Inlägg från: Angelica1979 |Visa alla inlägg
  • Angelica1979

Rökning = prematur?

Hej!

Jag undrar en sak: hur många av er som har fött för tidigt har rökt under graviditeten?

Det anges ju vara en riskfaktor att barnet föds för tidigt om man röker. Någon som vet hur vanligt sambandet är?

/A

• Svar på tråden Rökning = prematur?
  • Angelica1979

Någon som har rökt under graviditet och fått någon form av komplikationer som man kunnat härleda till detta?

Ni som har rökt: har man kunnat se det på er moderkaka (kalklagringar)? Hur mycket har ni rökt under graviditeten?

• Angelica1979
    cloudberry79 skrev 2009-05-27 19:32:42 följande:
    Det är välkänt att rökning leder till komplikationer som förtidig födsel, låg födelsevikt och astma/allergier. Det finns väl absolut ingen anledning att ÖKA risken för detta (även om det kan hända ändå)?
    Jag fattar ju att riskerna som anges vid rökning i samband med graviditet inte är påhittade, även om ingen vill svara i forumet.

Jag har brottats hela graviditeten med att sluta röka och fallit dit igen flera gånger. För mig hjälper det mycket att höra om faktiska fall där rökningen har skadat. Eller riktig vetenskapligt baserad statistik. Då höjs min motivation och insikt kraftigt. Inte för att jag inte tror att det inte stämmer annars, det är klart att det gör.

Jag skulle vilja att min barnmorska hade stoppat en broschyr i handen på mig med typ fem verkliga fall/berättelser av bevisade (eller mycket troliga) komplikationer/skador som skett i samband med rökning. Och en massa statistik. I hur många av alla prematurfall rökte mamman. Hur många av alla barn som dör i plötslig spädbarnsdöd hade en mamma som rökte under graviditeten. Hur mycket rökte dom. Sån statistik.

Det hade hjälpt mig så mycket mer än att hon lite försiktigt säger "Ja, det är ju bra om du kan trappa ner och helst sluta helt. Det är ju inte bra att röka."

Mer hårdfakta och verkliga berättelser, mindre moraldiskussion (som den här tråden t ex. www.familjeliv.se/Vantar_barn/Forum-2-8/m44311361.html). Det är mycket lättare att ta till sig tycker jag. Någon annan som röker/rökt under graviditet och kan känna igen sig i den känslan?
  • Angelica1979

Tack för att du vågade dela med dig av din historia. Den hjälpte mig mycket med motivationen. Din historia är, tror jag, vad många rökande gravida någonstans intalar sig själva inte kommer att hända dem.

Det finns ju uppenbarligen kvinnor som röker under graviditeten och allt går bra ändå. Då är det ganska lätt att intala sig själv att "det kommer att gå bra för mitt barn med" när röksuget håller på att äta upp varje gnutta sunt förnuft.

Men en sån historia som din blir svår att värja sig emot. Det går inte att avfärda med att det inte skulle kunna hända mig.

Det måste ha varit jättejobbigt för dig, din lilla bebis och resten av er familj. Och jag kan verkligen förstå att dina skuldkänslor har varit och är enorma.

Written Fiction skrev 2009-05-28 23:11:54 följande:

Giftig diskussion. Mycket giftig diskussion. Jag tycker det är farligt att ställa sådana här frågor i ett forum. Om du vill ha vetenskapliga svar ska du fråga läkare, experter och kunniga forskare.
    Jag efterlyser inte statistik här i forumet. Självklart är det bättre att fråga läkare och forskare om den biten. Söker man noga kan man ju hitta den statistik som finns själv. Som att 5?6 % av alla gravida fortfarande röker i vecka 30?32. Vilket i praktiken innebär ca 5500?6500 kvinnor per år. Och då omfattar den statistiken bara de som varit helt ärliga mot sin barnmorska.

Jag tycker att diskussionen är jätteviktig om den kan hjälpa oss gravida att sluta röka. Jag förstår att det är jättejobbigt att berätta att man rökt under graviditeten och att ens barn har fått konsekvenser utav det. Men en mamma vars barn har fått konsekvenser har ju egentligen inte gjort mer fel än den rökande mamman vars barn inte fick några konsekvenser.

Om sen diskussionen bör ske i ett sånt här forum vet jag inte. Jag har hos min barnmorska efterfrågat stödgrupper eller annan hjälp för att sluta röka. Hon hänvisar mig till Sluta Röka-linjen då ingen hjälp finns att få ifrån min mödravård. Och hennes och läkarens kunskap kring rökning i samband med graviditet känns inte större än det som finns att läsa i varenda gravid-bok eller på Vårdguiden och liknande sajter.

Jag (och kanske andra rökande mammor?) är i alla fall tacksam för dem som vågar dela med sig av sina historier och jag hoppas innerligt att ingen dömer dem i den här tråden i alla fall.

Tack.
Svar på tråden Rökning = prematur?