Augustiblomman skrev 2009-06-05 12:40:22 följande:
Så dysmelin var ett hårt slag för dig, mammact? För mig var det inte det, och jag blev bara arg på alla som frågade hur vi tog det och som ville "trösta". Jag var ju bara lycklig och glad över min underbare son! När han föddes var min enda önskan att dysmelin inte skulle få honom att tillbringa mycket tid på sjukhus. Med tiden har förstås min önskelista blivit betydligt längre, men första tiden tyckte jag verkligen att det var en struntsak!
Det som var det jobbiga i vår situation var själva förlossningen och hur de skötte det där inne. Jag hade varit inlagd i två veckor pga för högt blodtryck och var väldigt medtagen när jag fött Emma och det första de gjorde var att linda in henne i en filt. JAg fick alltså inte ens upp henne på magen innan och de hade då lindat in högerhanden. Jag funderade lite på det här med att räkna fingrar och tår, men var som sagt medtagen och tänkte inte mer på det. Vi hann ringa våra föräldrar och efter en timme kommer sköterskan in och säger. Ni har väl sett att hon fattas ett finger på höger hand. Väldigt okänsligt och allt blev bara så fel.
Med Emil försökte vi kolla på ultraljudet, men såg inget och nu hade han ju på båda händerna när han föddes, men då blev det inte så dramatiskt.
Jag har vänner som har barn med värre funktionshinder än så här så jag vill absolut inte klaga, men som sagt förlossningspersonalen och ansvarig läkare just då gjorde det inte lätt.
Nu vill jag bara strö rosor över vår läkare på handkirurgen i Malmö som är alldeles underbar och all personal där nere också!!