Inlägg från: stjernfall |Visa alla inlägg
  • stjernfall

Kanintråd #11

Hej!

Jag vet inte om någon här kommer ihåg mig, men jag hittade iaf en tam kanin ute som senare visade sig vara gravid. Pappan är en vildkanin.

Imorgon är dom sex bebisarna 3 veckor gamla, än är det ju ett tag kvar tills dom får lämna mamman men jag börjar fundera på vad jag ska göra av dom.

Eftersom dom är "halvvilda" så funderar jag om dom kommer trivas att leva ett liv i bur?

Samtidigt så tycker jag att dom verkar rätt tama. Jag vet inte hur tama bebisar i den åldern är??

Dessa kommer fram till en och är nyfikna. Men dom sprattlar som tusan om man tar upp dom och håller dom i handen, sätter man dom i knät så lugnar dom ner sig och blir istället nyfikna. Mamman gillar inte heller att bli hållen och sprattlar men samma där, sätter man henne i knät så lugnar hon sig.

En sak som förvånade mig är att dom är helt rumsrena. Dom bor i vårat kök, vi har buren öppen hela tiden och dom hoppar in och ut ur den som dom vill. Dom äter, kissar/bajsar och dricker i buren, resten av tiden spenderar dom ute. Bara en enda gång har jag hittat en mini kisspöl utanför buren och det var precis när dom börjat skutta ut från buren.

Och sen till frågan angående könsbestämmning. Jag har försökt titta på bilder på internet och komma fram till något vettigt men jag tycker alla ser likadana ut (inte sååå stor chans att alla sex är av samma kön). Blir det lättare när dom är lite äldre? Har ni några tips och råd om vad man ska kolla efter(förutom det uppenbara)?

Hur gör ni när ni säljer kaniner? Sätter annons på blocket?

• stjernfall

Tack för hjälpen Coming soon.

Nu har jag könsbestämt dom i två omgångar. Första gången fick jag det till tre killar, tre tjejer. Andra gången till fyra killar, två tjejer. Jag tror att det andra resultatet är det korrekta men jag ska göra en runda till senare idag. Först i början är det nämligen möjligt att jag tog fel på några i början eftersom jag var ovan.

Men det känns viktigt att det blir rätt och jag är helt hundra på deras kön tills dom ska säljas. Kanske blir det ännu tydligare när dom blir lite äldre?

• stjernfall

Anna86:

Jag kan förstås inte vara säker på att pappan är vild men dom är inte ett dugg lika mamman och ser ut som vildkaniner och sen bor det supermycket vildkaniner här omkring så det vore det mest rimliga, eller vad man ska säga.

Här kan du se bild på bebisarna, när dom är 13 dagar gamla stjernfalls.blogg.se/images/2009/kaninerna-dag-13_2_51106475.jpg
    Och här är mamman: stjernfalls.blogg.se/images/2009/bambi2_46483867.jpg

Jag pysslar med dom så mycket jag bara kan och dom är inte rädda när dom självmant kommer fram till en, bara om man själv tar initiativet. Så var mamman också innan hon lärde känna oss. Nu sitter hon still så man kan klappa henne, det är bara om man vill lyfta henne som hon blir sprattlig.

• stjernfall

Ms Leia skrev 2009-09-10 17:32:20 följande:

Odile: Ok, har du det i hela buren? Om inte, vad har du i resten av buren? Vart köper man Toa-lätt?
    Toa-lätt kan du köpa i en vanlig mataffär eller i djuraffären. Det är en gul papperspåse med en katt på.

Dock tycker jag att det är rätt dyrt men eftersom jag inte har något annat alternativ köper jag det iaf. Hade spån först men som någon tidigare sa i tråden så hamnade det över heeeela lägemheten.

Ingen som vet om man kan köpa storpack toa-lätt eller något liknande billigare?
  • stjernfall

Ms Laia:

Kanske kan du bara göra en inomhusinhängnad med hjälp av något slags galler och lägga en matta på golvet.

Jag har min kanin (och kaninbebisarna) lösa i köket dygnet runt och dom kissar allihopa bara i en kattlåda i ena hörnet eller i buren (som alltså står öppet hela tiden så dom kan hoppa ur och in som dom vill).

Kanske är det bara jag som haft tur att min kanin lärt sig gå på låda (har aldrig haft kanin innan) men jag tycker absolut att det är värt att pröva.

Jag försökte första veckorna ha kaninen i bur men hon såg så himla uttråkad ut och satt bara och gnagde på gallret, trots att jag lagt in massa kul till henne, som pinnar osv.

---------

Det börjar snart bli dags för mig att sätta in en annons på blocket om kaninungarna. Dom fyller en månad imorgon, alltså en månad kvar tills dom kan flytta. Jag vet redan en vän till oss som vill ha en liten. Så då blir det en mindre att sälja/ ge bort och eventuellt funderar jag på att behålla en tjej själv... men vi får se.

Har ni några tips/råd angående hur försäljning bör gå till?

Ska jag ta betalt eller bara ge bort dom?

Jag tycker såklart att det är viktigt att dom får ett bra hem och är lite kluven till om jag bör sätta ut ett pris på dom, inbillar mig att det "skrämmer bort" dom oseriösa. Samtidigt handlar det om så lite pengar så även någon som är oseriös har råd att betala. Svårt dilemma det där. Dessutom är dom ju inte renrasiga eller så... Vad tycker ni?

Ingen här som vill ha en kanin? Jag bor i Malmö.

• stjernfall
    littlemum skrev 2009-09-17 20:33:57 följande:
    Måste bara visa en bild av vår lille älskling. Han är så charmig med sina ränder www.familjeliv.se/Hem/littlemum/galleri.php?c...#
    Han är superdupersööööt!
  • stjernfall

Jemina:

Min hona morrade när hon var dräktig och vi kom för nära eller skulle försöka ta henne. Men sen hon födde har hon inte morrat något alls.

Det kanske är ett ljud dom gör om dom är rädda eller arga/irriterade.

• stjernfall

Vad kan man ta betalt för kaniner, som inte är renrasiga? Eller är det bästa att ge bort dom gratis?

• stjernfall

Mina kaninungar är 8 veckor nu. Har satt ut annons för ett par dagar sedan men ingen hör av sig ( förutom en snubbe som ville köpa alla sex och ge till sin orm ).

Hur länge kan man ha hanarna tillsammans med mamman och dom andra två flickorna?

Och nån som vet nåt annat ställe förutom blocket där folk kan vara intresserade av att köpa kaniner?

• stjernfall
    Elute skrev 2009-10-18 22:05:55 följande:
    Rå potatis är mycket giftigt för kaniner, så ge inte kaninen potatisskal eller råa potatisbitar. En kompis till mig förlorade tre vuxna kaniner och 4 ungar då deras barn gav dem potatisskal. Tragedi!
    Men oj det hade jag ingen aning om. Häromdan försökte jag ge mina kaniner potatis, la dom i buren. Som tur var låg dom orörda när jag dit igen för att plocka bort det som inte blivit uppätet. VILKEN TUR jag hade :O
  • stjernfall

Usch, min kanin börjar se tjock ut igen.

Jag får ångest och tänker att kanske en av hennes bebisar gjort henne gravid. Jag särade på hankaninerna och honkaninerna innan bebisarna hann fylla 9 veckor. Jag trodde det skulle vara helt säkert då, har jag fel?

Dom två honkaninungarna som fortfarande går med mamman är jag i stort sätt 100% säker på att dom är honor.

Kan det kanske vara så att hon slutat dia och därför börjat lägga på sig lite mer?

Svar på tråden Kanintråd #11