Inlägg från: cloudberry79 |Visa alla inlägg
  • cloudberry79

Rökning = prematur?

Jag har rökt innan, men slutade innan min första graviditet, var rökfri i många år. Har läst sen att rökning kan påverka fertilitet och graviditet långt efter att man slutat, så ofta ångrar jag att jag någonsin rökte och sen har fallit dit igen pga allt som hände.. Planerar dock inga fler barn någonsin. Son född i 28+3, levde väldigt hälsosamt, motionerade och åt bra, ingen alkohol, droger eller tobak. Jag har en medfödd missbildning som gör att jag inte kan behålla graviditeten så länge, inte cervixproblem utan i själva livmodern.

- - jag gillar inte de nya signaturerna - -
  • cloudberry79

Kan ju tillägga att jag är bekant med andra mammor till prematurbarn som har rökt, ganska många också. Det är välkänt att rökning leder till komplikationer som förtidig födsel, låg födelsevikt och astma/allergier. Det finns väl absolut ingen anledning att ÖKA risken för detta (även om det kan hända ändå)? Jag förstår att ingen vill svara i tråden, man har nog med skuldkänslor ändå om man föder mycket för tidigt, själv hade jag många tankar om att jag nog inte borde ätit tacos varje dag i tre veckor, hade jag rökt hade jag nog mått väldigt dåligt över det isf.

- - jag gillar inte de nya signaturerna - -
Svar på tråden Rökning = prematur?