• fenomena83

Rekommenderar ditt BVC helamning i 6 månader?

Nu är jag nyfiken på hur det verkligen ligger till!

WHO rekommenderar att man helammar i 6 månader eftersom barnet tydligen inte behöver någon annan näring än bröstmjölk/ersättning denna tiden, men när 6 månader har gått, DÅ kan man introducera smakportioner för då behöver alla barn mer näring.

Det är meningen att BVC ska rekommendera det samma, det står i alla böcker och informationsmaterial som man får som nybliven förälder.

MEN jag har haft 3 olika BVC till mina 3 barn, och alla de har sagt samma;
    "Vi rekommenderar helamning 6 månader, det är bäst"
    precis som de "ska" säga.
    MEN samtidigt har de kört med dubbla budskap och stressat mig att börja med smakportioner redan vid 4-5 månaders ålder.

Med mitt första barn började jag vid 4 månader eftersom han ändå var liten och grinig, det hade bvc inte alls något emot.
    Med andra barnet så började jag med smakportioner vid 5 månader, eftersom jag tyckte att han var så stor i maten och kanske ville ha mer än vad jag kunde erbjuda. Då blev jag också ivrigt påhejad av bvc, nästan stressad. (trots att hans kurva pekade rakt upp!)
    Nu med tredje barnet så har amningen gått PERFEKT och jag VILLE verkligen helamma 6 månader och var fast beslutad att göra det, men jag har blivit stressad av bvc sedan 4 månader att börja med smakportioner långt innan, helt utan anledning.

Samtidigt som de då alltså säger att helamning 6 månader är bäst!
    Man bli ju knäpp av deras dubbelmoral!

Har också en kompis vars dotter är STOR, och även hon har blivit stressad sedan 4 månader att börja med smakportioner, av den anledningen att "det kan bli jobbigt sen vid 6 månader om hon inte gillar maten och man är lite sent ute".

Vad säger ditt bvc??? Jag är väldigt nyfiken och intresserad av hur det här ligger till egentligen!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-26 09:47
    Hmm, jag tror det blev lite konstigt.
    På frågan menar jag egentligen, vad bvc själva tycker, inte vad de säger bara för att WHO tycker det...
    Alltså håller de på riktigt med WHO om rekommendationerna, eller stressar de er att börja med riktig mat innan 6 månader?

Tror att alla bvc har blivit tillsagda att säga enligt WHO, men sen är det en annan sak vad de egentligen tycker, och det är vad de egentligen tycker som jag vill veta.

Ursäkta om jag krånglar till det, förlåt.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Rekommenderar ditt BVC helamning i 6 månader?
  • Bobido

Helene OSV skrev 2009-03-26 23:10:54 följande:

Varför skulle de inte ha "tid att vänja sig" om de börjar vid 6 mån?? Alla mina har börjat vid drygt 6 mån. och har haft gott om tid, de har ju vant sig alldeles i sin egen takt. Vem säger att man måste stressa bara för att de är 6 mån.??Mina har inte börjat äta "hela portioner" förrän kring 12-14 mån. och jag har aldrig "bytt ut mål" eftersom jag alltid ammat fritt.
    sent svar märker jag..
    det är bara sköterskorna på mitt bvc som sagt att de ska "vänja sig". jag tycker själv att det är alldeles för mycket stress över huvud taget med det där.
    vi började lite smått med smakis när han var ca 4-5 mån för att han verkade nyfiken själv.
    till mig sa de att vid 6 mån ska man "byta ut" ett mål om dagen från amning till "riktig" mat..
    nu började jag jobba lite när han var ca 7 mån så det blev så lite naturligt då ändå..
  • angonym

Mitt bvc har givit mig information utifrån mitt barns utveckling. Mitt barn var 10 kg 5 månaden. Så amningen funkade bra! Jag frågade om jag kunde helamma (helamma för mig är enbart bröst, inget mer, inga smakisar) hon sa absolut. Nämnde att rekomendationer är riktlinjer, inget tvång. Hon sa att smakisar sk vara "smaksensationer" och att folk så fort det blir 6e månaden stressar med att sluta amma. Och så behöver det alls inte vara. Utifrån barnets utveckling, växer bra, funkar bra. Jag helammar fortgarande 7e månaden nu. Funkar för mig och min dotter. Ska ge henne lite gröt nästa månas. Det är alltid som hets med mat. Ta det som det kommer. Precis som det inte är farligt att ge dom smakisarvid 4e månaden, är.det inte farligt att helamm tills det känns ok. Och om de växee bra... Mitt barn är nöjd och jag tror inte matintresset minskar med tiden. Och skullebjag ge henne allt hon var intresserad av nu i detta läge hade jag tom gett henne chipa och godis??? Nää mem. Detta var vad mitt bvc sa. Ingen hets. Barnet växee bra.

