• fenomena83

Rekommenderar ditt BVC helamning i 6 månader?

Nu är jag nyfiken på hur det verkligen ligger till!

WHO rekommenderar att man helammar i 6 månader eftersom barnet tydligen inte behöver någon annan näring än bröstmjölk/ersättning denna tiden, men när 6 månader har gått, DÅ kan man introducera smakportioner för då behöver alla barn mer näring.

Det är meningen att BVC ska rekommendera det samma, det står i alla böcker och informationsmaterial som man får som nybliven förälder.

MEN jag har haft 3 olika BVC till mina 3 barn, och alla de har sagt samma;
    "Vi rekommenderar helamning 6 månader, det är bäst"
    precis som de "ska" säga.
    MEN samtidigt har de kört med dubbla budskap och stressat mig att börja med smakportioner redan vid 4-5 månaders ålder.

Med mitt första barn började jag vid 4 månader eftersom han ändå var liten och grinig, det hade bvc inte alls något emot.
    Med andra barnet så började jag med smakportioner vid 5 månader, eftersom jag tyckte att han var så stor i maten och kanske ville ha mer än vad jag kunde erbjuda. Då blev jag också ivrigt påhejad av bvc, nästan stressad. (trots att hans kurva pekade rakt upp!)
    Nu med tredje barnet så har amningen gått PERFEKT och jag VILLE verkligen helamma 6 månader och var fast beslutad att göra det, men jag har blivit stressad av bvc sedan 4 månader att börja med smakportioner långt innan, helt utan anledning.

Samtidigt som de då alltså säger att helamning 6 månader är bäst!
    Man bli ju knäpp av deras dubbelmoral!

Har också en kompis vars dotter är STOR, och även hon har blivit stressad sedan 4 månader att börja med smakportioner, av den anledningen att "det kan bli jobbigt sen vid 6 månader om hon inte gillar maten och man är lite sent ute".

Vad säger ditt bvc??? Jag är väldigt nyfiken och intresserad av hur det här ligger till egentligen!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-26 09:47
    Hmm, jag tror det blev lite konstigt.
    På frågan menar jag egentligen, vad bvc själva tycker, inte vad de säger bara för att WHO tycker det...
    Alltså håller de på riktigt med WHO om rekommendationerna, eller stressar de er att börja med riktig mat innan 6 månader?

Tror att alla bvc har blivit tillsagda att säga enligt WHO, men sen är det en annan sak vad de egentligen tycker, och det är vad de egentligen tycker som jag vill veta.

Ursäkta om jag krånglar till det, förlåt.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Rekommenderar ditt BVC helamning i 6 månader?
  • Glamrockare
    vittra skrev 2009-03-27 09:00:46 följande:
    Fast varför behöver han och _vissa_ andra barn fast föda från 3 mån? Du säger att han skulle fått gå hungrig annars, men det är ju det ersättning är till för. Ger man tillräckligt med ersättning behöver han givetvis inte gå hungrig.
    says who?
    Gravid med andra barnet i vecka 38
  • vittra
    Glamrockare skrev 2009-03-27 09:02:44 följande:
    says who?
    Logik och "sunt förnuft" som alla hänvisar till på detta forum
    Varför anser DU, att välling är bättre än ersättning för en tremånaders?
  • Glamrockare
    vittra skrev 2009-03-27 09:16:48 följande:
    Logik och "sunt förnuft" som alla hänvisar till på detta forum Varför anser DU, att välling är bättre än ersättning för en tremånaders?
    Lustigt att du drar upp detta med logik o sunt förnuft eftersom du uppenbarligen i varje inlägg indirekt påpekar att jag har varken eller. Rätt lustigt faktiskt, det är nästan så jag drar på smilbanden.
  • Ejin

mitt bvc rekommenderar varken till eller ifrån till mej.. men så ammar jag inte mer heller...Eftersom E ev är mjälkallergiker så vill dom inte säga bu eller bä...
    Dock sa barnsköterskan på barnkliniken där vi går med E för allergin att hon tyckte vi skulle ev. vänta lite längre än 4 månader med annat än ersättning eftersom E ev. har en känslig mage... Hon sa att de e ingen stress att börja med mat.. De e mest för föräldrarna man börjar med smakisar tidigt.. Inte så mkt för bebisen...

