Inlägg från: SweetStarAngel |Visa alla inlägg
  • SweetStarAngel

Tycker ni att det är rimligt att en 17-åring kommer hem 23.00 på vardagar?

Vår tonåring har just nu inget att göra, slutat sin praktik och ska börja gymnasiet i höst, lärlingsutbildning. Han vill gärna vara ute sent med andra kompisar som heller inte har tider att passa på morgnarna. Men vi har sagt att han ska vara hemma senast 23.00 på vardagar. Han tycker vi är löjliga som satt upp den regeln. Nyfiken, vad tycker ni?

Jag behöver inga tatueringar, min mans och mina barns namn är ristade i mitt hjärta för evigt!
  • Svar på tråden Tycker ni att det är rimligt att en 17-åring kommer hem 23.00 på vardagar?
  • SweetStarAngel
    näradig skrev 2009-05-19 09:28:32 följande:
    hur motiverar du det?jag skulle aldrig göra något jag inte kan motivera.vi brukar inte ha regler alls. urs caps lock.
    Han mår dåligt av att vända på dygnet, han väcker resten av familjen när han kommer hem sent. Han behöver mycket struktur. Så motiverar vi att han ska komma hem den tiden.
    Jag behöver inga tatueringar, min mans och mina barns namn är ristade i mitt hjärta för evigt!
  • SweetStarAngel
    näradig skrev 2009-05-19 09:33:05 följande:
    så föräldrarna får heller inte lämna hemmet efter den tiden menar du?På vilket sätt skulle det inte funka för familjen att det vuxna barnet är ute?vi har ínga tonåringar hemma nu men vid den åldern har vi inga tider. Vi har aldrig bestämda tider ser ingen orsak att ha det.
    Vi har starka orsaker att ha bestämda tider av olika skäl.
    Tokstolla skrev 2009-05-19 09:34:56 följande:
    Han är 17, går inte i gymnasiet nu (anledningen är irrelevant) då kan jag tycka att det är bra då att han får rutiner. Livet är inte att flumma runt! Det känns jätteskönt att höra att det finns föräldrar som inte låter ungarna ränna runt på nätterna- för JA statisktiskt sett är det större sannolikhet att de hittar på något dumt då.
    Rutiner är viktigt för honom fast så ser inte han på det
    Tokstolla skrev 2009-05-19 09:38:04 följande:
    Förresten TS- har du någon aning vad dom gör när han är ute sent?
    Inte helt och det bekymrar mig. En av anledningarna är att hans sällskap inte är hundra procent bra
  • SweetStarAngel
    Tokstolla skrev 2009-05-19 09:36:33 följande:
    Faktum var att min första tanke var 23? Vad sent han är ute...
    Sätter vi tiden lägre så blir det så oerhört glapp mellan vad han anser är rimligt och vad vi anser att det helt enkelt blir svårt att få honom att överhuvudtaget komma hem då
  • SweetStarAngel
    näradig skrev 2009-05-19 09:45:41 följande:
    SweetStarAngel -men då föreligger alltså särskilda omständigheter. Om du vill ha några relevanta svar så måste du nog ta upp det i ts.
    Nej
  • SweetStarAngel
    RiNan skrev 2009-05-19 09:41:27 följande:
    Mina barn kommer inte att få ränna runt. Nu är de bara 3 och 0 år men jag vet hur jag har haft det, hur mina syskon har haft det och så jobbar jag med ungdomar som hamnat snett och måste ta sig i kragen. Alla barn, även ungdomar behöver ramar och regler så är det. Det är en trygghet för dem och de som påstår något annat kan inget om barnuppfostran eller barnpsykologi. Jag säger inte att det inte funkar utan regler, det gör det säkert för alla växer upp på ett eller annat sätt men för att nå den bästa "slutprodukten" behövs regler. När mina barn flyttar hemifrån vill jag vara säker på att jag gjort allt jag kan för att de ska vara så bra människor som möjligt och att de ska må bra. Av ungdomar runtomkring mig när jag växte upp har jag lärt mig att de som haft det väldigt fritt har har komplikationsfritt med föräldrarna men de har också tagit längre tid på sig att ta tag i livet och göra något av det. För att det inte ska bli några onödiga diskussioner kan jag förtydliga att regler och ramar är inte det enda barnen behöver. Regler och ingen kärlek/ömhet ger inte så bra resultat det heller.
    Håller med.
  • SweetStarAngel
    Lovan skrev 2009-05-19 09:47:08 följande:
    Tycker faktiskt att ni gör helt rätt här. Alla behöver rutiner och struktur. Annars kommer han få ett helvete den dagen det är dags för ordentliga rutiner. Sätt upp ett schema för vad han ska göra nu under sommaren.Ingen mår bra att bara ha fri tid att komma och gå som de vill. Har han nåt sommarjobb? Om inte, så kanske han borde ha det?
