• TantTingeling

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 11

*vinkar till Icka* Jag tror inte att du behöver komma åt Bettans sida för att inboxa henne, kolla om i meddelande funktionen, klickabara på skriv nytt meddelande och skriv in bettans signatur.

Mrs Sara: DrM? Menar du efternamnet. Finns det fler doktorer där än dr A.M. och dr I.A.?

• TantTingeling

Bettan: Har inte hört talas om nån som mäter TSH i annat än mU/L eller motsvarande. mU/l är samma som mIU/l, mIE/L och mE/l. E= enheter, u= units, i= internationella... Men jag är ju inte allvetande... {#lang_emotions_wink}

• TantTingeling
    StoraD skrev 2009-08-14 11:10:06 följande:
    Cia: så tråkigt med operationen, jag förstår att det känns jobbigt, även om den är främst kosmetisk. Men jag förstår inte varför det inte står i FASS, när det uppenbarligen är så att läkare känner till biverkningen! Är det för att de bara testar för och anger biverkningar för de som har brist på progesteronprod (t.ex. de som gör IVF). Är det då samma sak för de andra mediciner vi tar, t.ex. Innohep och Trombyl? Att de bara testar för biverkningar för de som har problem med t.ex. proppar? Vi vet ju inte om det är det vi har trots allt. Usch, man kan ju bli orolig för mindre... Hursomhelst, nu handlar det om lille A - lycka till med operationen vännen, har ni fått datum för när det är dags? poppy, jag mådde mest illa vid 15-tiden och framåt, morgnarna var långt ifrån värst i mitt fall! Krusbär, jag tänker på dig! ååh...
    Nej det är inte så att biverkningarna i FASS bara enges för en viss grupp, de gäller för alla. Har en biverkan rapporterats in så finns den med i förteckningen. SKa läsa på sen, hinner ej nu, rapporterar då jag hittat nåt.
  • TantTingeling

Verkar som att riskerna med progesteron är ganska överdrivna. Det verkar vara en större riskfaktor med fertilitetsproblem i sig. Det kan också vara manlig faktor i detta, som jag läste nånstans, ska se om jag hittar den artikelt.

Läs gärna detta.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18519067?ordinalpos=5&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum
    För er som läser abstractet: clomiphene = Pergotime

Ock för er som inte orkar läsa hela: "Micronized progesterone, which is widely used in in vitro fertilization treatment, does not appear to increase the risk of nongenital birth defects; however, there might be a possible weak association between other progestational agents and hypospadias"

Ska kolla om jag hittar nåt mer, ska bara vinka av sambon som ska åka bort.

• TantTingeling

Mera, säger egentligen samma sak. från sida som handlar om annat läkemedel, duphaston:

"4.6 Graviditet och amning

Om graviditet inträffar ska behandlingen avbrytas eftersom Duphaston inte är indicerat för användning under graviditet. En fall-kontroll studie där 502 fall med hypospadi och 1286 friska kontroller undersöktes, antyder minst en tvåfaldig ökning av hypospadi av andra/tredje graden hos pojkar födda av mödrar som tog gestagener (huvudsakligen progesteron) kort före eller under tidig graviditet (OR 2,2; 95% CI 1,0-5,0). Orsakssammanhanget är oklart eftersom indikationerna för progesteron vid graviditet kan vara möjliga riskfaktorer för hypospadi. Risken för hypospadi hos pojkar födda av mödrar som tagit dydrogesteron under graviditeten är okänd. "

Och här är länken, ifall nån skulle va intresserad: http://www.lakemedelsverket.se/SPC_PIL/Pdf/humspc/Duphaston%2010%20mg%20film-coated%20tablet%20.pdf

• TantTingeling

Detta får bli sista:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16203941?ordinalpos=12&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum

Den säger att i en studie på mammor till barn med hypospadi så hade lite fler - 8,4 % av "case-mothers" jämfört med 2,4 % av mammorna i kontrollgruppen intagit läkemedel ur "progesteronfamiljen" - gäller alltså inte endast progesteron!

Hoppas jag inte förvirrat er mer. Jag vet inte hur ni känner, men jag kommer iaf att ta risken och fortsätta med mina proggisar....

• TantTingeling

Bara en sista, för att ge lite perspektiv:

Kost utan fisk eller kött - Ökad risk x4
    Fetma - Ökad risk x2
    Högt blodtryck Ökad rist x 2
    Frånvaro av graviditetsillamående: Ökad risk x 1,8...

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18709149?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPanel.Pubmed_Discovery_PMC&linkpos=2&log$=citedinpmcarticles&logdbfrom=pubmed

Nu ska jag sluta terrorisera er {#lang_emotions_smile}

• TantTingeling

LillaD: Så lite så, man är ju nyfiken till naturen...

Bettan: Hör med din vårdcentral, du borde kunna få provtagning och ev. behandling via dem. Har du tagit TPO-antikroppar? 4,8 brukar definitivt var aindikations för upprepad provtagning... Och ja hur vet man... TSH varierar ju en del. Men man vet genom att ta fler prover. Ett enstaka högt värde är väl som inget, men tenderar du att ligga högt, och dessutom har fertilitetsproblem så kanske man skulle prova en låg dos levaxin på dig. Du får bara övertyga din läkare om det...

Icka: Mmm, alla löper risk att få barn med detta, eller nåt annat. Och många av oss har något större risk för missbildningar av olika anledningar. Ålder tex... Men vi ska väl inte sluta medicinera eller sluta ha bebis-verkstad bara för det!? {#lang_emotions_wink}

• TantTingeling

Icka: nej, det trodde jag inte heller, jag vet ju att du är i full gång med att smida planer {#lang_emotions_wink}. Och när det gäller sjukdomen så är det ju som du säger, det är ju klart att livet är trevligare om man är frisk, men vem har sagt att man har mindre livskvalité som sjuk än som frisk?
    När det gäller det där med medfödda missbildningar: Jag har världens finaste lillebror som föddes med ett allvarligt hjärtfel (mamma var 38, kanske därför, kanske inte), opererades typ 1-2 mån gammal, annars hade han dött. Han går fortfarande på kontroller årligen, fastän han lämnat tonåren, men han lever i övrigt precis som alla andra... Vad jag ville säga är att jag är såklart livrädd för att föda ett barn som är så missbildat att det inte klarar sig, men om barnet har en lindrigare missbildning så kan man, tack vare dagens sjukvård, leva ett gott liv ändå.

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 11