• SweetStarAngel

Tycker ni att det är rimligt att en 17-åring kommer hem 23.00 på vardagar?

Vår tonåring har just nu inget att göra, slutat sin praktik och ska börja gymnasiet i höst, lärlingsutbildning. Han vill gärna vara ute sent med andra kompisar som heller inte har tider att passa på morgnarna. Men vi har sagt att han ska vara hemma senast 23.00 på vardagar. Han tycker vi är löjliga som satt upp den regeln. Nyfiken, vad tycker ni?

Jag behöver inga tatueringar, min mans och mina barns namn är ristade i mitt hjärta för evigt!
  • Svar på tråden Tycker ni att det är rimligt att en 17-åring kommer hem 23.00 på vardagar?
  • chilipeppar77
    Äppelskrutt skrev 2009-05-19 16:21:08 följande:
    Självklart ska någon som bort där följa regler som finns och endast av den anledningen tycker jag en 17-åring behöver vara hemma 23! Han är ju i stort sätt myndig och kan snart göra precis som han känner för.....Kan det inte få omvänd effekt den dagen han fyller 18 om ni nu har, enligt honom, stränga regler? Då kanske han börjar vara borta hela nätterna och skiter i att höra av sig? När man är 18 har ni ju ingen rätt att bestmma sånt.....
    Åjo, det tycker jag att man har så länge de bor hemma är det hemmets regler som gäller.
  • SweetStarAngel
    Äppelskrutt skrev 2009-05-19 16:21:08 följande:
    Självklart ska någon som bort där följa regler som finns och endast av den anledningen tycker jag en 17-åring behöver vara hemma 23! Han är ju i stort sätt myndig och kan snart göra precis som han känner för.....Kan det inte få omvänd effekt den dagen han fyller 18 om ni nu har, enligt honom, stränga regler? Då kanske han börjar vara borta hela nätterna och skiter i att höra av sig? När man är 18 har ni ju ingen rätt att bestmma sånt.....Själv flyttade jag hemmifrån när jag var 16, skulle snart fylla 17, och även om jag var ute sent ibland så skötte jag mig ju....med frihet kommer också ansvar! Viktigt att komma ihåg när ens barn börjar bli vuxna.....
    Även om man är myndig så måste man följa de regler som gäller i hemmet. Först när man flyttar hemifrån är man fri att göra som man vill.
    Vi har provat att ge mer frihet och det funkar inte.
    Jag behöver inga tatueringar, min mans och mina barns namn är ristade i mitt hjärta för evigt!
  • SweetStarAngel
    chilipeppar77 skrev 2009-05-19 16:35:22 följande:
    Tja, jag vet inte. Bara läst trådstarten och hade spontant tänkt svara. "Bara han stiger upp på morgonen och sköter skolan bra så tycker jag att de kan ha ett eget ansvar för när de går och lägger sig i den åldern".Men om han inte har någonstans han ska vara...Det är inte bra att ha de bara går omkring och dräller. Kanske ni kan ge honom lite uppgifter som han ska sköta hemma. Han bor ju ändå där och har inget att göra så då kan han väl laga mat och städa lite och sköter han det så - okej. Låt han komma och gå som han vill bara han gör det han ska.Det är mitt förslag
    Svårt att få honom motiverad till sådant. Vi hoppas på sommarjobb nu
  • mackeluring
    tinee skrev 2009-05-19 16:29:57 följande:
    jag kan juh säga som så här jag hatade min mamma och pappa för deras löjliga regler... men nu så här bara några år efter när en själv skaffat barn så har man fått förståelse för dem.... jag kommer oxå ha regler hemma, mina barn ska inte bara springa runt och drälla, och skulle de inte få sommarjobb så hade de fått ett schema för vad de ska göra hemma... men om så en annan ska "sparka" ut dem att söka ex sommarjobb så kommer jag göra det...men de där me tider, tycker vardag som vardag man är inte ute och dräller bara för man kan... en tid att passa som är relevant som din tycker jag va en bra tid...
    Ops! Får nog visa dottern ditt inlägg!

TS. Min son, nu 19 år, bor hemma och han ska också vara hemma kl 23. Vi jobbar och stiger upp tidigt så han får så lov att vara hemma kl 23. Nu är han inte ute så ofta på veckorna men det händer. Vi har pratat om det hemma och han har själv bestämt kl 23.

