• SweetStarAngel

Tycker ni att det är rimligt att en 17-åring kommer hem 23.00 på vardagar?

Vår tonåring har just nu inget att göra, slutat sin praktik och ska börja gymnasiet i höst, lärlingsutbildning. Han vill gärna vara ute sent med andra kompisar som heller inte har tider att passa på morgnarna. Men vi har sagt att han ska vara hemma senast 23.00 på vardagar. Han tycker vi är löjliga som satt upp den regeln. Nyfiken, vad tycker ni?

Jag behöver inga tatueringar, min mans och mina barns namn är ristade i mitt hjärta för evigt!
  • Svar på tråden Tycker ni att det är rimligt att en 17-åring kommer hem 23.00 på vardagar?
  • Rut Blad
    SweetStarAngel skrev 2009-05-19 09:26:55 följande:
    Men vi har sagt att han ska vara hemma senast 23.00 på vardagar. Han tycker vi är löjliga som satt upp den regeln. Nyfiken, vad tycker ni?
    Nu har jag inte läst de andras svar. Men mitt svar är väldigt enkelt.

När man bor hemma och inte själv betalar för sin bostad, vilket din son gör, så får man acceptera de regler som gäller för de andra i familjen. Han får ju respektera att ni inte vill ha honom rännandes när ni vill sova och få lite ro på kvällarna.

Erbjud honom att fixa eget boende annars, för det är det alternativ som finns. Där är jag själv stenhård. Visserligen är jag nattuggla själv så jag har lite andra tider. Så just _den_ tiden är ju rätt ok för mig. Men så länge man är "inneboende" gratis så blir det till att följa reglerna som sätts upp.
  • Mamma 35
    SweetStarAngel skrev 2009-05-19 09:26:55 följande:
    Vår tonåring har just nu inget att göra, slutat sin praktik och ska börja gymnasiet i höst, lärlingsutbildning. Han vill gärna vara ute sent med andra kompisar som heller inte har tider att passa på morgnarna. Men vi har sagt att han ska vara hemma senast 23.00 på vardagar. Han tycker vi är löjliga som satt upp den regeln. Nyfiken, vad tycker ni?
    Okej, tycker det är i senaste laget, men jag jag har en
    12 åring tjej hemma, som får vara ute till kl 20.30
    på vardagar och 21,30 på helger, är det försent?
    Vi är ngra föräldrar som har satt samm tider.
    Vet också att dom bara är i radhusområdet,
    och de får ej heller ta bussen till stan kvällstid.
    Men, har han ingen tid att passa så varför inte?
    Han har väl mobil med sig?
  • SweetStarAngel
    Mamma 35 skrev 2009-05-29 17:13:58 följande:
    Okej, tycker det är i senaste laget, men jag jag har en 12 åring tjej hemma, som får vara ute till kl 20.30på vardagar och 21,30 på helger, är det försent?Vi är ngra föräldrar som har satt samm tider.Vet också att dom bara är i radhusområdet,och de får ej heller ta bussen till stan kvällstid.Men, har han ingen tid att passa så varför inte?Han har väl mobil med sig?
    Jag tycker också det är i senaste laget men sätter vi tiden tidigare så blir det för stort glapp mellan vad han tycker och vi tycker så vi kompromissar lite.
    chilipeppar77 skrev 2009-05-19 20:49:28 följande:
    Tja, om de flyttar när de fyller 18 så beror det nog på att de haft turen att kunna fixa sig ett jobb som de kan betala lägenheten med. Då måste de sköta jobbet och förstår själv varför man måste gå hem på kvällarna.
    Exakt. Inte många 18-åringar som har ekonomi att flytta
    Jag behöver inga tatueringar, min mans och mina barns namn är ristade i mitt hjärta för evigt!
  • Louise Hbg

Vad har man ute att göra så sent mitt i veckan?

Det finns för min del flera andledningar till att ungdomar inte bör hänga ute. Vad är det fler för typer som är ute de tiderna- de som inte har några tider att sköta dagen efter, eller som inte har några regler att följa. Vad är det för andra vuxna på stan/samhället så sent? Kanske inte de där positiva förebilderna man önskar sig.

Se till så att ungdomarna har en vettig sysselsättning på dagarna så att de förhoppningsvis får lite rutin...om det är möjligt:)

• Thaleya

Har bara läst TS och jag tycker det beror lite på. Finns det någon anledning till att han ska vara hemma den tiden, eller inte ute? (beror ju lite på vad han gör när han är ute)
    Är han borta sent ofta?
    Stör han er när han kommer hem sent, med inklampande och sånt?

• Harmoni123

Jag tycker nog att man måste visa hänsyn till alla i familjen när man bor tillsammans, och det är ju väldigt individuellt hur det är i olika familjer.

