Rökning = prematur?
Hej!
Jag undrar en sak: hur många av er som har fött för tidigt har rökt under graviditeten?
Det anges ju vara en riskfaktor att barnet föds för tidigt om man röker. Någon som vet hur vanligt sambandet är?
/A
Hej!
Jag undrar en sak: hur många av er som har fött för tidigt har rökt under graviditeten?
Det anges ju vara en riskfaktor att barnet föds för tidigt om man röker. Någon som vet hur vanligt sambandet är?
/A
rökte med första barnet, hade inte lärt mig då!!
kom 12 dagar över tiden, stor o ståtlig, men har inte rökt dom andra graviditeterna
Röker man under graviditeten skylls ALLT på det oavsett vad som har hänt.
Röker man inte kommer läkarna på andra mer medicinska anledningar....
Är nog inte många som kommer svara då man inte kan vara anonym tyvärr, men jag svarar:
1:an Normal förlossning på bf+6 (V40+6)
2:an Igångsatt för misstänkt tillväxthämmning (Vilket visade sig vara fel) V36+2
3:an Vet ej än...
Nr1 39+2, 3715 gr, 53 cm
Nr2 39+0, 3280 gr, 49 cm
jag rökte under mina alla fyra graviditeterna och alla barn har vart stora och gått tiden ut eller gått över.
jo jag skäms över det , försökte sluta men blev ett vrak ist så jag minskade med rökningen så gott jag kunde....
Underbara ungar skrev 2009-05-27 08:24:27 följande:
mina 2 var också normalstora och fullgångna..
jag har jättedåligt samvete för att jag rökte/röker under graviditeterna.. väntar mitt tredje nu..
Jag har ALDRIG rökt i hela mitt liv.
Jag fick för tidigt, v 27+1 pga cervixinsufficiens, dvs livmoderhalsen öppnade sig "tyst" utan sammandragningar.
Min mamma rökte under graviditeten med mig och mina småsyskon, vi har alla tre kommit efter bf.
Jag har varken rökt före eller under graviditet och båda mina barn har kommit före bf.