Utredning efter upprepade missfall osv... Del 11
Bettan Bra
Bettan Bra
Icka: Mmm, visst är det så att kroppen och själen hänger ihop och hur man mår i den ena delen ger ju självklart avtryck i den andra delen. Min erfarenhet är liksom din att det är ffa den gamla läkarkåren som inte har insikten/orken. Men det finns ju alltid rötägg, även bland de yngre.
För att svara på din fråga om hur det funkar med samtalskontakter i andra fall: Jag har varit med om några plötsliga och oväntade förluster. I och med att jag genast kom i kontakt med sjukvården i ett av fallen så kom en kurator in till mig dagligen under tiden jag låg inne. Det anmärkningsvärda var när mina halvsyskon förlorade sin mamma i 12 respektive 14 års ålder, de erbjöds ingen samtalskontakt alls, varken via skolan eller sjukvården. Så på det stora hela så kan man väl säga att traumaomhändertagande ofta fungerar riktigt, riktigt bra. I övrigt är det ofta lite si o så.
Jag blir verkligen ledsen när jag läser om mångas taskiga omhändertagande (själv har jag bara bra erfarenheter än så länge). Det är verkligen för jävligt att det inte automatiskt erbjuds en samtalskontakt vid varje mf/ma, och ännu mer självklart borde det vara vid upprepade mf/ma. Fy vad dåligt det är!
Mrs Sara: Det är ingen idé att knapra järntabletter om din blodbrist inte beror på låga järnnivåer. Blodbrist kan bero på nåt helt annat (även om järnbrist är vanligast bland fertila kvinnor). Så om de inte redan har tänkt det så be dem ta järnstatus men det kan även vara poäng att kolla folat o b12 oxå, även om det inte är så vanligt med brist i vår ålder.
Vet du vad dina ämnesomsättningsprover låg på? Hur som helt är det bra att du får Levaxin, se bara till att du blir kallad för att kolla att värdena ligger bra några veckor efter du börjat medicinera.
Vet du vad det var för koagulatiosnprover som var på gränsen? Tror nog som Bling att du skulle vara hjälpt av såväl T som Fragmin/Innohep. Och Prednisolon är ju toppen också!
Sissela: Varför bokar du inte bara tid på vårdcentralen eller hos din gyn för att kolla om du har BV? Du får svar på typ 10 minuter... Att ta antibiotika i onödan rubbar floran och kan skapa problem med att resistenta bekaterier eller svamp. Jag skulle INTE göra det.
Och man kan heller inte säga om någon gått med infektionen länge, så det var nog rena spekulationer från den där tjejens läkare... Om hon inte haft symtom förståss, men inte sökt...
Sissela o Bettan: Nu må jag inte vara så insatt i scnalab, men som gammal labråtta så är jag skeptiskt till såna självtester. Men det är själklart upp till var och en.
Men risken är ju att du sitter där med ett positivt test och sen har du inte någon som skriver ut rätt medicin. Nej, gå till vårdcentralen, pröjsa 150 pix och säg att du vill kolla om du har bakteriell vaginos. Enklare än så kan det inte vara. Det räcker lixom inte med att ha ett prov som säger att du har bakterier i slidan, man bör också kolla pH-värdet och göra ett sk. snifftest (vilket läkaren gör i samband med undersökningen) samt att man behöver kolla med mikroskop om det finns bakterier och en särskild typ av celler (cluecells) som förekommer vid BV.
Bettan: Jag trodde inte att du menade så :) Jag visste inte att de hade läkare knutna till sig, som jag sa så har jag ingen koll på dem. Och kanske man ska hålla klaffen om man inte har koll, men nu gjorde jag inte det... :) Jag tyckte bara att det verkar enklare att gå på vårdcentralen och ta testet där och få svar på en kvart istället :)
Bettan: Det är ju sorgligt om det ska vara svårt att få en gynundersöknig på en vårdcentral, men så är säkert fallet för många. Jag har själv aldrig haft problem att få ta provet, och har behandlats några gånger. Anledningen till att jag menade att det vore bättre att gå till vårdcentralen direkt istället för att slösa pengar och tid på att skicka in tester är att det inte enbart är mikroskopisvaret man tittar på vid BV. Det krävs minst 2 av följande kriterier för att det ska vara bakteriell vaginos: Förekomst av gråvita, oftast illaluktande flytningar (konstateras vid gynundersökning), cluecells (ses vid mikroskopi från direktutstryk av vaginalsekret), positivt snifftest (tas vid gynundersökningen, alltså inget test som man själv kan skicka och få svar på), pH över 4,5 (kan oxå enbart tas vid gynundersökning). Ingen läkare med lite självaktning skulle skriva ut antibiotika utan att man uppfyller diagnoskriterierna. Nu finns det dock många läkare utan självakting så man kan säkert få antibiotika bara efter mikroskopisvar, men frågan är om man blir hjälpt av det då :) Nog tjatat, jag är tyvärr lite arbetsskadad :)
Bettan: Jag förstår det :) Du verkar missförstå vad jag vill säga och jag tror att det beror på att min hjärna är för trött för att jag ska kunna uttrycka mig tydligt. :)