• nötskrikan

Vi som fick barn i jan-feb 2007, sommartråd

Hoppas på sommar snart i alla fall
    Jag har tagit bort några från listan, läser ni fortfarande här och vill stå med så säg till.

11/1 Irma - mpta
    28/1 Emanuel - Lappen
    29/1 Nova - Puman78
    31/1 Lova - nötskrikan
    5/2 Emelie - spacebeare
    26/2 Ian - beavies

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-31 21:14
    28/2 Mio - Michayla
  • Svar på tråden Vi som fick barn i jan-feb 2007, sommartråd
  • mpta

På dagis denna vecka har det gått suveränt utan blöja för Irma, hon har endast haft blöja när hon har sovit när hon ha rvart vaken har hon sprungit på pottan, hon har inte glömt bort sig en gång ens och kissat på sig så det är ju bra ja trodde ju att det skulle va lite svårare för henne att komma ihåg att springa på pottan på dagis när hon har fullt upp med att leka men icke
    Bajsa har hon helle ringet problem att göra på pottan. Vi har ingen toalettring till Irma men hon brukar ändå sitta på toan, hon sitter väldigt stabilt på den ändå, sätter benen rakt ut åt ett varsit håll och händerna fram på ringen å sen sitter hon tryggt

Denna vecka jobbar jag 6 dagar av 7 lite kämpigt men på lediga dagen på fredag ska jag och syster ta med ungarna till Furuvik och kolla på djur å åka karuseller samt bada i poolen om d e badväder så d ser både ja å Irma framemot, d går ju lättare att jobba när man har något att se framemot

Här är d svin mycket mygg iår, dom är överallt å ja har typ tusen myggbett inge skoj alls, kan lova att d inte va så här mycket förra året!

• nötskrikan
    mpta skrev 2009-06-24 20:27:20 följande:
    På dagis denna vecka har det gått suveränt utan blöja för Irma, hon har endast haft blöja när hon har sovit när hon ha rvart vaken har hon sprungit på pottan, hon har inte glömt bort sig en gång ens och kissat på sig så det är ju bra ja trodde ju att det skulle va lite svårare för henne att komma ihåg att springa på pottan på dagis när hon har fullt upp med att leka men icke Bajsa har hon helle ringet problem att göra på pottan. Vi har ingen toalettring till Irma men hon brukar ändå sitta på toan, hon sitter väldigt stabilt på den ändå, sätter benen rakt ut åt ett varsit håll och händerna fram på ringen å sen sitter hon tryggt Denna vecka jobbar jag 6 dagar av 7 lite kämpigt men på lediga dagen på fredag ska jag och syster ta med ungarna till Furuvik och kolla på djur å åka karuseller samt bada i poolen om d e badväder så d ser både ja å Irma framemot, d går ju lättare att jobba när man har något att se framemot Här är d svin mycket mygg iår, dom är överallt å ja har typ tusen myggbett inge skoj alls, kan lova att d inte va så här mycket förra året!
    Oj vad duktig hon har varit! Har hon suttit nåt på pottan tidigare på dagis eller var det första gången den här veckan?
  • Mammanna

Här har det blivit 2 glassar i dag det får man när det är så här varmt :-P

Idag har det inte gått så bra med pottan/toan men det får ju komma svakor ibland hoppas på en bättre dag i morgon..

spacebeare - grattis till tvilling grav. Åå vad härligt. Jag har alltid drömt om att få tvillingar tyvärr så har jag nog fel gener för det
    ~En i himlen~två i famnen~
  • mpta
    nötskrikan skrev 2009-06-24 20:34:21 följande:
    Oj vad duktig hon har varit! Har hon suttit nåt på pottan tidigare på dagis eller var det första gången den här veckan?
    dom har brukat sätta henne på pottan lite då å då men hon har aldrig tidigare kissat på pottan där, hon har än så länge inte bajsat på pottan på dagis, utan hon har bajsat i blöjan direkt efter att hon har vaknat, får väl se om hon tar bajsningen på pottan där också snart som hemma
  • nötskrikan
    mpta skrev 2009-06-24 20:48:48 följande:
    dom har brukat sätta henne på pottan lite då å då men hon har aldrig tidigare kissat på pottan där, hon har än så länge inte bajsat på pottan på dagis, utan hon har bajsat i blöjan direkt efter att hon har vaknat, får väl se om hon tar bajsningen på pottan där också snart som hemma
    Ok, måste ju vara bra att hon i alla fall fått lite vana med att sitta på pottan på dagis redan innan. Vårt dagis har ju inte tid med sånt och till hösten kommer det 8-9 nya ettåringar till Lovas avdelning och då blir det ännu mindre tid till de äldre barnen. Vore skönt att komma igång med pottan här hemma under sommaren. Idag har Lova inte suttit på pottan mer än några sekunder och sen har hon gått och hämtat en ny blöja...
  • mpta
    nötskrikan skrev 2009-06-24 21:07:06 följande:
    Ok, måste ju vara bra att hon i alla fall fått lite vana med att sitta på pottan på dagis redan innan. Vårt dagis har ju inte tid med sånt och till hösten kommer det 8-9 nya ettåringar till Lovas avdelning och då blir det ännu mindre tid till de äldre barnen. Vore skönt att komma igång med pottan här hemma under sommaren. Idag har Lova inte suttit på pottan mer än några sekunder och sen har hon gått och hämtat en ny blöja...
    Ja ni hinner säkert för det går som med allt annat fort när dom verkligen känner sig redo för det, det vände ju på en dag för oss och än är ju inte sommaren slut
    Tror det skulle komma typ 7 nya barn till Irmas avdelning också, förra hösten kom det kanske 1 ny så jag kan tänka mig på att det blir lite mer att "hålla reda på" nu när det blir så många nya på en gång. Irma blir även näst äldst på sin avdelning, tänk va tiden går fort hon va ju nyss yngst!