    Vi vill att han ska ha sysselsättning och ha rutiner. Vi jobbar på det!
  • SweetStarAngel
    tessepesse skrev 2009-05-19 09:49:11 följande:
    han är i stortsätt myndig! ttycker han gott o väl kan få vara ute en stund till. låt han få leka av sig innan utbildningen börjar igen. känna sig fri. sista gången innan skola och arbetsliv börjar! så länge han sköter sig och inte hittar på bus varför skulle han inte få vara ute för? själv flyttade jag hemifrån när jag var 17-
    Alla är inte lika, jag flyttade också hemifrån när jag var 17 men han behöver mer ramar och mer regler även om han inte ser det så.
  • SweetStarAngel
    Cornbread skrev 2009-05-19 09:53:37 följande:
    Men om du nu redan bestämt dig för att det är dem reglerna som gäller så är det ju ingen fråga längre..
    Vi har bestämt oss,  men jag vill gärna ha andras synpunkter och erfarenheter
  • SweetStarAngel
    tessepesse skrev 2009-05-19 10:03:42 följande:
    om de förekommer så mycket annat än de du vill berätta, varför ställa frågan för? då kan du bara ändå taa åt dig av dom som tycker som du! vi andra spelar de ju ingen roll vad vi tycker, varför då be om råd för?
    Nyfiken, vad tycker ni? Så skrev jag i trådstarten. Jag ber inte om råd, jag vill höra vad andra tycker och deras erfarenheter.
    Det förekommer mycket som jag inte vill berätta, har ingen anledning att lämna ut det.
    Det spelar roll vad du tycker och jag ser vad du skriver men jag tycker inte som du
  • SweetStarAngel
    Äppelskrutt skrev 2009-05-19 16:21:08 följande:
    Självklart ska någon som bort där följa regler som finns och endast av den anledningen tycker jag en 17-åring behöver vara hemma 23! Han är ju i stort sätt myndig och kan snart göra precis som han känner för.....Kan det inte få omvänd effekt den dagen han fyller 18 om ni nu har, enligt honom, stränga regler? Då kanske han börjar vara borta hela nätterna och skiter i att höra av sig? När man är 18 har ni ju ingen rätt att bestmma sånt.....Själv flyttade jag hemmifrån när jag var 16, skulle snart fylla 17, och även om jag var ute sent ibland så skötte jag mig ju....med frihet kommer också ansvar! Viktigt att komma ihåg när ens barn börjar bli vuxna.....
    Även om man är myndig så måste man följa de regler som gäller i hemmet. Först när man flyttar hemifrån är man fri att göra som man vill.
    Vi har provat att ge mer frihet och det funkar inte.
  • SweetStarAngel
    chilipeppar77 skrev 2009-05-19 16:35:22 följande:
    Tja, jag vet inte. Bara läst trådstarten och hade spontant tänkt svara. "Bara han stiger upp på morgonen och sköter skolan bra så tycker jag att de kan ha ett eget ansvar för när de går och lägger sig i den åldern".Men om han inte har någonstans han ska vara...Det är inte bra att ha de bara går omkring och dräller. Kanske ni kan ge honom lite uppgifter som han ska sköta hemma. Han bor ju ändå där och har inget att göra så då kan han väl laga mat och städa lite och sköter han det så - okej. Låt han komma och gå som han vill bara han gör det han ska.Det är mitt förslag
    Svårt att få honom motiverad till sådant. Vi hoppas på sommarjobb nu
  • SweetStarAngel
    Mamma 35 skrev 2009-05-29 17:13:58 följande:
    Okej, tycker det är i senaste laget, men jag jag har en 12 åring tjej hemma, som får vara ute till kl 20.30på vardagar och 21,30 på helger, är det försent?Vi är ngra föräldrar som har satt samm tider.Vet också att dom bara är i radhusområdet,och de får ej heller ta bussen till stan kvällstid.Men, har han ingen tid att passa så varför inte?Han har väl mobil med sig?
    Jag tycker också det är i senaste laget men sätter vi tiden tidigare så blir det för stort glapp mellan vad han tycker och vi tycker så vi kompromissar lite.
    chilipeppar77 skrev 2009-05-19 20:49:28 följande:
    Tja, om de flyttar när de fyller 18 så beror det nog på att de haft turen att kunna fixa sig ett jobb som de kan betala lägenheten med. Då måste de sköta jobbet och förstår själv varför man måste gå hem på kvällarna.
    Exakt. Inte många 18-åringar som har ekonomi att flytta
Svar på tråden Tycker ni att det är rimligt att en 17-åring kommer hem 23.00 på vardagar?