littlemum skrev 2009-10-15 16:30:19 följande:
Hej alla kaninkunniga!Nu har de blivit kallare och en del nya frågor har uppkommit. 1. Hur är det med mat när det börjar bli frost och minusgrader ute? Kan man fortfarnade ge grenar med löv och andra växter som växer ute? Läste att morot blev "giftig" om den varit ute i minusgrader, gäller det även för andra växter grönsaker/frukter?2. Sedan så undrar jag hur länge det är ok att ha kaninen ute i rastgård när det är frost i gräset. De blir väl lite blöta då och kanske har svårt för att hålla värmen?3. Sedan kanske den dummaste frågan... Vår kanin har ett bo inne i sin bur som det finns halm i, varmt och gott med andra ord. Men jag tycker att det verkar som om han oftast sitter uppe på sin sitthylla/andra våning. Det finns halm där med i ett hörn och han brukar goa ner sig lite i. Men till min fråga... Är kaninen tillräckligt smart för att gå och lägga sig i bolådan när det blir för kallt på hyllan?4. Tycker inte att det går åt så mycket vatten och hö. Ska jag dra ner på pelletsen så han äter mer hö? Han är ca 11-12 veckor. Pellets har han fått fri tillgång till i stort sett. Han får även lite havre blandat i sin pellets.
Maten blir inte giftigare om den har varit frusen, däremot så kan magen hamna i obalans om kaninen äter frusen mat. Är han inte så gammal så ska man nog vara försiktigare. Mina vuxna kaniner äter gärna morötter och grenar, löv och gräs i minusgrader = frusen mat även morötter.
Fri tillgång på friskt hö, vatten i skål inte droppflaska och inga plötsliga foderbyten är det bästa för att magen ska fungera bra.
Såklart kan de vara ute i rastgård året om, kaniner fryser inte så lätt. Får de ordentligt med mat och halm att bädda med så gör det inget om de blir lite blöta, vattnet går inte igenom pälsen om de inte badar helt och hållet. Jag har haft kaninungar "på lösdrift" i hage med bur med öppen dörr en hel vinter, och de har haft hemskt kul och grävt gångar i snön, skuttat ute i snöstorm och ösregn och växt och varit friska ändå.
Om det blir riktigt kallt så bäddar de med halm själva, och till och med täpper till bohålet med halm så det inte ska läcka ut nån värme. Så visst är de smarta!
Fortsätt du att ge pellets, när han är så liten. Förmodligen behöver han ha proteinet i kraftfodret eftersom han växer. Havre gillar dom och mina får även lite solrosfrön från vildfågelmaten, och ibland lite av hönornas torkade majs/ärtor.