Inlägg från: näradig |Visa alla inlägg
  • näradig

Tycker ni att det är rimligt att en 17-åring kommer hem 23.00 på vardagar?

hur motiverar du det?

jag skulle aldrig göra något jag inte kan motivera.
    vi brukar inte ha regler alls.
    urs caps lock.

• näradig
    Slöjan skrev 2009-05-19 09:28:33 följande:
    Så länge han bor hemma är det era regler som gäller.... Men jag är lite nyfiken, vad tycker han är lämplig tid att komma in?
    varför då? är det inte barnens hem lika mycket som föräldrarna??
  • näradig
    Slöjan skrev 2009-05-19 09:30:37 följande:
    Jo, men om det inte fungerar för familjen att ena barnet är ute sent så kan man ha gemensamma regler... ser inget konstigt med det... Har du tonåringar? hur länge får de vara ute under veckodagarna?
    så föräldrarna får heller inte lämna hemmet efter den tiden menar du?
    På vilket sätt skulle det inte funka för familjen att det vuxna barnet är ute?
    vi har ínga tonåringar hemma nu men vid den åldern har vi inga tider. Vi har aldrig bestämda tider ser ingen orsak att ha det.
  • näradig
    Tokstolla skrev 2009-05-19 09:34:56 följande:
    Han är 17, går inte i gymnasiet nu (anledningen är irrelevant) då kan jag tycka att det är bra då att han får rutiner. Livet är inte att flumma runt! Det känns jätteskönt att höra att det finns föräldrar som inte låter ungarna ränna runt på nätterna- för JA statisktiskt sett är det större sannolikhet att de hittar på något dumt då.
    ser du bara de två alternativen? att flumma och ränna runt och hitta på dumheter eller ha en bestämd tid då de måste vara hemma?

vilken tur för oss att vi ser fler alternativ än de
    och rutiner kan man ha i vilket fall som helst om man mår bra av det.
  • näradig
    SweetStarAngel skrev 2009-05-19 09:39:51 följande:
    Han mår dåligt av att vända på dygnet, han väcker resten av familjen när han kommer hem sent. Han behöver mycket struktur. Så motiverar vi att han ska komma hem den tiden.
    vad säger han om det då?
  • näradig
    Tokstolla skrev 2009-05-19 09:40:19 följande:
    Fast han får ju komma hem senare under helgen (som jag förstår det) precis som vilken 17åring som helst. Det är ju inte heller så att hans kompisar inte har något att göra under dagarna verkar det som så varför på nätterna isf?
    hur är det svar på mitt inlägg?
  • näradig
    RiNan skrev 2009-05-19 09:41:27 följande:
    Mina barn kommer inte att få ränna runt. Nu är de bara 3 och 0 år men jag vet hur jag har haft det, hur mina syskon har haft det och så jobbar jag med ungdomar som hamnat snett och måste ta sig i kragen. Alla barn, även ungdomar behöver ramar och regler så är det. Det är en trygghet för dem och de som påstår något annat kan inget om barnuppfostran eller barnpsykologi. Jag säger inte att det inte funkar utan regler, det gör det säkert för alla växer upp på ett eller annat sätt men för att nå den bästa "slutprodukten" behövs regler. När mina barn flyttar hemifrån vill jag vara säker på att jag gjort allt jag kan för att de ska vara så bra människor som möjligt och att de ska må bra. Av ungdomar runtomkring mig när jag växte upp har jag lärt mig att de som haft det väldigt fritt har har komplikationsfritt med föräldrarna men de har också tagit längre tid på sig att ta tag i livet och göra något av det. För att det inte ska bli några onödiga diskussioner kan jag förtydliga att regler och ramar är inte det enda barnen behöver. Regler och ingen kärlek/ömhet ger inte så bra resultat det heller.
    det finns ingen motsättning i att inte ha bestämda tider OCH ha trygga ramar.
  • näradig

SweetStarAngel -

men då föreligger alltså särskilda omständigheter. Om du vill ha några relevanta svar så måste du nog ta upp det i ts.

• näradig
    Lovan skrev 2009-05-19 09:55:33 följande:
    inte alls. så har ingen tyckt här hemma. men det är nog för att vi diskuterar med dem och visar dem respekt.
Svar på tråden Tycker ni att det är rimligt att en 17-åring kommer hem 23.00 på vardagar?