• Coming Soon

Kanintråd #11

Ni är välkomna till vår 11:e tråd om våra fantastiska skuttande vänner!

Här diskuteras ALLT om kaniner! Vi som håller till här är både erfarna uppfödare och oerfarna nybörjare..

ALLA ÄR VÄLKOMNA!

• Svar på tråden Kanintråd #11
  • Coming Soon

Jag tar första inlägget då...

Idag fick jag bygga om en tvåfackare till en hahaha, tvårumslägenhet. En hona har 9 ungar och det var dags att utöka utrymmet för dem. Men ingen av mina normala burar är gjorda för så många små sötnosar så jag fick helt enkelt göra en dörr mellan 2 fack.. Blev himla bra måste jag säga.. De nyinflyttade blev lyckliga!!

• Ms Leia

Här är ni ju!

Kan tala om att jag nu bestämt mig för att köpa en Viltblå dvärdvädurs hane av en som heter Anette Wardmo (eller nått liknande). Ska titta på den och köpa den på lördag den 19e då det är kaninutställning i Kalmar...

Får hoppas det blir bra!

• Coming Soon
    Ms Leia skrev 2009-09-06 21:13:14 följande:
    Här är ni ju!Kan tala om att jag nu bestämt mig för att köpa en Viltblå dvärdvädurs hane av en som heter Anette Wardmo (eller nått liknande). Ska titta på den och köpa den på lördag den 19e då det är kaninutställning i Kalmar...Får hoppas det blir bra!
    Har hon uppfödning? Hette den något?

Viltblå är supergulligt.. gärna otter oxå, då är det ännu bättre!
  • Ms Leia

Ja det har hon, för utställning... hm jag vet inte vad det hette men den hette något.

Är det någon som har en bra bild på Viltblå? Ska va ljusgrå typ. Gillar alla enfärgade grå, samt chinchilla.

Läser på lite nu om hur man ska gå tillväga när kaninen kommer hem, hur den ska bli tam, och det här med ett toahörn i buren osv. Att den inte ska gå lös på golvet i början innan den valt en toalett i buren, samt innan den är tam.

Läser på olika ställen om en toalåda, vad är det och hur stor är den?
    Vad ska man ha i den?
    Finns det något som tar bort mkt lukt?
    Vad behöver jag för grejor att städa med?
    Vad skulle ni rekommendera att ha i buren som underlag?
    Vad ska den ha att äta, mer än hö och mat...?

• Coming Soon
    Ms Leia skrev 2009-09-06 21:37:26 följande:
    Ja det har hon, för utställning... hm jag vet inte vad det hette men den hette något. Är det någon som har en bra bild på Viltblå? Ska va ljusgrå typ. Gillar alla enfärgade grå, samt chinchilla.Läser på lite nu om hur man ska gå tillväga när kaninen kommer hem, hur den ska bli tam, och det här med ett toahörn i buren osv. Att den inte ska gå lös på golvet i början innan den valt en toalett i buren, samt innan den är tam.Läser på olika ställen om en toalåda, vad är det och hur stor är den?Vad ska man ha i den?Finns det något som tar bort mkt lukt?Vad behöver jag för grejor att städa med?Vad skulle ni rekommendera att ha i buren som underlag?Vad ska den ha att äta, mer än hö och mat...?
    Toalåda för smådjur kan du köpa i en djuraffär.. kostar kring 50-lappen.. du kan ha antingen kattsand, spån eller papperspellets i den. Det enda som tar bort lukt är att städa noga. Gör man bara det så luktar det minimalt. Köp en kattsandspade att städa buren med, ev kan du köpa en sopskyffel m kort handtag, är oxå jättebra. Underlag i buren rekomenderar jag spån eller papperspellets..

Hö är basfödan för en kanin, den ska även ha pellets och färskt vatten varje dag. Undvik grönsaker och liknande då de bara blir kassa i magen av det.

Lycka till!
  • Coming Soon
    Ja det har hon, för utställning... hm jag vet inte vad det hette men den hette något. Är det någon som har en bra bild på Viltblå? Ska va ljusgrå typ. Gillar alla enfärgade grå, samt chinchilla.Läser på lite nu om hur man ska gå tillväga när kaninen kommer hem, hur den ska bli tam, och det här med ett toahörn i buren osv. Att den inte ska gå lös på golvet i början innan den valt en toalett i buren, samt innan den är tam.Läser på olika ställen om en toalåda, vad är det och hur stor är den?Vad ska man ha i den?Finns det något som tar bort mkt lukt?Vad behöver jag för grejor att städa med?Vad skulle ni rekommendera att ha i buren som underlag?Vad ska den ha att äta, mer än hö och mat...?
  • Coming Soon
    Glömde skriva, det är en viltblå hermelin. Skulle nog själv vilja säga att den var viltblå otter, men eftersom den är utställd på 95 p så får jag nog ge mej, hahaha.

Mycket snygg!
  • Coming Soon

Lägger in ett foto här på en av mina 2 veckors ungar.. Inget bra foto men kan någon vänlig själ hjälpa mej. Den är född av föräldrar med endast havannaanlag och har 2 syskon som ser exakt lika dana ut. Är det en ny färg eller vad? Den kan tyckas se ut som viltgrå på fotot men det är INTE viltgrå, det är havannafärgade underhår och gula täckhår..

???

• Coming Soon

gick inte så jag får lägga det i min bildmapp..

• stjernfall

Hej!

Jag vet inte om någon här kommer ihåg mig, men jag hittade iaf en tam kanin ute som senare visade sig vara gravid. Pappan är en vildkanin.

Imorgon är dom sex bebisarna 3 veckor gamla, än är det ju ett tag kvar tills dom får lämna mamman men jag börjar fundera på vad jag ska göra av dom.

Eftersom dom är "halvvilda" så funderar jag om dom kommer trivas att leva ett liv i bur?

Samtidigt så tycker jag att dom verkar rätt tama. Jag vet inte hur tama bebisar i den åldern är??

Dessa kommer fram till en och är nyfikna. Men dom sprattlar som tusan om man tar upp dom och håller dom i handen, sätter man dom i knät så lugnar dom ner sig och blir istället nyfikna. Mamman gillar inte heller att bli hållen och sprattlar men samma där, sätter man henne i knät så lugnar hon sig.

En sak som förvånade mig är att dom är helt rumsrena. Dom bor i vårat kök, vi har buren öppen hela tiden och dom hoppar in och ut ur den som dom vill. Dom äter, kissar/bajsar och dricker i buren, resten av tiden spenderar dom ute. Bara en enda gång har jag hittat en mini kisspöl utanför buren och det var precis när dom börjat skutta ut från buren.

Och sen till frågan angående könsbestämmning. Jag har försökt titta på bilder på internet och komma fram till något vettigt men jag tycker alla ser likadana ut (inte sååå stor chans att alla sex är av samma kön). Blir det lättare när dom är lite äldre? Har ni några tips och råd om vad man ska kolla efter(förutom det uppenbara)?

Hur gör ni när ni säljer kaniner? Sätter annons på blocket?

Svar på tråden Kanintråd #11