• angonym

Satt på busss när jag skriver därmed dåligt skrivet. Men jag ärbarg att det hetsas! Samma med sömn. Krav på att sova en hel natt. Jag älskar mitt bvc. De hetsar inte, och har låtit mig helamma i frid till hon blir 8 mån. Utifrån mitt barns utveckling då. Men frågan är om de säger såhärbtill devsom har " stora" bebisar?? Då min dotter är stor. ???

• Flickan och kråkan

Med alla tre barnen har vi fått information om matintroduktion mellan 4-5 månader. Jag kände stress med första barnet, men jag vet egentligen inte om det berodde på mig eller bvc....

Andra barnet ammade uteslutande tills han var 8 månader. Tredje fick lite smaksensationer från 5 månader, sedan smakportioner vid 6 månader i långsam takt. En anledning till att de tar upp matintroduktion tidigt är att det är viktigt att introducera gluten i långsamt tempo i skydd av amning. Många slutar att amma relativt tidigt och då är det ju bättre att börja introducera gluten lite tidigare just för att få skydd av amningen. 

• kerstinsdotter

Med andra barnet började min bvc sköterska tjata om att vi skulle ge gröt redan vid 3,5 mån trots att amningen funkade perfekt och allt såg bra ut på kurvorna. Hon tyckte att det var jobbigt för mig att behöva amma så ofta som varannan var tredje timme, men jag hade ju läst på och visste att fri amning är det normala och bästa så jag vägrade lyssna på henne. Litade mer på forskningen, amningshjälpen och WHO än på henne. Men hon fortsatte tjata och vid fem månader provade jag gröt och vårt barn blev jättedåligt och hamnade på akuten. Visade sig ha mjölkproteinallergi (som dock växte bort senare). Jag önskar att jag stått emot och väntat tills sex månader även om det kanske inte gjort nån skillnad för allergin. I alla fall tappade jag förtroendet för bvc tanten och bytte bvc helt. Mycket nöjdare nu, men tar fortfarande allt bvc säger med en nypa salt. Litar mer på att läsa på fakta själv faktiskt.

Tycker för övrigt att det är hemskt att de bryter mot WHO:s välunderbyggda rekommendationer och rekommenderar smakportioner innan sex månaders ålder. Det får mig att undra hur mycket svenska bvc sköterskor går i barnmatsindustrins ledband egentligen.  

• Natulcien
    kerstinsdotter skrev 2014-04-13 09:44:04 följande:
    Tycker för övrigt att det är hemskt att de bryter mot WHO:s välunderbyggda rekommendationer och rekommenderar smakportioner innan sex månaders ålder. Det får mig att undra hur mycket svenska bvc sköterskor går i barnmatsindustrins ledband egentligen.  
    Ja, det undrar jag med...

När sonen föddes hade det ju varit en rekommendation att börja med smakportioner vid 6 månader i flera år. Ändå började hon prata om smakportioner vid 4 månader, och kommenterade vid 8 månader att jag fortfarande ammade.
    Behöver jag säga att jag inte lyssnade på henne, utan nöjde mig med att låta henne väga och mäta.
  • Flickan och kråkan
    kerstinsdotter skrev 2014-04-13 09:44:04 följande:
    Med andra barnet började min bvc sköterska tjata om att vi skulle ge gröt redan vid 3,5 mån trots att amningen funkade perfekt och allt såg bra ut på kurvorna. Hon tyckte att det var jobbigt för mig att behöva amma så ofta som varannan var tredje timme, men jag hade ju läst på och visste att fri amning är det normala och bästa så jag vägrade lyssna på henne. Litade mer på forskningen, amningshjälpen och WHO än på henne. Men hon fortsatte tjata och vid fem månader provade jag gröt och vårt barn blev jättedåligt och hamnade på akuten. Visade sig ha mjölkproteinallergi (som dock växte bort senare). Jag önskar att jag stått emot och väntat tills sex månader även om det kanske inte gjort nån skillnad för allergin. I alla fall tappade jag förtroendet för bvc tanten och bytte bvc helt. Mycket nöjdare nu, men tar fortfarande allt bvc säger med en nypa salt. Litar mer på att läsa på fakta själv faktiskt.

