Låter ni era barn sova hos mor- och farföräldrar? Får de egen tid tillsammans? :)
Jag har en fråga till alla er föräldrar.
- Brukar ni låta era barn sova över hos mormor/morfar och farmor/farfar?
- Brukar de få sova där i flera dagar eller bara övernattning en natt?
- Brukar de bara få vara där några timmar över dagen?
- Brukar ni INTE lämna bort barnen så att mor- och farföräldrarna ska få vara med dem och knyta sina band med dem.
Anledningen till att jag frågar är för att detta är någonting oerhört viktigt anser jag. Det är bland det viktigaste man kan ge sina barn, en fin kontakt med era närmaste. Och mor- och farföräldrarna längtar säkert efter sina barnbarn och njuter nog av att ha dem där och skapa egna minnen med dem.
Det är sådant som sedan håller i och som ger barnbarn och mor- och farföräldrar en fin kontakt.
Det känns som att det var mer vanligt förut att mor- och farföräldrar fick ha barnen någon dag, kanske en helg och bara umgås ensamma och ha roligt. Låta barnet skapa minnen med mormor och morfar. "Vem vill sova hos mormor och morfar i helgen?" och barnen skriker "jag jag jag". Det är så jag tänker en härlig relation.
Ni som inte låter mor- och farföräldrarna ha barnen då och då - varför? När ni var små, brukade ni inte få vara hos era mor- och farföräldrar en natt eller en helg?
Jag blir så ledsen på alla som avskärmar barnen på det sättet och tänker att "Men det är MITT barn och då bestämmer JAG" som att det är en liten ägodel. Man ska tänka på barnet först och främst. Och jag blir ledsen av att man inte låter barnen knyta egna band till sina mor- och farföräldrar.
Men berätta nu hur det är för er:)