• Anonym (JA!)

Låter ni era barn sova hos mor- och farföräldrar? Får de egen tid tillsammans? :)

Jag har en fråga till alla er föräldrar.

- Brukar ni låta era barn sova över hos mormor/morfar och farmor/farfar?

- Brukar de få sova där i flera dagar eller bara övernattning en natt?

- Brukar de bara få vara där några timmar över dagen?

- Brukar ni INTE lämna bort barnen så att mor- och farföräldrarna ska få vara med dem och knyta sina band med dem.

Anledningen till att jag frågar är för att detta är någonting oerhört viktigt anser jag. Det är bland det viktigaste man kan ge sina barn, en fin kontakt med era närmaste. Och mor- och farföräldrarna längtar säkert efter sina barnbarn och njuter nog av att ha dem där och skapa egna minnen med dem.

Det är sådant som sedan håller i och som ger barnbarn och mor- och farföräldrar en fin kontakt.

Det känns som att det var mer vanligt förut att mor- och farföräldrar fick ha barnen någon dag, kanske en helg och bara umgås ensamma och ha roligt. Låta barnet skapa minnen med mormor och morfar. "Vem vill sova hos mormor och morfar i helgen?" och barnen skriker "jag jag jag". Det är så jag tänker en härlig relation.

Ni som inte låter mor- och farföräldrarna ha barnen då och då - varför? När ni var små, brukade ni inte få vara hos era mor- och farföräldrar en natt eller en helg?

Jag blir så ledsen på alla som avskärmar barnen på det sättet och tänker att "Men det är MITT barn och då bestämmer JAG" som att det är en liten ägodel. Man ska tänka på barnet först och främst. Och jag blir ledsen av att man inte låter barnen knyta egna band till sina mor- och farföräldrar.

Men berätta nu hur det är för er:)

• Svar på tråden Låter ni era barn sova hos mor- och farföräldrar? Får de egen tid tillsammans? :)
  • Anonym
    FruMorsa skrev 2009-05-15 11:43:33 följande:
    Mina barn har tillbringat i stort sett varannan helg hos sin mormor och morfar sedan dom var pyttesmå. I början sov vi där tillsammans, men eftersom de blivit äldre har de varit där själva. De längtar alltid till helgen när de får åka till mormor och morfar! När äldsta barnet var 3 år hamnade både jag och pappan på sjukhuset efter en bilolycka. Vi blev kvar där i drygt en vecka. Då var det oerhört skönt att veta att de var trygga och glada och kände sig hemma i mormor och morfars omvårdnad, och vi kunde koncentrera oss på att komma igen efter olyckan. Kan inte ens föreställa mig hur det ska vara att i nödfall behöva lämna bort sina barn en längre tid när de inte är vana att vara utan sina föräldrar ens över en natt?
    Jag har samma tankar som du. Det är bra att barnen är vana att vara hos sina nära och kära. I vissa kretsar är det skamligt att lämna bort barnen - som om man inte älskar dem eller inte vill vara med dem...?
  • Angel1978

Jag kan även tänka lite såhär.. Tänk om något skulle hända föräldrarna. Då är det ju väldigt bra om barnen känner sig trygga hos någon mer än just sina föräldrar.
    Själv tillbringade jag mycket tid hos min farmor när jag var liten, men kände mig ganska osäker hos mormor.

Det har liksom inte så mycket att göra med att man 'lämnar bort' barnen utan att de ska lära känna sin familj på ett eget plan utan att mamma och pappa är med..

• bipsiebop

min son bodde tio nätter hos sin mormor o morfar när han var 13 månader då vi var bortresta. Idag bor vi 300 m ifrån dem och han och hans syster är där så mkt de får.
    Själv växte jag upp med mormor och farfar som barnvakter när mina föräldrar jobbade och vi har alltid haft en nära relation.

Farmor och farfar till barnen bor lite längre bort men är med barnen så mkt de kan - hämtar dem gärna lite tidigare på dagis och skola några ggr i månaden vilket uppskattas av alla parter.

Tycker det är skönt att veta att vi kan lämna dem i trygga händer om det skulle ske ngt akut el att vi kan planera att göra saker själva bara jag och min man.
    Att vara med mormor/farmor betyder ju givetvis även att bli lite bortskämd men det är en mormors/farmors rätt tycker jag ;)

• husletare

Jag tror det är jätteviktigt för barn att knyta an ordentligt till fler vuxna i sin närhet och då helst far- morföräldrar. För om de är normala så älskar de barnbarnen väldigt mycket och det är inte detsamma att bara träffas någon timma tillsammans då man själv är med som att barnen får lite egen tid och helst ibland får sova över hos dem (om det går). Det ger barnen en bild av hur lite äldre människor lever (vad de äter till frukost, osv) Och ofta har de mer tid över till barnbarnen.
    Jag tror att om man själv inte tar detta initiativ så förstår inte barnen vad de saknar. Det kan nog vara svårt för far-o. morföräldrar att fråga om det också om mamman ( för det är ofta hon som bestämmer sådant) inte verkar vara intresserad.
    Man ger barnen en trygg stabil grund och de förstår att det finns fler i världen som tycker väldigt mycket om dem och då är det mer ok att bli arg på sina föräldrar ibland. Min son brukar ta till mormor när han är arg på oss, han säger - Nu blir mormor arg på dig när du säger så till mig!
    Det tycker jag såklart bara är charmigt. Mitt barn växer genom detta!

