Rökning = prematur?
Hej!
Jag undrar en sak: hur många av er som har fött för tidigt har rökt under graviditeten?
Det anges ju vara en riskfaktor att barnet föds för tidigt om man röker. Någon som vet hur vanligt sambandet är?
/A
Hej!
Jag undrar en sak: hur många av er som har fött för tidigt har rökt under graviditeten?
Det anges ju vara en riskfaktor att barnet föds för tidigt om man röker. Någon som vet hur vanligt sambandet är?
/A
Min moster rökte under alla sina graviditeter. Ett barn hade för låg födelsevikt, ett har problem med allergier, ett dog pga att moderkakan lossnade. Den låga födelsevikten och moderkaksavlossningen kunde kopplas samman med rökningen.
Instämmer fullständigt!!!
Full av förhoppning: Tänk vad vi är överens hela tiden
För övrigt kan jag tillägga att även om min mamma bar oss alla tiden ut så var jag underviktig och fick "fyllas på" med bröstmjölk från andra mammor (vilket gav min mor ångest ett par år senare när HIV uppmärksammades i media) och att jag än idag bär men i form av att bara vara 158 cm kort.
födde i v 32 men har aldrig rökt en cigarett i hela mitt liv. Att hon kom tidigt berodde nog främst på stress samt tungt arbete.
Blev akut snittad i v. 33+5, rökt hela graviditeten. Att jag blev akut snittad sa läkarna berodde på infektioner som jag haft i kroppen sedan nyår som de inte kunnat behandla med rätt läkemedel p.g.a. graviditeten, samt blödning på moderkakan. Visserligen vägde han 1900 gram och det sägs vara litet för åldern, och där klandrar jag verkligen mig själv och rökningen. Men inte p.g.a. snittet.
Har en väninna som ska föda om 2 veckor som rökt hela graviditeten, hennes barn är 7% för litet enligt snittet, men hon är 40+0 om två veckor och föder alltså inte för tidigt.
hmmm tyvärr är det nog så att om man är överviktigt eller rökare så beror ALLA "krämpor" på just dessa faktorer enligt dagens läkare. Men jo jag kan också konstatera att jag såg prematurmammor som var rökare och överviktiga men absolut inte alla... Tycker inte man ska klandra sig själv för om det gått snett med graviditeten pga dessa orsaker, finns garanterat fler faktorer som spelat roll.
jag rökte under hela graviditeten men min dotter föddes två veckor "försent" ..
En vän till mig födde sin son en månad tidigare o han vägde drygt två kilo:hon rökare
jag rökte faktiskt ganska mycket med min första pojk och han vägde 3380 och var frisk som en nötkärna.. aldrig sjuk o hur under bar som helst..hade en förkalkad moderkaka men min son gick 8 dagar över tiden och det var inga problem alls...nu väntar jag andra barnet och röker några små bloss kanske 7-10 ggr per dag...känner ingen större oro..allt ser jätte bra ut o han blir nog en stabil krabat denna med
Jag slutade röka då vi bestämde oss för att försöka få barn, dotter föddes i v 32 (anledning okänd) det har gått 4 år sen sist, nu är jag gravid igen, började inte röka efter förra gången men är sjukskriven pga hotande förtidsbörd, så hos mig finns inget samband.
Min mamma rökte när hon väntade mig och min syster. Varken jag eller min syster föddes för tidigt, vägde för lite eller har allergier. Men det är väldigt dumt att röka när man är gravid men på den tiden visste de inte bättre tyvärr.