Två exempel:

Familj 1: Litar på sin 17-åring, känner dennes kompisar och känner ingen oro för att barnet hamnar i dåligt sällskap eller trubbel, alla i familjen har lätt för att sova och somna om och störs inte av att någon tassar hem sent under natten. Mobiltelefoner och väckarklocka hjälper familjen att "hålla kontrollen" ---> 17-åringen kan vara ute så sent den vill i princip.

Familj 2: Litar på sin 17- åring men är inte riktigt säker på vilket umgänge denne har, någon i familjen har svårt att sova om inte alla är "hemma i tryggt förvar" , är lättväkt och har svårt att somna om efter att någon klampat in i hemmet----> 17-åringen får vara hemma en särskild tid för allas trevnad.

• vittra

Tycker det låter löjligt, det finns ingen anledning till varför han ska vara hemma förutom "bara för att" och han borde få chansen att ta eget ansvar utan stränga föräldrar som sätter gränser överallt, han är ändå så pass gammal!

• zazazuu

17 år gammal, då är man näst intill vuxen. Bor man hemma får man såklart respektera dem regler som finns men enligt mig är klockan 23.00 inte alls sent att vara ute så länge man inte ska upp till skolan / jobbet morgonen efter.

Det är viktigare tycker jag att man hör av sig under kvällens gång, ringer till mamma eller pappa och berättar vart man är eller om man går någon annanstans.

• zazazuu

Louise Hbg skrev 2009-05-29 21:45:25 följande:

Vad har man ute att göra så sent mitt i veckan? Det finns för min del flera andledningar till att ungdomar inte bör hänga ute. Vad är det fler för typer som är ute de tiderna- de som inte har några tider att sköta dagen efter, eller som inte har några regler att följa. Vad är det för andra vuxna på stan/samhället så sent? Kanske inte de där positiva förebilderna man önskar sig. Se till så att ungdomarna har en vettig sysselsättning på dagarna så att de förhoppningsvis får lite rutin...om det är möjligt:)
    Svar till vad det är man gör ute sent mitt i veckan. När jag var 17 år så träffade man kompisar. Man kunde bara hänga, prata, umgås. Ute var det enda stället fritt från föräldrar. Inte för att man gjorde någonting förbjudet eller så.
    Att vara 17 år gammal och vara ute med sina vänner tror jag är vanligare, "nyttigare", "normalare" än att sitta mellan sina föräldrar och kolla på TV och äta chips. Man mår nog inte så bra av det, varken som barn eller förälder.
  • mammatill2rara

så länge jag bodde hemma (är idag 21) så fick jag följa de refler pappa hade, alltså på vardagar skulle jag vara hemma mellan 21-22.00.. flyttade hemmifrån när jag var strax efter 18år, men även då gällde de regler.. Av en anledning - Eftersom det var skola dagen efter tyckte pappa att man ska vara pigg, så det inte blir så att man stannar hemma..

• Rmattz

Jag har alltid haft ett "system" hemma som inneburit olika hemmatider varje dag! Om jag t.ex. kan säga att jag är hemma hos X, eller sitter på ett café med Y, eller har en annan aktivitet så brukar 22-23 på vardagar vara praxis. Har jag däremot ingen förklaring till att vara ute så är det redan 20-21 som gäller. Samma sak gäller på helgen; men timmarna förskjuts något. Är jag hos X så blir kanske 01-02 en mer rimlig tid etc., är jag på en fest brukar 02.30 vara senast och är jag bara "ute" är 22-23 ofta senast. Är 17!

Emellertid har jag ju studier och aktiviteter att sköta...

• Tittuttann

Jag tycker att man ska få vara ute med kompisar om man vill.
    Det är väldigt viktigt att ungdomar får vara med vänner och umgås, annars blir man instängd och det är inte kul med föräldrar som är för hårda och har massa regler.. man blir bara ledsen och mår dåligt av det.
    JAG vet hur det är eftersom jag har en mamma som är väldigt sträng och har mycket regler..
    jag har en pappa som är tvärtemot... han låter en umgås med vänner ute sent, när jag alltid kom hem så var jag ju tyst så jag inte väckte dem andra i familjen ? SÅKLART.
    sen kanske föräldrar ska fråga vad sina barn ska göra m.m
    och sen beror det kanske på sin ålder också och vilken umgänge sina barn har (vilka vänner m.m) 
    sen beror det också på hur ens familj är, hur nära relation man har till sina föräldrar. om föräldrarna känner sina barn väldigt bra och kanske till och med deras vänner så tror jag nig att föräldrar låter sina barn göra mer.

Svar på tråden Tycker ni att det är rimligt att en 17-åring kommer hem 23.00 på vardagar?