Inlägg från: Äppelskrutt |Visa alla inlägg
  • Äppelskrutt

Tycker ni att det är rimligt att en 17-åring kommer hem 23.00 på vardagar?

Självklart ska någon som bort där följa regler som finns och endast av den anledningen tycker jag en 17-åring behöver vara hemma 23! Han är ju i stort sätt myndig och kan snart göra precis som han känner för.....Kan det inte få omvänd effekt den dagen han fyller 18 om ni nu har, enligt honom, stränga regler? Då kanske han börjar vara borta hela nätterna och skiter i att höra av sig? När man är 18 har ni ju ingen rätt att bestmma sånt.....

Själv flyttade jag hemmifrån när jag var 16, skulle snart fylla 17, och även om jag var ute sent ibland så skötte jag mig ju....med frihet kommer också ansvar! Viktigt att komma ihåg när ens barn börjar bli vuxna.....

• Äppelskrutt
    chilipeppar77 skrev 2009-05-19 16:36:48 följande:
    Åjo, det tycker jag att man har så länge de bor hemma är det hemmets regler som gäller.
    Precis vad jag skrev i mitt inlägg, att så länge man bor där är de hemmets regler som gäller, men enbart därför......Är man för sträng så kanske det bli bye bye den dagen man blir 18....Då skulle jag nog föredra att mitt barn fick lite mer frihet under ansvar och få bestämma själv när han/hon är 17......
  • Äppelskrutt
    SweetStarAngel skrev 2009-05-19 17:04:33 följande:
    Även om man är myndig så måste man följa de regler som gäller i hemmet. Först när man flyttar hemifrån är man fri att göra som man vill.Vi har provat att ge mer frihet och det funkar inte.
    Men vad gör ni den dag han fyller 18 och sticker bara för att ni är för stränga då? Skulle nog släppa på regler eller försöka kompromissa till bådas belåtenhet.
  • Äppelskrutt
    chilipeppar77 skrev 2009-05-19 20:49:28 följande:
    Tja, om de flyttar när de fyller 18 så beror det nog på att de haft turen att kunna fixa sig ett jobb som de kan betala lägenheten med. Då måste de sköta jobbet och förstår själv varför man måste gå hem på kvällarna.
    Ja, eller så drar man runt och sover på soffan hos kompisar som redan har flyttat hemmifrån, eller ännu värr, ute och drar i fel kretsar om kvällarna, vilket ts tydligen oroar sig för redan nu annars skulle ju 23-regeln inte ens behöva finnas.......Allt är ju inte så perfekt som du verkar tro....Att antingen är man hemma hos mamma och pappa och sover eller ocskå har man en lägenhet och jobb!!
Svar på tråden Tycker ni att det är rimligt att en 17-åring kommer hem 23.00 på vardagar?