Jag önskar verkligen vi hade en motsvarighet till Dysmeliföreningen här i Spanien där vi bor... saknar verkligen kontakt med andra föräldrar! Det är därför jag så jättegärna skulle vilja se en aktiv dysmelitråd här på FL, vi är ju ändå några stycken (men kanske inte tillräckligt många...).
I min sons fall har de sagt att den enda möjliga protesen för honom skulle vara en kosmetisk sådan, och då känns det inte alls som något alternativ. Han har en liten hand med enbart en fungerande tumme, resten av fingrarna var små stumpar utan ben eller funktion. Efter operationen har han fått en stadigare tumme och mer "mellanrum" mellan tummen och resten av hande,n om ni förstår vad jag menar, hans lilla pekfinger tog de bort helt, och så gjorde de ett finger av hans lång- och ringfinger. Man kan se tanken (och skönja framtida operationer...) men handen har faktiskt inte mer funktionalitet än förr. Inte än, i alla fall - det är väl bara att vänta och se. Dessutom är den inte lika fin längre, grabben föddes ju med fem söta fingrar och nu har han bara tre. När gipset kom av var han rädd för sin hand, han ville inte titta på den och inte heller använda den. Det gjorde också ont i hjärtat...