• Anonym

Låter ni era barn sova hos mor- och farföräldrar? Får de egen tid tillsammans? :)

Mina barn är mina, vi är deras föräldrar, varför skulle det vara viktigt att lämna iväg dom för att sova över bara för att?
    Umgås med folk kan man ju göra när man besöker eller har besök..
    Tragiskt att folk skaffar barn och inbillar sej att det bästa för alla är att lämnas bort bara för att man själv vill vara ensam..så är det i många fall, dock inte allas..

• Anonym
    Anonym skrev 2009-05-14 01:48:49 följande:
    Mina barn är mina, vi är deras föräldrar, varför skulle det vara viktigt att lämna iväg dom för att sova över bara för att?Umgås med folk kan man ju göra när man besöker eller har besök..Tragiskt att folk skaffar barn och inbillar sej att det bästa för alla är att lämnas bort bara för att man själv vill vara ensam..så är det i många fall, dock inte allas..
    Min son är självklart min son och jag och hans Pappa tar hand om honom och ger honom allt hon behöver men han älskar sin mormor morfar och moster och längtar efter dom varför skulle jag neka honom den kärleken och att få spendera egen tid med honom. Sen så är jag glad för att han har det bra där när jag en gång blev akut sjuk så kändes det skönt att han var trygg hos mormor när jag var på sjukhus.
  • Anonym

Jo, visst får barnen vara föräldrafria, men i mitt fall har mina barn inte bett om det än så då ser jag det som onödigt, jag behöver det inte, barnen vill hittils inte och ingen annan ber om det heller, alla umgås när vi träffas ändå.

• Anonym

Våra barn hälsar ofta på hos sina mor- och farföräldrar. Barnen har en underbar farmor som ibland hämtar dem hem till sig en eftermiddag "bara sådär". De spelar spel, läser böcker och äter massor med bullar

• Anonym
    Anonym skrev 2009-05-14 01:48:49 följande:
    Mina barn är mina, vi är deras föräldrar, varför skulle det vara viktigt att lämna iväg dom för att sova över bara för att?Umgås med folk kan man ju göra när man besöker eller har besök..Tragiskt att folk skaffar barn och inbillar sej att det bästa för alla är att lämnas bort bara för att man själv vill vara ensam..så är det i många fall, dock inte allas..
    Vårt största barn är 4 år och frågar ofta om övernattningar hos mormor och morfar. Barnen älskar att vara där! Mina föräldrar får umgås med barnbarnen utan vår närvaro och vi kan gå på bio och sova ut dagen efter. Det gynnar alla!
  • Anonym
    FruMorsa skrev 2009-05-15 11:43:33 följande:
    Mina barn har tillbringat i stort sett varannan helg hos sin mormor och morfar sedan dom var pyttesmå. I början sov vi där tillsammans, men eftersom de blivit äldre har de varit där själva. De längtar alltid till helgen när de får åka till mormor och morfar! När äldsta barnet var 3 år hamnade både jag och pappan på sjukhuset efter en bilolycka. Vi blev kvar där i drygt en vecka. Då var det oerhört skönt att veta att de var trygga och glada och kände sig hemma i mormor och morfars omvårdnad, och vi kunde koncentrera oss på att komma igen efter olyckan. Kan inte ens föreställa mig hur det ska vara att i nödfall behöva lämna bort sina barn en längre tid när de inte är vana att vara utan sina föräldrar ens över en natt?
    Jag har samma tankar som du. Det är bra att barnen är vana att vara hos sina nära och kära. I vissa kretsar är det skamligt att lämna bort barnen - som om man inte älskar dem eller inte vill vara med dem...?
  • Anonym

Glömde skriva att det handlar inte i första hand om att man som förälder vill ha egen tid. Om man hade trott att det skadade barnet mer än att själv vara hemma med det så hade man såklart aldrig lämnat bort barnet.
    Men många mammor (oftast) som väljer att endast själva ta hand om barnen trots att mor-farföräldrar kanske finns, är nog lite själviska eller har själva haft dålig kontakt med äldre vilket gör att de inte förstår vad deras barn missar. För mig var det tex jätteviktigt innan jag fick barn att min framtida mans föräldrar var bra människor för att jag ville ge mina barn fina farföräldrar!
    Jag tror att de som frivilligt väljer bort att låta barnen träffa sina anhöriga är lite osäkra personer som nog är rädda för att inte bli "dem enda" för sina barn. Det är en ganska egoistisk handling tycker jag och man undrar om de själva vill bli behandlade så den dagen de blir farmor-mormor.
    Jag tror också tvärtom att det är ganska viktigt att denna intima kontakt etableras redan när barnen är mycket små, det ger ett speciellt band att farmor har tagit hand om barnet lite redan som bebis!

• Anonym

Min dotter sover hos sin mormor ganske ofta och då inte för min skull utan för sin skull. Min dotter älskar sin mormor och tycker det är jätte mysigt att få vara ensam med mormor och göra massa kul. De åker och badar, gräver och planterar, åker skidor och cyklar... varför skulle jag inte unna henne den kontakten.

• Anonym

har inte läst hela tråden bara ts men så här ör det hos oss
    jag är skild jag är ensam med en son som har dålig eller knappt alls nån kontakt med sin pappa

min son brukar ibland sova över hos min mamma mormor alltså å hennes man å han älskar att vara med sin mormor

pappa finna inte med i bilden då jag sakt opp kontakten med han för måånga år sedan han e missbrukare.

med pojkens farmor har jag försökt det ska kunna ha en bra kontakt å jag brukar bjuda ner dom
    men dom tycker det är för besvärligt att åka å hälsa på oss honom uten tycker det är min son som ska komma till dom

så där har jag nu sakt ifrån jag åker inte opp mer nu med sonen utan dom får faktiskt ta å visa lite engagemang dom åxå
    är det så svårt att lyfta luren å ringa sitt barnbarn
    dom vet dom är mer än välkommna å ringa å att hälsa på
    men jag tycker inte det ska vara ett barn som ska vara den som alltid ringer till dom
    utan dom får åxå anstränga sig lite samma gäller hela släkten på den sidan
    så nej dit skickar jag han inte på övernattning. å dom bor för långt bort för att det ska kunna funka ta dit han bara över dagen.

• Anonym

Beror väl för de flesta på vilken relation de har till sina respektive föräldrar. Jag lämnar helst till min egen mamma för då känner jag mig tryggast. Farmor är lite mer nervös person som jag inte riktigt gillar ärligt talat.

Själv var jag MYCKET hos min farmor o farfar när jag var liten och det var superkul. Men i ärlighetens namn hade jag nog hellre varit mer hos pappa (som jag bodde hos alltså). Han jobbade väldigt mycket när jag var liten.

Mormor och morfar var jag också en hel del hos, men min morfar visade sig gilla små flickor lite väl mycket så det var väl mindre lyckat...blir inte alltid som man tänkt sig...

Tror väl ingen bara för att vara elak inte vill att mor och farföräldrar ska ha en bra relation till barnen, om allt är okej alltså. Men sen så tycker jag att det ska vara på barnens villkor, det första typ året tycker jag framförallt att det är mamma och pappa som är viktiga (vilket inte helt utesluter andra självklart).

Svar på tråden Låter ni era barn sova hos mor- och farföräldrar? Får de egen tid tillsammans? :)