• Papayia

Röstade nej.
    Hon sa "man rekommenderar att barnet helammas i 6 mån och delammas första levnadsåret gärna längre" Men ändå så sa hon att det är bäst att börja prova lite smått med smakportioner från fyra mån ålder för det är oftast då det är lättast.
    Så här var det dubbelmoral här med

Mamma till Alex
  • vittra
    Glamrockare skrev 2009-03-27 09:23:45 följande:
    Lustigt att du drar upp detta med logik o sunt förnuft eftersom du uppenbarligen i varje inlägg indirekt påpekar att jag har varken eller. Rätt lustigt faktiskt, det är nästan så jag drar på smilbanden.
    Och som vanligt svarar du inte på frågan, var den för svår?
  • Glamrockare
    vittra skrev 2009-03-27 09:36:44 följande:
    Och som vanligt svarar du inte på frågan, var den för svår?
    Inte alls, men igen förklara för mig varför jag skall lägga energi på att förklara ngt som du uppenbarligen redan har sågat, du har inte ett ben att stå på men du o ngn eller ngr till har redan total sågat anledningen o uppenbarligen ser du inte anledningen själv vilket till mig antyder att du är inte ett dugg intresserad av anledningen eller att lära ngt nytt eller förstå utan att dömma.

För varje inlägg so far ifrån dig har inte varit annat en kritiskt o idiotförklarande.
  • Auris

Med mitt första barn -03 sade de att jag kunde börja med smakportioner redan vid 4 månader. På BVC lät det som att detta var de allmänna rekomendationerna men jag vet inte om det fortfarande var det eller om de bara inte lärt om sig än.

Med andra barnet -05 berättade de att rekomendationen numera var helamning 6 månaderamningen fungerade och hon gick upp bra i vikt. Det kändes inte som att de förespråkade varken det ena eller det andra utan bara informerade. De hade inga invändningar mot att jag valde vänta till hon var ca 5½ månad men hade nog inte protesterat om jag börjat vid 4 månader heller.

Nu med trean rekomenderades jag börja med smakportioner när hon var 4 månader. Jag hade då kämpat en månad med amning som inte fungerade, barn som vägrade flaska och inte gick upp i vikt. Men egentligen så motsäger det ju inte rekomendationen om 6 månaders helamning - den rekomendationen förutsätter ju att amningen fungerar och barnet går upp i vikt. Till barn som trots intensivamning står helt still i vikt rekomenderas tillägg i någon form.

Jag har haft samma BVC sköterska med alla tre. Hon tillhör den äldre skaran och jobbade nog redan på 70-talet när rekomendationen var smakportioner av frukt från 3 månaders ålder. Det är egentligen inte så underligt att det ligger lite tröghet i systemet. Det måste vara svårt att ändra sina rekomendationer - speciellt om det egentligen inte har kommit några nya forskningsrön just då ändringen görs utan det beslutas uppifrån att rekomendationerna ska ändras.

• Jävelunge

Helene OSV skrev 2009-03-26 23:10:54 följande:

Varför skulle de inte ha "tid att vänja sig" om de börjar vid 6 mån?? Alla mina har börjat vid drygt 6 mån. och har haft gott om tid, de har ju vant sig alldeles i sin egen takt. Vem säger att man måste stressa bara för att de är 6 mån.??Mina har inte börjat äta "hela portioner" förrän kring 12-14 mån. och jag har aldrig "bytt ut mål" eftersom jag alltid ammat fritt.
    Fast om man (som jag) tycker att det bästa för barnen är att deras pappa får vara hemma med dem lika länge som mamman så funkar det oftast inte att vänta med hela portioner till de är över ett år. Jag har börjat arbeta när mina varit ca 9 månader och eftersom jag (och tuttarna) är på jobbet mellan 9-5 så är det ju viktigt att de vant sig vid annat då.

Iofs håller jag med dig i sak...att man inte skall pressa på...
  • gryning2
    Jävelunge skrev 2009-03-27 19:44:17 följande:
    Fast om man (som jag) tycker att det bästa för barnen är att deras pappa får vara hemma med dem lika länge som mamman så funkar det oftast inte att vänta med hela portioner till de är över ett år. Jag har börjat arbeta när mina varit ca 9 månader och eftersom jag (och tuttarna) är på jobbet mellan 9-5 så är det ju viktigt att de vant sig vid annat då. Iofs håller jag med dig i sak...att man inte skall pressa på...
    Så tycker jag med, det fungerar ju oftast inte att vänta till 6 månader med annat än amning om man ska dela på föräldraledigheten. Då hinner inte barnet vänja sig.

Mitt BVC gav info om att vi kunde börja vid 4 månader, och vi gjorde det också. Min son har alltid varit en matfrisk typ och han var aldrig riktigt nöjd när jag helammade. Först när han började få gröt upplevde vi att han var riktigt mätt och tillfreds. Jag tycker det blir galet om man överför det som bara är en rekommendation till att det strikt ska gälla ALLA. Många mår säkert bra av helamning 6 månader, många andra inte.
Svar på tråden Rekommenderar ditt BVC helamning i 6 månader?