs fasoner för sig. Jo kaninen kan skada tänderna om den sitter & biter frenetiskt på bur gallret.
  • yossis
    LinSar skrev 2009-11-05 22:22:39 följande:
    Hur får jag henne att sluta bita på gallret?
    Vet inte...
  • yossis
    anne h skrev 2009-11-06 08:58:27 följande:
    Någon som bor i Dalarna och som ska på utställning i Stockholm på lördag? (i morgon, alltså!) Behöver få hem en kanin därifrån..
    Tyvärr inte, tror inte att det var någon från klubben som skulle ner till Sollentuna, själv lyckades jag lösa mina transport problem förra helgen i samband med KM.
    Tips annars är att lägga in en blänkare på klubbens hemsida i framtiden i god tid för hjälp med transport.
  • yossis
    anne h skrev 2009-11-06 10:44:02 följande:
    Fick veta typ 2 minuter före jag skrev här att dottern köpt sig en till liten nin.. Blir nog en resa ner till Sollentuna i helgen då, ifall syrran inte åker.. fast hon är allergisk, ska dessutom sova över i Solna en natt (=kaninen måste vara inomhus en natt..) innan hon tar bussen hem till Borlänge.. Får man ha transportbur på bussen, förresten?
    Det får ni nog ringa & fråga, vet att dom inte varit så pigga på det dom gångerna jag ringt & frågat. Kan ju vara olika från bolag till bolag med vad dom har för policy mot pälsdjur.
  • yossis
    anne h skrev 2009-11-08 15:37:29 följande:
    Blev min bil fram och åter för syrran och min lilljänta, så det gick smidigt att hämta kanin. Söt är hon, den lilla namnlösa.. Nästa fråga; Ni som byggt egna transporturar (för dv vädur), vad har ni för mått på dem? (innermått/kanin)
    Min transportlåda för dvv har måtten 50*30*26 (b*h*d) delat på två fack. Jag har köpt min av Ivan på Gotland, hem.passagen.se/rabbiman/
Svar på tråden Kanintråd #11