Irma har verkligen hittat en bästis på dagis,dom leker med varandra varje dag och kommer väldigt bra överens å dom brukar gå iväg för sig själva så dom får leka i lugn och ro roligt att hon har hittat någon som står så "nära", extra skönt är det ju att han blir kvar på Irmas avdelning även fast han är en 06:a, antar att han blir kvar eftersom hane född sent på året plus att han började efter Irma, så d känns bra att dom har varandra och antagligen kommer dom sedan flytta över samdtidigt när den dagen är här.
  • nötskrikan
    mpta skrev 2009-06-24 21:14:18 följande:
    Ja ni hinner säkert för det går som med allt annat fort när dom verkligen känner sig redo för det, det vände ju på en dag för oss och än är ju inte sommaren slut Tror det skulle komma typ 7 nya barn till Irmas avdelning också, förra hösten kom det kanske 1 ny så jag kan tänka mig på att det blir lite mer att "hålla reda på" nu när det blir så många nya på en gång. Irma blir även näst äldst på sin avdelning, tänk va tiden går fort hon va ju nyss yngst!Irma har verkligen hittat en bästis på dagis,dom leker med varandra varje dag och kommer väldigt bra överens å dom brukar gå iväg för sig själva så dom får leka i lugn och ro roligt att hon har hittat någon som står så "nära", extra skönt är det ju att han blir kvar på Irmas avdelning även fast han är en 06:a, antar att han blir kvar eftersom hane född sent på året plus att han började efter Irma, så d känns bra att dom har varandra och antagligen kommer dom sedan flytta över samdtidigt när den dagen är här.
    Egentligen har vi väl hösten på oss också eftersom jag är mammaledig och kan potträna med Lova då om det behövs. Jag vill inte stressa Lova eftersom mycket har hänt i hennes liv på sistone - syskon, mindre tid på dagis. Men det skulle vara skönt att veta att det går framåt i alla fall.
    Vad gulligt med en bästis Och Lova blir också näst äldst på avdelningen till hösten. Äldsta tjejen är hela 12 dagar äldre.
  • spacebeare

hel impad av Irma!!!
    bara att gratulera åt ett duktigt barn!

Mammanna skrev 2009-06-24 20:37:55 följande:
    spacebeare - grattis till tvilling grav. Åå vad härligt. Jag har alltid drömt om att få tvillingar tyvärr så har jag nog fel gener för det
    tackar, har inget med gener att göra här utan bara att jag är en gammal kossa som släpper två ägg
    har nog börjat tycka att det ska bli lattjo med två men fasar fortfaranade över att ha TVÅ spädbarn. hur ska man hinna mysa med TVÅ!!???
  • nötskrikan
    spacebeare skrev 2009-06-25 11:29:03 följande:
    hel impad av Irma!!!bara att gratulera åt ett duktigt barn! tackar, har inget med gener att göra här utan bara att jag är en gammal kossa som släpper två ägg har nog börjat tycka att det ska bli lattjo med två men fasar fortfaranade över att ha TVÅ spädbarn. hur ska man hinna mysa med TVÅ!!???
    ha ha vilken förklaring du har.
    Vet inte riktigt hur man hinner mysa med två, hinner inte mysa tillräckligt med en tycker jag. På kvällen när Lova har gått och lagt sig myser jag med Saga.

Nu har jag frågat Lova två gånger om hon vill sitta på pottan men det vill hon inte, hon vill sitta på toan säger hon. Får väl köpa en sån där ring, har prövat sätta henne på toan nu men det funkar absolut inte. Toaletten är jättestor och hon är liten och inte når hon ner heller även om pallen står nedanför.
  • nötskrikan

Har börjat få svåra frågor av Lova. Hon undrade vart bajset far när man spolar på toaletten, kändes inte som att reningsverk och sånt var lätt att förklara.

"Dumma dig" och "mamma dum" säger hon nu. De lär sig mycket på dagis...

Svar på tråden Vi som fick barn i jan-feb 2007, sommartråd