• Angelica1979

Rökning = prematur?

Hej!

Jag undrar en sak: hur många av er som har fött för tidigt har rökt under graviditeten?

Det anges ju vara en riskfaktor att barnet föds för tidigt om man röker. Någon som vet hur vanligt sambandet är?

/A

• Svar på tråden Rökning = prematur?
  • allakantralla

Jag ställer upp: Jag rökte under graviditeten och födde för tidigt. Min son vägde bara 1670 gram. Jag hade stora myom på moderkakan, så min son fick ingen näring.

Den ena läkaren och barnmorskan sa att detta hade med rökningen att göra, den andra läkaren sa att ENBART rökningen inte kunde förklara min sons låga vikt.

Jag har otroligt dåligt samvete och mycket skuldkänslor kring detta, vilket förmodligen har påverkat att jag är väldigt nojjig kring min sons mat, obsessar över olika viktkurvor, och har ABSOLUT inte ett avslappnat förhållande till hans matintag.

När min son föddes var han fullt utvecklad, och hade därför inte några skador eller outvecklade organ. Men han fick sondmatas i två veckor, vi fick KÄMPA med amningen, han var tvungen att ha en kanyl i handen med dropp, en i foten för något annat, små små elektroder på sin bröstkorg för att registrera andningen. Han hade på sitt pyttelilla huvud små sår efter alla kanyler de stuckit in i honom för att ta blodprov, handen i bandage för att inte kanylen som ALLTID satt i handen skulle trilla av.

Hans hud var så skör, man kunde se ryggraden från framsidan. Man kunde se skelettet i hans pyttelilla kropp. Han var så liten så det nästan inte gick att hålla honom. Hans syster - som sett fram emot att få en liten bror - fick en chock. Hon grät, ville inte komma tillbaka till sjukhuset och hälsa på. Där gick min bild av den ultimata familjelyckan i kras. Och det gjorde ONT i hjärtat.

Varje dag mättes olika saker på honom, eller så togs det prover, och jag ville bara att alla skulle lämna honom ifred, han fick ju aldrig vara ifred! Men det var tvunget, för hans överlevnads skull. Mina bröst fick heller aldrig vara ifred, var tredje timma dygnet runt: amma amma amma det pyttelilla som gick. Sondmata sondmata sondmata (har du sett någon gång hur det ser ut när man för ner en liten slang i en pytteliten näsa, man hör hur lilla barnet kväljer, nyser, skriker, men slangen måste i?) och sedan pumpa pumpa pumpa, och även om det bara kom 5 eller 10 milliliter på 40 minuter så måste det sparas. En och en halv timma tog det. Sedan "rast" lika länge, innan nästa pass skulle påbörjas.

Jag vet ingenting om statistiken, och mitt barn mår bra, växer och blir tjock (och så glad jag är för alla nya fettvalkar och vek!). Och det kanske inte var sådana här saker du menade när du efterfrågade vad som är vanligt och hur hög risken är. Jag ville ändå skriva och berätta, för alla de där jobbiga käsnlorna är OCKSÅ konsekvenser. Konsekvenser av rökning under graviditet är inte enbart de fysiska men som barnet får. Det är också förälderns upplevelser av skuld och skam och gottgörelse.

• Angelica1979

Tack för att du vågade dela med dig av din historia. Den hjälpte mig mycket med motivationen. Din historia är, tror jag, vad många rökande gravida någonstans intalar sig själva inte kommer att hända dem.

Det finns ju uppenbarligen kvinnor som röker under graviditeten och allt går bra ändå. Då är det ganska lätt att intala sig själv att "det kommer att gå bra för mitt barn med" när röksuget håller på att äta upp varje gnutta sunt förnuft.

Men en sån historia som din blir svår att värja sig emot. Det går inte att avfärda med att det inte skulle kunna hända mig.

Det måste ha varit jättejobbigt för dig, din lilla bebis och resten av er familj. Och jag kan verkligen förstå att dina skuldkänslor har varit och är enorma.

Written Fiction skrev 2009-05-28 23:11:54 följande:

Giftig diskussion. Mycket giftig diskussion. Jag tycker det är farligt att ställa sådana här frågor i ett forum. Om du vill ha vetenskapliga svar ska du fråga läkare, experter och kunniga forskare.
    Jag efterlyser inte statistik här i forumet. Självklart är det bättre att fråga läkare och forskare om den biten. Söker man noga kan man ju hitta den statistik som finns själv. Som att 5?6 % av alla gravida fortfarande röker i vecka 30?32. Vilket i praktiken innebär ca 5500?6500 kvinnor per år. Och då omfattar den statistiken bara de som varit helt ärliga mot sin barnmorska.

Jag tycker att diskussionen är jätteviktig om den kan hjälpa oss gravida att sluta röka. Jag förstår att det är jättejobbigt att berätta att man rökt under graviditeten och att ens barn har fått konsekvenser utav det. Men en mamma vars barn har fått konsekvenser har ju egentligen inte gjort mer fel än den rökande mamman vars barn inte fick några konsekvenser.

Om sen diskussionen bör ske i ett sånt här forum vet jag inte. Jag har hos min barnmorska efterfrågat stödgrupper eller annan hjälp för att sluta röka. Hon hänvisar mig till Sluta Röka-linjen då ingen hjälp finns att få ifrån min mödravård. Och hennes och läkarens kunskap kring rökning i samband med graviditet känns inte större än det som finns att läsa i varenda gravid-bok eller på Vårdguiden och liknande sajter.

