• tossin

Dysmelister!

Va trevligt med en ny dysmelitråd. Här har vår kille blivit riktigt duktig på att cykla (stödhjul) men ändå!

• tossin

Han är ju faktiskt redan 5 år men det är första sommaren som han kunnat cykla. Han har både fot och ben protes. E använder också en myoelektrisk protes.

• tossin

Augustiblomman; Om han har båda armarna lika långa så behövs det väl inga extra åtgärder skulle jag tro. Vår kille har ju protes då han cyklar och det är nog bra för annars blir han så sned.

• tossin

Min lillkille var jättenoga i början då han skulle till dagis att handen skulle va på men efter en tid så strunta han i det. Det är väldigt intressant att se alla knepiga lösningar han hittat på för att klara av saker när han skulle gräva t. ex så gjorde han exakt som vi med två händer gör det va väldigt fascinerande att se =). Den enda gången han verkligen måste ha handprotes är då han cyklar.
    Har ni annars läst om det otroliga att man kan transplantera en hand!!´Undrar om det går bara hos sådana som mist en arm eller kommer det att gå också hos såna som är födda så?? (stora funderingar) Det skulle ju ändå inte bli aktuellt före barnen växt färdigt men visst skulle det vara en underbar dröm?

• tossin

Jag är helt av samma åsikt som augustiblomman skulle jag kunna ge min hand åt min lillkille så sku jag göra det genast! Jag tror faktiskt att jag läst om det i illustrerad vetenskap för inte så länge sedan.

• tossin

Jelena2 Vi gjorde också flera ultraljud men inget syndes måste ha varit en dålig läkare som inte titta ordentligt. Men tillika är jag nog glad över det för jag är en väldigt orolig människa så jag sku nog ha haft det jobbigt om jag visst om det i förväg.

• tossin

För mig var det nog en stor sak att min lilla pojke har dysmeli. Men han har ju också i o f s mycket svårare än vad många av er har. Jag hade aldrig egentligen kunnat föreställa mig att något sånt kunde hända. Det är ju också stor skillnad om man "bara" har bort några fingrar eller hela handen. Det viktiga tycker jag är att man FÅR tycka att det har varit/är jobbigt. Min pojke är nu 5 år och den goaste 5 åringen i världen och jag älskar honom precis som han är. Duktig är han också;) Fick just jaga omkring efter honom i affären...

• tossin

Måste fråga Jelena, såg su någon annan där som hade benprotes och handprotes? Alltså på samma barn. Det är jättesvårt att komma i kontakt med någon som har både fot och hand dysmeli.

• tossin

Det där låter verkligen intressant! Måste verkligen försöka komma med ett annat år. Det är lite krångligt med byråkratin bara.

• tossin

Augustiblomman vi hör till de där i Finland som pratar svenska;) och då sku vi ju förstås få åka på en hel massa evenemang i Finland men inte i Sverige. Vi är inga hejare på finska så det intresserar oss inte så mycket det där i Finland. Men men nog ska vi komma oss iväg nån gång..

• tossin

Nä vet ni jag har säkert blandat ihop lägrena! Det är till Ågrenska som det kostar ganska mycket att va på? Visst är det så? Tii dysmeliföreningens kan man komma bara man är medlem

• tossin

Vi bor i Österbotten i Finland. Nästan rekt över vattnet från Umeå

• tossin

Det va tråkigt att vi inte kom på att åka i år då det va i stockholm, sku ha varit så mycket enklare=(

Svar på tråden Dysmelister!