Fast rekommendationerna är inte helt konstanta. Nu med tredje barnet så har rekommendationerna om smaksensationer kommit och de finns med även hos livsmedelsverket. Smaksensationer innebär inte samma mängd som smakportioner men innebär ändå matintroduktion och att man inte helammar längre. Livsmedelsverkets rekommendation är att introducera gluten senast vid 6 månader, tidigast vid 4 månader. Jag skulle tippa på att det till viss del beror på att man sett en ökad intolerans i och med en senare introduktion just för att många slutar amma.
  • Natulcien
    Flickan och kråkan skrev 2014-04-13 09:56:46 följande:
    Fast rekommendationerna är inte helt konstanta. Nu med tredje barnet så har rekommendationerna om smaksensationer kommit och de finns med även hos livsmedelsverket. Smaksensationer innebär inte samma mängd som smakportioner men innebär ändå matintroduktion och att man inte helammar längre. Livsmedelsverkets rekommendation är att introducera gluten senast vid 6 månader, tidigast vid 4 månader. Jag skulle tippa på att det till viss del beror på att man sett en ökad intolerans i och med en senare introduktion just för att många slutar amma.
    Fast smaksensationerna är ju ingen rekommendation egentligen, utan mer en öppning för den som vill. Man vidhåller ju fortfarande att helamning till 6 månader är att rekommendera.
  • Flickan och kråkan
    Natulcien skrev 2014-04-13 11:08:15 följande:
    Fast smaksensationerna är ju ingen rekommendation egentligen, utan mer en öppning för den som vill. Man vidhåller ju fortfarande att helamning till 6 månader är att rekommendera.
    Livsmedelsverket säger att man t.ex ska introducera gluten SENAST vid 6 månader, och att det är lika ok att amma uteslutande första halvåret som att låta det intresserade barnet få testa smaksensationer. Har svårt att tolka det som du.
  • Litet My

De sa att man kunde ge något litet kryddmått att smaka på vid 4 månader, dock inte att de rekomenderade det eller att man måste göra det utan om man ville.

• Natulcien
    Flickan och kråkan skrev 2014-04-13 11:44:17 följande:
    Livsmedelsverket säger att man t.ex ska introducera gluten SENAST vid 6 månader, och att det är lika ok att amma uteslutande första halvåret som att låta det intresserade barnet få testa smaksensationer. Har svårt att tolka det som du.
    Jag håller med om att det är lite tvetydigt.
    Så här skriver man: "Om barnet inte verkar intresserat behöver du inte ge några smakprover. Bröstmjölken eller modersmjölksersättningen ger all näring barnet behöver under hela första halvåret, utom D-vitamin. Det går därför lika bra att vänta tills barnet är sex månader."

Men samtidigt rekommenderar man att introducera gluten mellan 4-6 månader.
    Fast jag tror att den rekommendationen kommer sig av att många slutar amma allt tidigare, så att man ger rekommendationen för att vara på den säkra sidan s.a.s. Men ammar man längre än ett halvår så finns ju ingen anledning att ge gluten före 6 månader.
  • Flickan och kråkan
    Natulcien skrev 2014-04-13 13:05:40 följande:
    Jag håller med om att det är lite tvetydigt.
    Så här skriver man: "Om barnet inte verkar intresserat behöver du inte ge några smakprover. Bröstmjölken eller modersmjölksersättningen ger all näring barnet behöver under hela första halvåret, utom D-vitamin. Det går därför lika bra att vänta tills barnet är sex månader."
    Svårt att tolka SLV på annat sätt än att det är lika ok att helamma eller ge ersättning första halvåret som att börja med smaksensationer någon månad tidigare.

De säger inte att man bör eller ska helamma/uteslutande ge ersättning första halvåret, utan att det går bra. På samma sätt som att det går bra att börja introducera så smått lite tidigare om barnet är intresserat.
  • Natulcien
    Flickan och kråkan skrev 2014-04-13 13:19:26 följande:
    Svårt att tolka SLV på annat sätt än att det är lika ok att helamma eller ge ersättning första halvåret som att börja med smaksensationer någon månad tidigare.

De säger inte att man bör eller ska helamma/uteslutande ge ersättning första halvåret, utan att det går bra. På samma sätt som att det går bra att börja introducera så smått lite tidigare om barnet är intresserat.
    Precis. Det var så jag menade.
  • The past is now

Ja det gjorde de. Men jag har aldrig känt någon hets eller press och jag tycker inte det finns det nu heller.

• Flickan och kråkan
    Natulcien skrev 2014-04-13 14:30:24 följande:
    Precis. Det var så jag menade.

Fast då blir det märkligt att säga att de rekommenderar helamning första 6 månaderna. I så fall kan man lika gärna säga att de rekommenderar introduktion av gluten liksom smaksensationer innan 6 månader.
  • Natulcien
    Flickan och kråkan skrev 2014-04-13 22:35:28 följande:

Fast då blir det märkligt att säga att de rekommenderar helamning första 6 månaderna. I så fall kan man lika gärna säga att de rekommenderar introduktion av gluten liksom smaksensationer innan 6 månader.
    Man kan naturligtvis tolka det olika.
    Men man återkommer hela tiden till skrivningar som: "De första sex månaderna är bröstmjölk eller modersmjölksersättning den bästa maten för barnet." och "Bröstmjölken innehåller all den näring ett barn behöver för att växa och utvecklas under de första sex månaderna." vilket jag tolkar en rekommendation att helamma det första halvåret.
    Sen kan man ge smaksensationer och gluten efter 4 månader om man vill. Det är naturligtvis okej det med, vilket tydligt framgår.

Svar på tråden Rekommenderar ditt BVC helamning i 6 månader?