• SweetStarAngel

Tycker ni att det är rimligt att en 17-åring kommer hem 23.00 på vardagar?

Vår tonåring har just nu inget att göra, slutat sin praktik och ska börja gymnasiet i höst, lärlingsutbildning. Han vill gärna vara ute sent med andra kompisar som heller inte har tider att passa på morgnarna. Men vi har sagt att han ska vara hemma senast 23.00 på vardagar. Han tycker vi är löjliga som satt upp den regeln. Nyfiken, vad tycker ni?

Jag behöver inga tatueringar, min mans och mina barns namn är ristade i mitt hjärta för evigt!
  • Svar på tråden Tycker ni att det är rimligt att en 17-åring kommer hem 23.00 på vardagar?
  • näradig

SweetStarAngel -

men då föreligger alltså särskilda omständigheter. Om du vill ha några relevanta svar så måste du nog ta upp det i ts.

• delifi2

jag tycker det är bra, som sagt annars vänder han ju på dygnet och inte gör nåt. Även om han är rätt vuxen så behöver han struktur iaf.
    Å eftersom hans vänner inte är 100% så är det ju bara bra

• SweetStarAngel
    näradig skrev 2009-05-19 09:45:41 följande:
    SweetStarAngel -men då föreligger alltså särskilda omständigheter. Om du vill ha några relevanta svar så måste du nog ta upp det i ts.
    Nej
    Jag behöver inga tatueringar, min mans och mina barns namn är ristade i mitt hjärta för evigt!
  • Lovan

Tycker faktiskt att ni gör helt rätt här.

Alla behöver rutiner och struktur. Annars kommer han få ett helvete den dagen det är dags för ordentliga rutiner.
    Sätt upp ett schema för vad han ska göra nu under sommaren.
    Ingen mår bra att bara ha fri tid att komma och gå som de vill.
    Har han nåt sommarjobb? Om inte, så kanske han borde ha det?
    C'mon - let's göra get-ragu!!!
  • SweetStarAngel
    RiNan skrev 2009-05-19 09:41:27 följande:
    Mina barn kommer inte att få ränna runt. Nu är de bara 3 och 0 år men jag vet hur jag har haft det, hur mina syskon har haft det och så jobbar jag med ungdomar som hamnat snett och måste ta sig i kragen. Alla barn, även ungdomar behöver ramar och regler så är det. Det är en trygghet för dem och de som påstår något annat kan inget om barnuppfostran eller barnpsykologi. Jag säger inte att det inte funkar utan regler, det gör det säkert för alla växer upp på ett eller annat sätt men för att nå den bästa "slutprodukten" behövs regler. När mina barn flyttar hemifrån vill jag vara säker på att jag gjort allt jag kan för att de ska vara så bra människor som möjligt och att de ska må bra. Av ungdomar runtomkring mig när jag växte upp har jag lärt mig att de som haft det väldigt fritt har har komplikationsfritt med föräldrarna men de har också tagit längre tid på sig att ta tag i livet och göra något av det. För att det inte ska bli några onödiga diskussioner kan jag förtydliga att regler och ramar är inte det enda barnen behöver. Regler och ingen kärlek/ömhet ger inte så bra resultat det heller.
    Håller med.
  • Cornbread

Jag tycker att han kan få vara ute om han nu känner för det..
    Har inga tider att passa och kan då ika väl roa sig medan han kan.

Men om det nu stör er och resten av familjen så bör ni prata med honom om det.
    Säg åt honom att han får umgås med sina vänner på dagarna och vara hemma kl 23.
    Punkt!

• SweetStarAngel
    Lovan skrev 2009-05-19 09:47:08 följande:
    Tycker faktiskt att ni gör helt rätt här. Alla behöver rutiner och struktur. Annars kommer han få ett helvete den dagen det är dags för ordentliga rutiner. Sätt upp ett schema för vad han ska göra nu under sommaren.Ingen mår bra att bara ha fri tid att komma och gå som de vill. Har han nåt sommarjobb? Om inte, så kanske han borde ha det?
    Vi vill att han ska ha sysselsättning och ha rutiner. Vi jobbar på det!
  • tessepesse

han är i stortsätt myndig! ttycker han gott o väl kan få vara ute en stund till. låt han få leka av sig innan utbildningen börjar igen. känna sig fri. sista gången innan skola och arbetsliv börjar! så länge han sköter sig och inte hittar på bus varför skulle han inte få vara ute för? själv flyttade jag hemifrån när jag var 17-

• SweetStarAngel
    tessepesse skrev 2009-05-19 09:49:11 följande:
    han är i stortsätt myndig! ttycker han gott o väl kan få vara ute en stund till. låt han få leka av sig innan utbildningen börjar igen. känna sig fri. sista gången innan skola och arbetsliv börjar! så länge han sköter sig och inte hittar på bus varför skulle han inte få vara ute för? själv flyttade jag hemifrån när jag var 17-
    Alla är inte lika, jag flyttade också hemifrån när jag var 17 men han behöver mer ramar och mer regler även om han inte ser det så.
Svar på tråden Tycker ni att det är rimligt att en 17-åring kommer hem 23.00 på vardagar?