Inlägg från: Elute |Visa alla inlägg
  • Elute

Kanintråd #11

Vi har just fått en ny kanin. En viltfärgad dvv hona som heter Doris. Sedan tidigare har vi en svart dvärgvädur (Hoppe), och till i våras hade vi en lejonkorsning, men han blev nog uppäten av nån. Locket på buren var nedvält och massor med päls låg kvar i buren men ingen kanin så långt vi letade. Stackars barn de saknade honom så himla mycket.
    Så nu har vi fått överta Doris. Det var en bekant som frågade om vi behövde en kanin då hon går i skola och inte hade tiden.
    Doris är en lite äldre hona. Hon är mycket kelen och glad i barnen, ibland har man tur.

• Elute

Det där har jag råkat ut för.

Jag hade också oturen att få nya bebisar efter 5 veckor samt att honan inte ville veta av sina äldre ungar. Men dessa 5 veckors klarade sig så bra så bra. (sen satte jag hänglås på buren och barnen fick inte hålla på med kaninerna utan uppsikt)

Men lugn bara. Troligtvis kommer de att klara sig alldeles utmärkt, se till att grovfodret aldrig tar slut bara eftersom ungarnas magar är jättekänsliga för det när de är så små.

Vilda kaniner får ju ungar tätt, och dessa klarar sig från tidig ålder så det är inte helt onaturligt. Det är mer ett djuretiskt dilemma i vår människovärld.

Lycka till

• Elute
    thj skrev 2009-10-04 22:17:36 följande:
    ...Förstår inte hur hon kunde få bebbar igen nu..Hjälp mig hur gör jag allt detta till det bästa för henne??Kram
    Men det vet du väl...*S*
  • Elute
    thj skrev 2009-10-05 09:11:04 följande:
    *fniss* ja vet hur det blir små sötisar men har inte haft dem ihop så  jag blev lite chockad ...tack för ditt inlägg har inte kunnat sova inatt,tänkt på lilla mamman hela natten.Ska jag ta bort de 5veckors bebbarna från buren där de nyfödda och mamman är eller kan de vara kvar?kram
    Hmm.
    Nog har de vart ihop alltid...
    Det räcker med 4 sekunder...

Jag fick ta undan mina små då honan gav sig på dem.
    Se hur honan uppför sig, och i vilket hull hon är i. Extra kraftfoder och energirika solrosfrön kan hjälpa henne om hon matar flera kullar. Det är nog inga problem om du tar undan ungarna, men håll koll på deras magar.
  • Elute

Vi har nu bara två kaniner kvar. En gammal svart dvvädur och en nykomling - en äldre hona. De är halvtama bägge. Jag försöker sitta några minuter hos dem när jag gör den dagliga skötseln 1 ggr/dag annars endast en snabbkoll så de har vatten och hö, sen är det barnens ansvar att "hålla på" med dem och pyssla efter deras eget intresse. När jag hade kaninungar hade jag inte tiden så de blev knappt inte tama alls, men jag hade tur så de kom till bra hem alla (hoppas jag).

• Elute

Klart de bryr sig och gillar kel, annars hade de inte kommit fram. Hade jag varit kanin hade jag nog velat bli ompysslad sådär mycket. Trist att sitta i en bur hela dagarna, vi har dock en hage vi släpper ut våra i emellanåt.

• Elute
    stjernfall skrev 2009-10-14 14:31:32 följande:
    Mina kaninungar är 8 veckor nu. Har satt ut annons för ett par dagar sedan men ingen hör av sig ( förutom en snubbe som ville köpa alla sex och ge till sin orm ).Hur länge kan man ha hanarna tillsammans med mamman och dom andra två flickorna?Och nån som vet nåt annat ställe förutom blocket där folk kan vara intresserade av att köpa kaniner?
    Prova att annonsera på kaninforum. Googla på kaninifokus till exempel, och därifrån har du sedan länkar vidare ut till andra sajter. Svenska kaninavelsföreningen har säkert också olika annonssidor. Prova annonsera ut på hästsidor, under "övriga djur" som brukar finnas.
  • Elute
    littlemum skrev 2009-10-15 16:30:19 följande:
    Hej alla kaninkunniga!Nu har de blivit kallare och en del nya frågor har uppkommit. 1. Hur är det med mat när det börjar bli frost och minusgrader ute? Kan man fortfarnade ge grenar med löv och andra växter som växer ute? Läste att morot blev "giftig" om den varit ute i minusgrader, gäller det även för andra växter grönsaker/frukter?2. Sedan så undrar jag hur länge det är ok att ha kaninen ute i rastgård när det är frost i gräset. De blir väl lite blöta då och kanske har svårt för att hålla värmen?3. Sedan kanske den dummaste frågan... Vår kanin har ett bo inne i sin bur som det finns halm i, varmt och gott med andra ord. Men jag tycker att det verkar som om han oftast sitter uppe på sin sitthylla/andra våning. Det finns halm där med i ett hörn och han brukar goa ner sig lite i. Men till min fråga... Är kaninen tillräckligt smart för att gå och lägga sig i bolådan när det blir för kallt på hyllan?4. Tycker inte att det går åt så mycket vatten och hö. Ska jag dra ner på pelletsen så han äter mer hö? Han är ca 11-12 veckor. Pellets har han fått fri tillgång till i stort sett. Han får även lite havre blandat i sin pellets.
    Maten blir inte giftigare om den har varit frusen, däremot så kan magen hamna i obalans om kaninen äter frusen mat. Är han inte så gammal så ska man nog vara försiktigare. Mina vuxna kaniner äter gärna morötter och grenar, löv och gräs i minusgrader = frusen mat även morötter.
    Fri tillgång på friskt hö, vatten i skål inte droppflaska och inga plötsliga foderbyten är det bästa för att magen ska fungera bra.

Såklart kan de vara ute i rastgård året om, kaniner fryser inte så lätt. Får de ordentligt med mat och halm att bädda med så gör det inget om de blir lite blöta, vattnet går inte igenom pälsen om de inte badar helt och hållet. Jag har haft kaninungar "på lösdrift" i hage med bur med öppen dörr en hel vinter, och de har haft hemskt kul och grävt gångar i snön, skuttat ute i snöstorm och ösregn och växt och varit friska ändå.

Om det blir riktigt kallt så bäddar de med halm själva, och till och med täpper till bohålet med halm så det inte ska läcka ut nån värme. Så visst är de smarta!

Fortsätt du att ge pellets, när han är så liten. Förmodligen behöver han ha proteinet i kraftfodret eftersom han växer. Havre gillar dom och mina får även lite solrosfrön från vildfågelmaten, och ibland lite av hönornas torkade majs/ärtor.
  • Elute
    littlemum skrev 2009-10-15 16:30:19 följande:
    gäller det även för andra växter grönsaker/frukter?
    Rå potatis är mycket giftigt för kaniner, så ge inte kaninen potatisskal eller råa potatisbitar. En kompis till mig förlorade tre vuxna kaniner och 4 ungar då deras barn gav dem potatisskal. Tragedi!
Svar på tråden Kanintråd #11