• jelena2

Dysmelister!

Jag har en liten tjej med dysmeli, Cassandra.
    Jag vet att det fanns en gammal tråd, men vill nu starta upp en ny!
    Här kan vi samlas och prata lite om våra fantastiska barn.
    Är ni med i Dysmeliföreningen?
    Ska ni åka på Sommarlägret i år?
    Då kan vi lära känna varandra lite här och så träffas vi där!

/Jelena

• Svar på tråden Dysmelister!
  • Augustiblomman

Haha... jag bodde i Sävedalen tills jag var 14, och flyttade sen till Göteborg (Linnéstan). Världen är, som sagt, liten. Och för stor samtidigt!!

• Lilla My i Finland

Är det i Värmland som nästa läger blir? Jag googlade på Sunne och då hittade jag en kommun som heter Sunne, som var nära norska gränsen... Är det där? Inte så lätt med svensk geografi.

Ser ut att bli väldigt långt från Finland då... Både jag och tossin bor "nära" Vasa, så det är ungefär mittemot Umeå över vattnet.

• tossin

Vi bor i Österbotten i Finland. Nästan rekt över vattnet från Umeå

• Lilla My i Finland

Vi verkar vara inne på samma sak jag och tossin idag.

• tossin

Det va tråkigt att vi inte kom på att åka i år då det va i stockholm, sku ha varit så mycket enklare=(

• jelena2

Japp, Sunne ligger i Värmland.

Min man är lite äldre än ni "ungdomar" och fyller 39 i höst. Han är uppvuxen i Kulltorp och heter Christian Magnusson. Somrarna har alltid tillbringats i Åhus och nu har hans föräldrar flyttat dit permanent. Härligt ställe!

• mammact
    jelena2 skrev 2009-08-12 18:46:47 följande:
    Japp, Sunne ligger i Värmland.Min man är lite äldre än ni "ungdomar" och fyller 39 i höst. Han är uppvuxen i Kulltorp och heter Christian Magnusson. Somrarna har alltid tillbringats i Åhus och nu har hans föräldrar flyttat dit permanent. Härligt ställe!
    ok, ja, jag är ju 31 så det är väl inte så stor skillnad. Men ingen jag känner igen. Ja , Åhus är fint, vi bor en kvart därifrån och mitt senaste jobb var i Åhus.
  • jelena2
    mammact skrev 2009-08-13 18:41:09 följande:
    ok, ja, jag är ju 31 så det är väl inte så stor skillnad. Men ingen jag känner igen. Ja , Åhus är fint, vi bor en kvart därifrån och mitt senaste jobb var i Åhus.
    Åtta år är rätt mycket när det handlar om skolåldern, menar jag. Han gick sista året när du började ettan så det är ju rimligt att tro att ni inte fick någon kontakt. För jag tror inte han sprang efter småtjejer...
    Vad jobbade du med i Åhus?
  • mammact
    jelena2 skrev 2009-08-14 09:54:54 följande:
    Åtta år är rätt mycket när det handlar om skolåldern, menar jag. Han gick sista året när du började ettan så det är ju rimligt att tro att ni inte fick någon kontakt. För jag tror inte han sprang efter småtjejer... Vad jobbade du med i Åhus?
    Nej, det får man ju inte hoppas. Jag jobbade som elevassistent på en förskola. Kul!
  • kungfumamma

hejsan :) Jag har lite frågor då jag just kom på (gravid i v23) att barnets farfar har dysmeli. han har ett kort ben o har protes. Det som jag undrar är ifall ni haft släktingar med dysmeli så att det är ärftligt eller hur kommer det sig att man får det? Jag vill inte fråga honom då han själv aldrig sagt eller visat mig och han föddes med det för över 50 år sedan så jag tänker att ni säkert har mer information än vad han har med just genetik osv. pappan till barnet har ingen dysmeli men jag kan inte Heller be honom prata med sin pappa då han tyvärr inte längre finns med oss här på jordelivet. skulle vara jättetacksam för svar. har ingen gravid försäkring och tänker att det kanske man ska skaffa då om det är ärftligt? har ni fått hjälp genom gravidförsäkring? mvh Alexandra

• Augustiblomman

Hej Kungfumamma! Ja, du har rätt, har har det inte hänt något på år och da'r... för att lugna dig (om du inte fått svar på annat sätt) så brukar inte dysmeli vara ärftligt, särskilt inte "rakt av"-formen av dysmeli där t ex en hand eller fot saknas. Det är något som bara sker, i ett tidigt stadium av graviditeten (4-6:e veckan, har jag för mig) och det beror inte heller på vad mamman gjorde eller åt heller. Det kan drabba precis vem som helst, och tros bero på en tillfällig rubbning i blodtillförseln just i det skedet då de olika extremiteterna bildas på fostret. Du har inte större anledning än någon annan att oroa dig för att ditt barn ska födas med dysmeli, med andra ord! 

Svar på tråden Dysmelister!