När han flyttar hemifrån får han ta eget ansvar för sina tider men så länge han bor hemma så är det hänsyn och förtroende som gäller. Åt båda håll naturligvis!
  • Äppelskrutt
    chilipeppar77 skrev 2009-05-19 16:36:48 följande:
    Åjo, det tycker jag att man har så länge de bor hemma är det hemmets regler som gäller.
    Precis vad jag skrev i mitt inlägg, att så länge man bor där är de hemmets regler som gäller, men enbart därför......Är man för sträng så kanske det bli bye bye den dagen man blir 18....Då skulle jag nog föredra att mitt barn fick lite mer frihet under ansvar och få bestämma själv när han/hon är 17......
  • Äppelskrutt
    SweetStarAngel skrev 2009-05-19 17:04:33 följande:
    Även om man är myndig så måste man följa de regler som gäller i hemmet. Först när man flyttar hemifrån är man fri att göra som man vill.Vi har provat att ge mer frihet och det funkar inte.
    Men vad gör ni den dag han fyller 18 och sticker bara för att ni är för stränga då? Skulle nog släppa på regler eller försöka kompromissa till bådas belåtenhet.
  • Cocco

Ja det är en löjlig regel eftersom du inte kan komma på ett vettigt argument till varför han ska vara hemma kl 23. Det är ju inte direkt så att han ska upp nästa morgon och göra något.

• mackeluring
    Birgitta2 skrev 2009-05-19 09:54:26 följande:
    För mig handlar det om VEM han umgås med och HUR och VAD de gör. En 17-åring kan var väldigt lättpåverkad. Problemet är ju ofta också att man blir störd när de kommer hemdrällande mitt i natten och man själv inte kan somna om. Man är orolig när de är ute på nätterna och inte kommer hem förrän 02.00. Den oron gör att man inte kan sova.Så länge de bor hemma så är det hemmets (föräldrarnas) regler som gäller. Sen behöver man inte vara rabiat. 23.00 tycker jag själv är en utmärkt tid. Då får han sin nattsömn och förhoppningsvis sover han inte bort hela dagen utan gör nåt vettigt istället.Mina två vuxna barn hade tider. Sonen bekymrade mig inte, han behövde aldrig tider. Han var av nån anledning alltid hemma vid 22-tiden. Dottern däremot behöver tider och struktur. Klarar man inte det själv, måste föräldrarna sätta upp strukturen och tiderna. Det är det vi är till för.
    Japp!

Så länge de bor hemma så ska vi vara "a pain in the ....." OBS ironi.....

Dottern flyttade för två år sedan.

Inte började hon vara ute hela nätterna då. Kanske i början men nu när hon både jobbar och pluggar så orkar hon inte.

Kan ju tala om att hon fick vara ute länge på helgerna när hon bodde hemma. Otaliga var de gånger när vi ställde väckaren för att hämta henne (och kompisarna) i stan......
  • chilipeppar77
    Äppelskrutt skrev 2009-05-19 19:16:05 följande:
    Precis vad jag skrev i mitt inlägg, att så länge man bor där är de hemmets regler som gäller, men enbart därför......Är man för sträng så kanske det bli bye bye den dagen man blir 18....Då skulle jag nog föredra att mitt barn fick lite mer frihet under ansvar och få bestämma själv när han/hon är 17......
    Tja, om de flyttar när de fyller 18 så beror det nog på att de haft turen att kunna fixa sig ett jobb som de kan betala lägenheten med. Då måste de sköta jobbet och förstår själv varför man måste gå hem på kvällarna.
  • Äppelskrutt
    chilipeppar77 skrev 2009-05-19 20:49:28 följande:
    Tja, om de flyttar när de fyller 18 så beror det nog på att de haft turen att kunna fixa sig ett jobb som de kan betala lägenheten med. Då måste de sköta jobbet och förstår själv varför man måste gå hem på kvällarna.
    Ja, eller så drar man runt och sover på soffan hos kompisar som redan har flyttat hemmifrån, eller ännu värr, ute och drar i fel kretsar om kvällarna, vilket ts tydligen oroar sig för redan nu annars skulle ju 23-regeln inte ens behöva finnas.......Allt är ju inte så perfekt som du verkar tro....Att antingen är man hemma hos mamma och pappa och sover eller ocskå har man en lägenhet och jobb!!
Svar på tråden Tycker ni att det är rimligt att en 17-åring kommer hem 23.00 på vardagar?