• Angelica1979

Rökning = prematur?

Hej!

Jag undrar en sak: hur många av er som har fött för tidigt har rökt under graviditeten?

Det anges ju vara en riskfaktor att barnet föds för tidigt om man röker. Någon som vet hur vanligt sambandet är?

/A

• Svar på tråden Rökning = prematur?
  • cloudberry79

Jag har rökt innan, men slutade innan min första graviditet, var rökfri i många år. Har läst sen att rökning kan påverka fertilitet och graviditet långt efter att man slutat, så ofta ångrar jag att jag någonsin rökte och sen har fallit dit igen pga allt som hände.. Planerar dock inga fler barn någonsin. Son född i 28+3, levde väldigt hälsosamt, motionerade och åt bra, ingen alkohol, droger eller tobak. Jag har en medfödd missbildning som gör att jag inte kan behålla graviditeten så länge, inte cervixproblem utan i själva livmodern.

- - jag gillar inte de nya signaturerna - -
  • Angelica1979

Någon som har rökt under graviditet och fått någon form av komplikationer som man kunnat härleda till detta?

Ni som har rökt: har man kunnat se det på er moderkaka (kalklagringar)? Hur mycket har ni rökt under graviditeten?

• s k r i n d a

Min mamma rökte som sagt och min lillasyster har en kronisk livslång tarmsjukdom som man funnit samband till rökning... Inte säkert att det beror på mammas rökning, men inte kul för henne att fundera över om hennes dotter är sjuk hela livet samt måste medicinera dagligen pga hennes dumheter...

• cloudberry79

Kan ju tillägga att jag är bekant med andra mammor till prematurbarn som har rökt, ganska många också. Det är välkänt att rökning leder till komplikationer som förtidig födsel, låg födelsevikt och astma/allergier. Det finns väl absolut ingen anledning att ÖKA risken för detta (även om det kan hända ändå)? Jag förstår att ingen vill svara i tråden, man har nog med skuldkänslor ändå om man föder mycket för tidigt, själv hade jag många tankar om att jag nog inte borde ätit tacos varje dag i tre veckor, hade jag rökt hade jag nog mått väldigt dåligt över det isf.

- - jag gillar inte de nya signaturerna - -
  • Angelica1979
    cloudberry79 skrev 2009-05-27 19:32:42 följande:
    Det är välkänt att rökning leder till komplikationer som förtidig födsel, låg födelsevikt och astma/allergier. Det finns väl absolut ingen anledning att ÖKA risken för detta (även om det kan hända ändå)?
    Jag fattar ju att riskerna som anges vid rökning i samband med graviditet inte är påhittade, även om ingen vill svara i forumet.

Jag har brottats hela graviditeten med att sluta röka och fallit dit igen flera gånger. För mig hjälper det mycket att höra om faktiska fall där rökningen har skadat. Eller riktig vetenskapligt baserad statistik. Då höjs min motivation och insikt kraftigt. Inte för att jag inte tror att det inte stämmer annars, det är klart att det gör.

Jag skulle vilja att min barnmorska hade stoppat en broschyr i handen på mig med typ fem verkliga fall/berättelser av bevisade (eller mycket troliga) komplikationer/skador som skett i samband med rökning. Och en massa statistik. I hur många av alla prematurfall rökte mamman. Hur många av alla barn som dör i plötslig spädbarnsdöd hade en mamma som rökte under graviditeten. Hur mycket rökte dom. Sån statistik.

Det hade hjälpt mig så mycket mer än att hon lite försiktigt säger "Ja, det är ju bra om du kan trappa ner och helst sluta helt. Det är ju inte bra att röka."

Mer hårdfakta och verkliga berättelser, mindre moraldiskussion (som den här tråden t ex. www.familjeliv.se/Vantar_barn/Forum-2-8/m44311361.html). Det är mycket lättare att ta till sig tycker jag. Någon annan som röker/rökt under graviditet och kan känna igen sig i den känslan?
  • pindile

har bara läst ts:
    när jag fick min son i v29, var jag den enda av ca 10 mammor på neo-avd som inte rökte...sammanträffande?? think not!!
    min mamma var storrökare och fick alla sina 4 barn för tidigt, minst en månad och tidigast v30!!!
    och så är det ju dessutom så att även om mammorna går tiden ut så blir oftast barnen underviktiga pga mammans rökning.

• pindile

nu e det nog så att de enda mammor som röker som kommer svara i denna tråd, är dom som det gått bra för.
    de som drabbats av komplikationer e nog inte så sugna på att berätta om det här kan jag tänka

• Written Fiction

Giftig diskussion. Mycket giftig diskussion.

Jag tycker det är farligt att ställa sådana här frågor i ett forum. Om du vill ha vetenskapliga svar ska du fråga läkare, experter och kunniga forskare.

Svar på tråden Rökning = prematur?