• Anonym

Glömde skriva att det handlar inte i första hand om att man som förälder vill ha egen tid. Om man hade trott att det skadade barnet mer än att själv vara hemma med det så hade man såklart aldrig lämnat bort barnet.
    Men många mammor (oftast) som väljer att endast själva ta hand om barnen trots att mor-farföräldrar kanske finns, är nog lite själviska eller har själva haft dålig kontakt med äldre vilket gör att de inte förstår vad deras barn missar. För mig var det tex jätteviktigt innan jag fick barn att min framtida mans föräldrar var bra människor för att jag ville ge mina barn fina farföräldrar!
    Jag tror att de som frivilligt väljer bort att låta barnen träffa sina anhöriga är lite osäkra personer som nog är rädda för att inte bli "dem enda" för sina barn. Det är en ganska egoistisk handling tycker jag och man undrar om de själva vill bli behandlade så den dagen de blir farmor-mormor.
    Jag tror också tvärtom att det är ganska viktigt att denna intima kontakt etableras redan när barnen är mycket små, det ger ett speciellt band att farmor har tagit hand om barnet lite redan som bebis!

• Eisa
    husletare skrev 2009-05-15 12:57:21 följande:
    Jag tror det är jätteviktigt för barn att knyta an ordentligt till fler vuxna i sin närhet och då helst far- morföräldrar. För om de är normala så älskar de barnbarnen väldigt mycket och det är inte detsamma att bara träffas någon timma tillsammans då man själv är med som att barnen får lite egen tid och helst ibland får sova över hos dem (om det går). Det ger barnen en bild av hur lite äldre människor lever (vad de äter till frukost, osv) Och ofta har de mer tid över till barnbarnen.Jag tror att om man själv inte tar detta initiativ så förstår inte barnen vad de saknar. Det kan nog vara svårt för far-o. morföräldrar att fråga om det också om mamman ( för det är ofta hon som bestämmer sådant) inte verkar vara intresserad. Man ger barnen en trygg stabil grund och de förstår att det finns fler i världen som tycker väldigt mycket om dem och då är det mer ok att bli arg på sina föräldrar ibland. Min son brukar ta till mormor när han är arg på oss, han säger - Nu blir mormor arg på dig när du säger så till mig!Det tycker jag såklart bara är charmigt. Mitt barn växer genom detta!
    Jag känner inte alls igen mig i det du skriver. Jag var mycket hos mina far- och morföräldrar när jag var liten. Men inte kände jag att det var mer okej att bli arg på mina föräldrar för det. Inte heller kände jag att "om jag förlorar mamma så har jag i alla fall mormor som älskar mig" osv.

Jag struntade i var jag var någonstans när jag var under 4-5 år. Bara jag hade roligt.
  • Eisa

Däremot kände jag mig ju alltid trygg hos mina mor- och farföräldrar, men det var ju mest positivt för mamma och pappa, inte för mig, eftersom jag kände mig lika trygg hemma och inte hade nåt behov av att lämnas hos nån annan.

• husletare

Jag menade inte riktigt så, det är svårt att förklara. Jag tror inte att jag medvetet har tyckt det varit mer ok att bli arg på mina föräldrar (jag träffade också mycket, särskilt min farmor) men jag tror det bidrar till att barnet förstår att det finns många som älskar dem. Det får barnet att växa och nu menar jag barn även äldre än 4-5 år. Det finns forskning som styrker att barn med många vuxna nära kontakter (som är bra) mår bättre som vuxna. Dagispersonal och annan personal är bra men inte ersättlig med närstående vuxna till barnet.
    Tänk på vad du har lärt dig av dina far-morföräldrar och hur det varit att nästan aldrig träffa dem.
    Jag har en vän som nästan aldrig träffade sina far-m. föräldrar och hon har en väldigt okänslig attityd till äldre. Har även en f.d pojkvän som aldrig träffade sina far-m. föräldrar och han pratade om äldre som" dem där gamlingarna får väl klara sig som dem kan" . Om man har en nära relation till någon äldre som kan man såklart relatera till andra bättre.
    Jag tror att föräldrar får igen detta när de själva blir äldre, barnen tycker kanske bara att de är "sådana" där gamlingar.
    Äldre har ju en erfarenhet om saker som föräldrar som är 25-40 inte kan ha. Min man pratar ofta om vad hans farmor lärt honom hur och hur han saknar henne. Hon förstod honom bättre än hans egen mor tyckte han. Något att tänka på kanske...

• Anonym

Min dotter sover hos sin mormor ganske ofta och då inte för min skull utan för sin skull. Min dotter älskar sin mormor och tycker det är jätte mysigt att få vara ensam med mormor och göra massa kul. De åker och badar, gräver och planterar, åker skidor och cyklar... varför skulle jag inte unna henne den kontakten.

• Anonym (nr 48)

Glömde skriva att de har varit på semester tillsammans också. Jätte kul..

Svar på tråden Låter ni era barn sova hos mor- och farföräldrar? Får de egen tid tillsammans? :)