Rökning = prematur?
Hej!
Jag undrar en sak: hur många av er som har fött för tidigt har rökt under graviditeten?
Det anges ju vara en riskfaktor att barnet föds för tidigt om man röker. Någon som vet hur vanligt sambandet är?
/A
Hej!
Jag undrar en sak: hur många av er som har fött för tidigt har rökt under graviditeten?
Det anges ju vara en riskfaktor att barnet föds för tidigt om man röker. Någon som vet hur vanligt sambandet är?
/A
Någon som har rökt under graviditet och fått någon form av komplikationer som man kunnat härleda till detta?
Ni som har rökt: har man kunnat se det på er moderkaka (kalklagringar)? Hur mycket har ni rökt under graviditeten?
Tack för att du vågade dela med dig av din historia. Den hjälpte mig mycket med motivationen. Din historia är, tror jag, vad många rökande gravida någonstans intalar sig själva inte kommer att hända dem.
Det finns ju uppenbarligen kvinnor som röker under graviditeten och allt går bra ändå. Då är det ganska lätt att intala sig själv att "det kommer att gå bra för mitt barn med" när röksuget håller på att äta upp varje gnutta sunt förnuft.
Men en sån historia som din blir svår att värja sig emot. Det går inte att avfärda med att det inte skulle kunna hända mig.
Det måste ha varit jättejobbigt för dig, din lilla bebis och resten av er familj. Och jag kan verkligen förstå att dina skuldkänslor har varit och är enorma.
Written Fiction skrev 2009-05-28 23:11:54 följande: