• SweetStarAngel

Tycker ni att det är rimligt att en 17-åring kommer hem 23.00 på vardagar?

Vår tonåring har just nu inget att göra, slutat sin praktik och ska börja gymnasiet i höst, lärlingsutbildning. Han vill gärna vara ute sent med andra kompisar som heller inte har tider att passa på morgnarna. Men vi har sagt att han ska vara hemma senast 23.00 på vardagar. Han tycker vi är löjliga som satt upp den regeln. Nyfiken, vad tycker ni?

Jag behöver inga tatueringar, min mans och mina barns namn är ristade i mitt hjärta för evigt!
  • Svar på tråden Tycker ni att det är rimligt att en 17-åring kommer hem 23.00 på vardagar?
  • Saga 79

Tycker det är bra att ni har kvällstider för 17 åringen.
    Han gör för tillfället inget produktivt om dagarna och om ni släpper efter för mkt,finns det ju definitivt risk för att han börjar "lulla" runt.

Han är inte myndig och han bor hemma fortfarande.Då är det givetvis era regler som gäller.

• SweetStarAngel
    näradig skrev 2009-05-19 09:28:32 följande:
    hur motiverar du det?jag skulle aldrig göra något jag inte kan motivera.vi brukar inte ha regler alls. urs caps lock.
    Han mår dåligt av att vända på dygnet, han väcker resten av familjen när han kommer hem sent. Han behöver mycket struktur. Så motiverar vi att han ska komma hem den tiden.
    Jag behöver inga tatueringar, min mans och mina barns namn är ristade i mitt hjärta för evigt!
  • Tokstolla
    näradig skrev 2009-05-19 09:36:46 följande:
    ser du bara de två alternativen? att flumma och ränna runt och hitta på dumheter eller ha en bestämd tid då de måste vara hemma?vilken tur för oss att vi ser fler alternativ än de och rutiner kan man ha i vilket fall som helst om man mår bra av det.
    Fast han får ju komma hem senare under helgen (som jag förstår det) precis som vilken 17åring som helst. Det är ju inte heller så att hans kompisar inte har något att göra under dagarna verkar det som så varför på nätterna isf?
  • RiNan

Mina barn kommer inte att få ränna runt. Nu är de bara 3 och 0 år men jag vet hur jag har haft det, hur mina syskon har haft det och så jobbar jag med ungdomar som hamnat snett och måste ta sig i kragen. Alla barn, även ungdomar behöver ramar och regler så är det. Det är en trygghet för dem och de som påstår något annat kan inget om barnuppfostran eller barnpsykologi. Jag säger inte att det inte funkar utan regler, det gör det säkert för alla växer upp på ett eller annat sätt men för att nå den bästa "slutprodukten" behövs regler. När mina barn flyttar hemifrån vill jag vara säker på att jag gjort allt jag kan för att de ska vara så bra människor som möjligt och att de ska må bra. Av ungdomar runtomkring mig när jag växte upp har jag lärt mig att de som haft det väldigt fritt har har komplikationsfritt med föräldrarna men de har också tagit längre tid på sig att ta tag i livet och göra något av det. För att det inte ska bli några onödiga diskussioner kan jag förtydliga att regler och ramar är inte det enda barnen behöver. Regler och ingen kärlek/ömhet ger inte så bra resultat det heller.

• näradig
    SweetStarAngel skrev 2009-05-19 09:39:51 följande:
    Han mår dåligt av att vända på dygnet, han väcker resten av familjen när han kommer hem sent. Han behöver mycket struktur. Så motiverar vi att han ska komma hem den tiden.
    vad säger han om det då?
  • näradig
    Tokstolla skrev 2009-05-19 09:40:19 följande:
    Fast han får ju komma hem senare under helgen (som jag förstår det) precis som vilken 17åring som helst. Det är ju inte heller så att hans kompisar inte har något att göra under dagarna verkar det som så varför på nätterna isf?
    hur är det svar på mitt inlägg?
  • jason

Jag tycker att det låter vettigt att han ska vara hemma vid 23 på vardagarna (antar att det är andra regler på helgen). Dessutom, bor man hemma ska man följa sina föräldrars regler tycker jag.

• SweetStarAngel
    näradig skrev 2009-05-19 09:33:05 följande:
    så föräldrarna får heller inte lämna hemmet efter den tiden menar du?På vilket sätt skulle det inte funka för familjen att det vuxna barnet är ute?vi har ínga tonåringar hemma nu men vid den åldern har vi inga tider. Vi har aldrig bestämda tider ser ingen orsak att ha det.
    Vi har starka orsaker att ha bestämda tider av olika skäl.
    Tokstolla skrev 2009-05-19 09:34:56 följande:
    Han är 17, går inte i gymnasiet nu (anledningen är irrelevant) då kan jag tycka att det är bra då att han får rutiner. Livet är inte att flumma runt! Det känns jätteskönt att höra att det finns föräldrar som inte låter ungarna ränna runt på nätterna- för JA statisktiskt sett är det större sannolikhet att de hittar på något dumt då.
    Rutiner är viktigt för honom fast så ser inte han på det
    Tokstolla skrev 2009-05-19 09:38:04 följande:
    Förresten TS- har du någon aning vad dom gör när han är ute sent?
    Inte helt och det bekymrar mig. En av anledningarna är att hans sällskap inte är hundra procent bra
  • SweetStarAngel
    Tokstolla skrev 2009-05-19 09:36:33 följande:
    Faktum var att min första tanke var 23? Vad sent han är ute...
    Sätter vi tiden lägre så blir det så oerhört glapp mellan vad han anser är rimligt och vad vi anser att det helt enkelt blir svårt att få honom att överhuvudtaget komma hem då
  • näradig
    RiNan skrev 2009-05-19 09:41:27 följande:
    Mina barn kommer inte att få ränna runt. Nu är de bara 3 och 0 år men jag vet hur jag har haft det, hur mina syskon har haft det och så jobbar jag med ungdomar som hamnat snett och måste ta sig i kragen. Alla barn, även ungdomar behöver ramar och regler så är det. Det är en trygghet för dem och de som påstår något annat kan inget om barnuppfostran eller barnpsykologi. Jag säger inte att det inte funkar utan regler, det gör det säkert för alla växer upp på ett eller annat sätt men för att nå den bästa "slutprodukten" behövs regler. När mina barn flyttar hemifrån vill jag vara säker på att jag gjort allt jag kan för att de ska vara så bra människor som möjligt och att de ska må bra. Av ungdomar runtomkring mig när jag växte upp har jag lärt mig att de som haft det väldigt fritt har har komplikationsfritt med föräldrarna men de har också tagit längre tid på sig att ta tag i livet och göra något av det. För att det inte ska bli några onödiga diskussioner kan jag förtydliga att regler och ramar är inte det enda barnen behöver. Regler och ingen kärlek/ömhet ger inte så bra resultat det heller.
    det finns ingen motsättning i att inte ha bestämda tider OCH ha trygga ramar.
Svar på tråden Tycker ni att det är rimligt att en 17-åring kommer hem 23.00 på vardagar?