-
shit. Visste att det var något jag glömt. Får maila dem i helgen. Skräp också...Irma skrev 2009-09-03 20:16:24 följande:ja, jävligt unika.... Har du hört något från sjuksyrrorna med uppsatsen?
-
Håller med TT helt och hållet. INTE ta antibiotika om man inte VET att det behövs. Det är sånt som gett oss resistenta bakterier. Inte bra.
Mrs Sara: Vad bra att ni fick fram lite resultat.Skriv gärna skkvärdena om/när du har dem. Ang trombyl och fragmin/innohep; håller med övriga att man kan ta båda då de fungerar på olika sätt.
lillaD: Snart har du miniD hos dig, vad underbart.
Massamys: ringer tyvärr ingen klocka hos mig, men det kanske är för att jag inte vaknat helt ännu.
Poppy: säger som övriga: BYT! Vilken idiot till satmara du råkade ut för.
*vinkar* till alla!
-
Kan du inte gå till någon privat och betala själv? det måste vman väl kunna göra; det är ju inget komplicerat test, menar jag, så det borde man väl kunna göra var som helst nästan.SisselaM skrev 2009-09-05 13:11:11 följande:Ni har rätt. Jag kan försöka få testa på vårdcentralen. Men ingen av mina gyn. ville ens testa el undersöka när jag var där - de sa blankt nej bara för att jag inte hade symptom och för att de inte tror att det gör någon skada för möjligheten att bli gravid och för att de inte tror att man kan ha det utan symptom. Kvittade att jag hänvisade till forskning och risken med ökade mf.Ja, kolla i bibeln. Jag har lånat ut min, så jag kan inte kolla upp det.Massamys skrev 2009-09-05 11:22:34 följande:Bettan: Tack ändå. Jag måste kolla Beer's bok har för mig att det stog nåt om förhöjda trombocyter där....
Just nu hoppas jag bara att den gör rejält bra nytta där den är fn.
-
Btw, ny behandlingslista!
Håll gärna koll så infon är aktuell.
www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47007325.html
-
Hej, alla.
Hej igen, sushikatten. Tycker absolut att du skall fråga om innohep/fragmin.
Cia: Roligt med eskimåbebisdop.
Irma: förstår att det var tufft att vara med. Strongt av dig.
Sissela: Ja, det är nog lika bra att pröjsa själv, så kan de inte vägra. Förhoppningsvis...
Det finns inget på scandlabbs månntro?
www.scandlab.com/index.html
-
Nu menade jag ju inte att man enbart skall testa själv och sen mygla till sig medicin eller liknande; man kan ju helt enkelt göra så att man gör testet vis scanlab och sen låter läkaren titta på det. Om du läser vidare på länken så arbetar de ju i nära samarbete med behandlande läkare också.TantTingeling skrev 2009-09-06 17:33:08 följande:Sissela o Bettan: Nu må jag inte vara så insatt i scnalab, men som gammal labråtta så är jag skeptiskt till såna självtester. Men det är själklart upp till var och en. Men risken är ju att du sitter där med ett positivt test och sen har du inte någon som skriver ut rätt medicin. Nej, gå till vårdcentralen, pröjsa 150 pix och säg att du vill kolla om du har bakteriell vaginos. Enklare än så kan det inte vara. Det räcker lixom inte med att ha ett prov som säger att du har bakterier i slidan, man bör också kolla pH-värdet och göra ett sk. snifftest (vilket läkaren gör i samband med undersökningen) samt att man behöver kolla med mikroskop om det finns bakterier och en särskild typ av celler (cluecells) som förekommer vid BV.
Tänkte det mer som ett enklare sätt att få de prover man behöver; ser men något på dessa så får man lassa över till läkaren i nästa steg. Det är tydligen inte ett särskilt ovanligt förfarande har jag sett då jag fluffat runt på olika forum. -
Tillägg: Jag kollade inte ens om just detta test finns att ta via det labbet; dock kollar de ju upp allt mellan himmel och jord i övrigt så...
-
Absolut, men jag tänkte mer på de fall då det är svårt att få med läkaren på tåget. Kanske enklare om man fixar själva provet och sen ställer honom/henne inför fullbordat faktum = bara att tolka provsvaren.TantTingeling skrev 2009-09-06 17:50:16 följande:Bettan: Jag trodde inte att du menade så :) Jag visste inte att de hade läkare knutna till sig, som jag sa så har jag ingen koll på dem. Och kanske man ska hålla klaffen om man inte har koll, men nu gjorde jag inte det... :) Jag tyckte bara att det verkar enklare att gå på vårdcentralen och ta testet där och få svar på en kvart istället :)
Man kan även ta proverna med remiss från läkare och då skickas provsvaren direkt dit.
-
TT: Alltså; jag hänvisade rent allmänt till labbet. Inte specifikt i det här fallet; har noll koll på BV och vet inte ens om de tar såna tester.
-
Har ingen egen dator, men hoppar snabbt in och ger Bling en stor kram. *KRAAAAM*
Och så *vinkar* jag förstås till alla fina.Undrar om det blir någon 090909 bebis i tråden? Någon på g? *förhoppningsfull*