Jag (och kanske andra rökande mammor?) är i alla fall tacksam för dem som vågar dela med sig av sina historier och jag hoppas innerligt att ingen dömer dem i den här tråden i alla fall.

Tack.
  • tinaw

De flesta som har fått barn för tidigt röker inte, om man ser det statistiskt. Men bland dem som röker föds procentuellt fler barn för tidigt än bland icke-rökande mammor, så visst orsakar rökning ibland för tidig födsel. Har ingen exakt siffra, testa pubmed.ord för statistik.

• Full av förhoppning

När mitt vatten gick i vecka 21+1 och jag blev inlagd så låg en pärm i rummet där det stod att största orsaken till prematura sammandragningar och tidig vattenavgång var rökning.

I mitt fall var det GBS (Slutade röka när jag blev gravid med dottern)

Har själv amputerat en missbildad lilltå som kan bero på min mammas rökning under graviditeten (missbildningar på händer och fötter har kunnat härledas till rökning under gravditet) Både jag och min bror har allergier och jag vägde 2920g när jag föddes fullgången.
    Pojkar till mammor som rökt under graviditeten kan bli sterila... så det återstår att se om lillebror är fertil eller ej...

Ja absolut en giftig diskussion och många starka känslor inblandade...

Hoppas du hittar motivationen att sluta, jag hejar på dig!!! 

Var mot andra som du vill att de ska vara mot dig.
  • sussieMäkynen

Jag rökte uder hela min graviditet och jag födde min son i 34+6 han va helt frisk och vägde 2479g och va 49 cm lång....Och läkarna sa att han föddes inte för tidigt för att jag rökte utan att jag va stressad under hela graviditeten!!!Han har inga fel som helst

• Lionda

Rökte under min graviditet, min son är idag 4 år.

Fick värkar v. 29 och dom lyckades stoppa förlossningen fram till v. 32 då min son föddes. Han var väldigt liten och svag, men mådde trotts allt bra.

Tyvärr så utvecklade han en svår och kronisk epilepsi, dom tror att det beror på rökningen.
    Sen har han även en väldigt svårt AHDH med fruktansvärda aggressiva utbrott, koncentrations -och uppmärksamhetsstörning. Han gapar, skriker, slåss, utsätter sig för risker (har skadat sig såå många gånger) Han har INGEN förmåga att se konsekvenser.

Enligt psykologen är han en fara för sig själv och för andra.

Han är så svår att hantera, man är ständigt rädd för att något ska hända.

Jag önskar så hemskt mycket att jag slutade röka när jag blev gravid, men just då klarade jag inte det.

Den dag jag fick min son diagnoser och fick veta att rökningen antagligen har orsakat detta så bröt jag ihop fullständigt och jag har sen en dagen ALDRIG stoppat den skiten i munnen igen.

Jag ber er, snälla tänk på era små i magen. Rökningen kan skada dom ordentligt.

• Fiviva

jag kunde tyvärr inte sluta helt och hållet.
    trappade ner till 2-3 om dagen. vissa dagar rökte jag inte alls. men helt rökfri var jag aldrig.

Sonen föddes i v 33 2170g och 47cm.
    Jag frågade om detta kunde vara orsaken eftersom jag hade grymt dåligt samvete, fick svaret att han hade nog kommit oavsett rökning eller ej.
    Han är idag en stor 2½åring på 98cm och 16kg. dvs större än sin målgrupp.
    Ska tillägga att han aldrig varit sjuk under sin uppväxt om man bortser från någon enstaka förkylning.

När jag väntade nr två så var jag stensäker. jag måste sluta, ville verkligen inte uppleva neotiden igen.
    Kämpade på men jag kunde inte.
    drog dock ner till samma som med sonen.
    Hon höll på att komma i v 31 men höll ut till v 37 dock tillväxthämmad pga dåligt flöde i navelsträngen.
    vägde då 2175g och var 43cm.
    Hon har än idag inte kommit ikapp.
    Hon är 9 månader och väger 7kg.

Dom konstaterad att troligen kommer nr tre även att komma tidigt. det är något som gör att min kropp inte vill bara barnen hela vägen.
    Kan till viss del bero på att jag själv är rätt underviktig.
    Det är helt idiotiskt att röka.
    och det är ännu mer idiotiskt att röka när man vet vad risken är andra graviditeten.
    Men det finns inga ursäkter att komma med.
    Jag var svag på den biten helt enkelt.

• sofieh1

jag rökte fram tills den dagen då vi plussade....mina prinsar kom i vecka 28....

• s k r i n d a

Tycker att ni som berättar om era graviditeter i samband med rökning förtjänar en eloge för ert mod att berätta om svårigheterna era barn drabbats av pga rökningen. Förhoppningsvis hjälper era historier andra att sluta i tid.

• Flapper

s k r i n d a skrev 2009-06-04 19:25:48 följande:

Tycker att ni som berättar om era graviditeter i samband med rökning förtjänar en eloge för ert mod att berätta om svårigheterna era barn drabbats av pga rökningen. Förhoppningsvis hjälper era historier andra att sluta i tid.
    Verkligen!
Svar på tråden Rökning = prematur?