• TantTingeling

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 11

Kram till bling:

MrsSara: Ser ut som en järnbristanemi (brukar gå med lågt EPK och EVF). Eftersom man i regel har högt MCV vid B12/folatbrist-anemier så har du kanske inte det, men det kan maskeras av samtidig järnbrist. Men jag säger som A80, bara att utvidga provtagningne med jänrstatus,B12, folat. Det diskreta ökningen av LPK är sannolikt inget att bry sig om, övre normalgränsne brukar ligga runt 8,8.

• TantTingeling
    hammoleket79 skrev 2009-09-08 17:02:18 följande:
    Inför att min utredning ska börja om tre veckor hade jag begärt kopior från lite gynjournaler från ett annat sjukhus. Nu undrar jag om någon vet ifall lite för högt LH (ingen siffra nämnd) och för högt testosteron (3,7) kan öka missfallsrisken? Tydligen misstänkte läkaren då PCO, men ultraljudet av äggstockarna kunde "inte riktigt bekräfta detta".
    Min PCO diansnos är ställd på omvänd LH/FSH kvot i kombination med symtom på PCO. Enligt nya diagnoskriterier ska detta allstså vara korrekt även om man saknar det typiska pärlbanden (vilket dock en annan läkare tyckt att jag haft men denne ställde ingen diagnos, han sa det inte ens!).
  • TantTingeling

Bling: Jag skulle inte dra för stora växlar enbart på lätt förhöjda trombocyter, det behandlas ju i regel bara med lite ASA (och det har du väl redan tagit?!). Det som är intressant är väl kanske hur dina koagulationsprover ser ut i övrigt.

Bettan: Ja, det är rätt exakt  den formuleringen (PCO enl. nya diagnoskriterer osv) min gynekolog använde i min journal. Detta var -06, så nya är kriterierna ju inte. Jag har också de trevliga symtomen med fett, finnar, ökad behåring, lätt för att bygga muskler mm. Min gynläkare tyckte inte att jag skulle oroa mig för om jag kunde bli gravid, men sa att jag skulle höra av mig om jag fick problem så nån roll måste det ju ändå spela. Vid PCO har man ju dessutom en förhöjd mf-risk. Jag tycker absolut att du ska vara på för att kolla FSH, LH men oxå SHBG och testosteronnivåer.

• TantTingeling

Bettan: Så lite så.  Har de inte ens bokat in nån provtagning för att se om dosen levaxin är tillräcklig? Blir inte förvånad i så fall för de verkar ju vara helt puckade. JäklaskitSU. :(

• TantTingeling

Hammolektet: Jamen dåså, då är väl diagnosen i det närmaste klar. Bara gå till gyn och få det bekräftat då.

Bettan: ja, man får tydligen vara glad för det lilla på många ställen... :)

• TantTingeling
    L0ved skrev 2009-09-10 22:39:18 följande:
    Hej!Hoppas på att ni kanske kan svara på min fråga här inne. Jag har ju haft 3 missfall men blev nu gravid igen var hos läkaren idag som gav mig Pregnyl att ta 3 gånger i veckan. Bara det att nu läste jag på fass och där står det att Pregnyl inte ges till gravida?! Någon som fått det eller vet något? Blev lite fundersam för det vara ju för att få upp hormonnivån så att den ska stanna nu.
    Låter konstigt tycker jag, ring läkaren och få en förklaring.
  • TantTingeling

Grattis till LillaD och välkommen till världen miniD! {#lang_emotions_smile}

Till er som funderat kring APC o protein C.
    Protein C som är en koagulationshämmare aktiveras av trombin. Det blir då Aktivt Protein C = APC.  APC i sin tur binder till FVa och klyver denna (här kommer oxå protein S in i bilden). APC-resistens innebär mutation i FV-genen och om man har detta kan inte APC binda till FVa. Både APC-resistens och brist på protein C ger alltså trombosbenägenhet.

• TantTingeling

Icka: Ja, det är invecklat som sjutton, ändå försökte jag verkligen förklara så det skulle bli begripligt. Bra att du förstod :)

• TantTingeling

Bettan: Absolut. Glömde säga att texten i länken kankse inte är så kul att läsa från pärm itll pärm, msn söker man på upprepade missfall eller om man vill läsa om någon specifik koagulationsstörning så är den bra!

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 11