Cassandra har väldigt få hjälpmedel, förutom protesen då. Men det finns en antiglidmatta som hon har när hon ritar för att inte pappret ska kana iväg och så har hon en smörgåsbricka som sällan används. Den har oxå glidskydd undertill och små pluggar som sticker upp så att mackan ligger hyfsat still när hon ska bre den. Jag köpte glatt bestick för det skulle behövas sas det, en knaffel (gaffel som är tandad på ena sidan) men den ligger bara i lådan. Eller de, rättare sagt, för jag fick ju köpa två (har tvillingar) och det största "felet" är att gaffeln bara har tre "pinnar". Det vet ju alla att en gaffel ska ha fyra, har det inte det så är den trasig!
Cykelhandtag fick hon för att protesen inte riktigt nådde fram till styret och lätt halkade av handtaget.
Cassandras protes idag är rent kosmetisk, men det är ändå otroligt hur mycket användning hon har av den. Att hålla emot, stötta med, lyfta saker och så vidare. Så kosmetisk behöver inte enbart vara av ondo....
Jag har varit oerhört orolig och fundersam och periodvis mått jättedåligt, men den allra bästa medicinen har faktiskt varit Cassandra själv! Hon förvånar mig ständigt med allt hon klarar, trots att hon saknar en arm och därmed pincettgreppet. Jag tror du oxå kommer bli paff om och om igen! Nu är skillnaden mellan våra barn idag att Cassandra älskar sin lilla arm och visar gärna stolt upp den för alla som vill titta. Det är jättetråkigt att din son blir ledsen över sin lilla hand men jag vill tro att det går över när smärtan försvinner. Hoppas det!
Jag tror att man som förälder till en dysmelist måste lära sig att ta en dag i taget. Det är INTE lätt periodvis, men jag vet att jag oroar mig alldeles för mycket och säkert helt i onödan med i det långa loppet. Men jag tänker mycket på skolåren, mobbing, pojkvän(ner), axelbandslös balklänning (jag vet, helidiotiskt!), folks blickar osv osv. Jag som mamma vill ju inte att mitt barn ska bli uttittad/hånad/mobbad eller något annat hemskt för att hon inte ser ut som andra! Men det kan ju faktiskt bli som så att min andra dotter blir utsatt också, men det oroar mig inte lika mycket. Och det är konstigt, eller hur?
Puh, det här blev långt, hoppas jag inte tråkat ut er.
Vi får helt enkelt försöka hålla liv i den här tråden och hoppas att fler hittar hit. Annars så får vi nöja oss med varandra - nu är vi i alla fall tre stycken!